Polityczny kontekst reform i kondycja polskiej szkoły w trakcie pierwszej kadencji rządów Prawa i Sprawiedliwości

Autor

DOI:

https://doi.org/10.31261/spus.9574

Słowa kluczowe:

reforma systemu oświaty, likwidacja gimnazjów, podwyższenie wieku obowiązkowej edukacji, nastroje społeczne, PISA 2018

Abstrakt

W artykule scharakteryzowano najważniejsze zmiany w ustroju szkolnym podjęte w latach 2015–2019 i polityczny kontekst tych zmian. Analizie poddano podwyższenie wieku obowiązkowej edukacji oraz założenia reformy systemu oświaty, w wyniku której m.in. zlikwidowano szkoły gimnazjalne. W dalszej części przedstawiono zdanie opinii publicznej na temat polskiej szkoły oraz wprowadzanej w niej zmiany. Ostatnią kwestią podjętą w opracowaniu są wyniki badania PISA 2018.

Bibliografia

Centrum Badania Opinii Społecznej (2017). Komunikat z Badań Nr 16/2017. Polacy o reformie edukacji. Warszawa.

Centrum Badania Opinii Społecznej (2018). Komunikat z Badań Nr 122/2018. Ocena systemu edukacji po roku od wprowadzenia reformy. Warszawa.

Instytut Badań Edukacyjnych (2019). PISA. Wyniki badania 2018 w Polsce. Warszawa.

Kancelaria Prezesa Rady Ministrów (2014). https://www.premier.gov.pl/wydarzenia/aktualnosci/rusza-rok-szkoly-zawodowcow-cel-odbudowa-szkolnictwa-zawodowego.html/ (dostęp: 18.10.2019).

Ministerstwo Edukacji Narodowej (2016a). http://reformaedukacji.men.gov.pl/o-reformie/uczen-i-rodzic/struktura-szkol-po-zmianach.html/ (dostęp: 18.10.2019).

Ministerstwo Edukacji Narodowej (2016b). http://reformaedukacji.men.gov.pl/o-reformie/uczen-i-rodzic/jak-beda-przebiegaly-zmiany-w-kolejnych-latach.html/ (dostęp: 18.10.2019).

OECD (2019). PISA 2018 Results. What school life means for student’s lives. Vol. III. https://www.oecd.org/publications/pisa-2018-results-volume-iii-acd78851-en.htm/ (dostęp: 7.01.2020).

Państwowa Komisja Wyborcza (2019b). https://parlament2015.pkw.gov.pl/349_Wyniki_Sejm.html/ (dostęp: 17.10.2019).

Państwowa Komisja Wyborcza (2019a). https://wybory.gov.pl/sejmsenat2019/ (dostęp: 17.10.2019).

Ustawa z dnia 30 sierpnia 2013 roku o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz o zmianie niektórych innych ustaw (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 1265 z późn. zm.).

Ustawa z 29 grudnia 2015 roku o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (t.j. Dz.U z 2016 r. poz. 35 z późn. zm.).

Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 roku Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1148 z późn. zm.).

Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 roku Przepisy wprowadzające ustawę — Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 60 z późn. zm.).

Opublikowane

2020-06-21

Jak cytować

Stępień-Lampa, N. (2020). Polityczny kontekst reform i kondycja polskiej szkoły w trakcie pierwszej kadencji rządów Prawa i Sprawiedliwości. Studia Politicae Universitatis Silesiensis, 29, 49–59. https://doi.org/10.31261/spus.9574