Plac Czerwony jako technologia oporu w rosyjskiej sztuce protestu

Autor

DOI:

https://doi.org/10.31261/SSP.2020.16.08

Słowa kluczowe:

Russian activism, Red Square in the politics of resistance, public space, Judith Butler, Nicholas Mirzoeff

Abstrakt

Red Square is a symbolic place for the Moscow dissidence protests. Russian artists, writers and dissidents have frequently used the history of the square’s memory as a crucial and fundamental issue within the framework of their strategy. Haunting images associated with Red Square’s past, permanently returning in the history of the Russian activism, always refer both to universal narratives of the politics of protest and to the specific contexts producing entirely new meanings. Each time, through their public actions artists create new meanings for the Red Square’s space – they expose the existing limits of the power apparatus and call for the right to legitimize it, therefore contesting the links between the theatre of legitimacy and the public space. From this perspective, the space of protest becomes a fundamental instrument of political action, and the square - ordinarily used in the established order to manifest the government’s symbolic authority - this time becomes a kind of technique as well as a material body support in the politics of resistance.

Bibliografia

Bryzgel Amy, 2017: Rethinking arts history. Performance Art in Eastern Europe Since 1960. Manchester: Manchester University Press.

Budraitskis Ilja , 2013: Totalna wojna. Sztuka protestu dzisiejszej Rosji. Wypowiedź podczas spotkania z 24 maja 2013 roku, dokumentacja wypowiedzi na stronie Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie http://artmuseum.pl/pl/doc/video-totalna-wojna-sztuka-protestuw-dzisiejszej-rosji-budraits.

Butler Judith, 2012: Ciała w porozumieniu i polityka ulicy. Przeł. W. Mikina. „Magazyn Sztuki”, nr 2.

Mirzoeff Nicholas, 2016: Jak zobaczyć świat. Przeł. Ł. Zaremba. Kraków–Warszawa: Wydawnictwo Karakter i Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie.

Nabokina Anastasia, Majewska Ewa, 2012: Krótka historia Pussy Riot, czyli opis rosyjskich zmagań z wolnością działań twórczych. „Przekrój”, nr 32/33.

Pawlenski Piotr, Żmijewski Artur, 2016: Sztuka polityczna. Z Piotrem Pawlenskim rozmawia Artur Żmijewski. W: Pawlenski. Oprac. zb. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.

Rutland Peter, 2013: Co łączy Pussy Riot z Dostojewskim? Przeł. M. Iwański. „Praktyka Teoretyczna – Teologie Emancypacyjne”, nr 2.

Pobrania

Opublikowane

2020-10-30

Jak cytować

Dynda, B. (2020). Plac Czerwony jako technologia oporu w rosyjskiej sztuce protestu. Śląskie Studia Polonistyczne, 16(2), 1–9. https://doi.org/10.31261/SSP.2020.16.08