“Prelude to Revolt”: Women’s Rebellion in the Poetry of Joanna Mueller
DOI:
https://doi.org/10.31261/SSP.2023.21.05Keywords:
Polish women’s poetry, reproductive labour,, motherhood, feminist criticism, Joanna MuellerAbstract
The aim of this article is to answer the question about the causes of oversights, silences and shifts in the critical-literary reception of Joanna Mueller’s poetry. The author analyses discussions of the poet’s successive books and demonstrates the workings of what she calls the ‘double standard’ of the language of criticism; this mechanism has enabled repeated gestures to discredit the importance of this poetry, and has its origins in critics’ specific elaboration of the experience and subject of motherhood, whose poetic thematisation is often met with negative critical commentary. This analysis is juxtaposed with an alternative proposal for reconstructing the main line of Mueller’s poetic story of motherhood, a story in which individual personal experience becomes the basis for building a community of women based on experiencing the oppression they share. Joanna Mueller’s work has certainly been recognised by critics and has been widely (albeit irregularly) commented on and described, so the writer functions in the broad field of literary production and popularisation in Poland.
References
Bogalecki Piotr, 2015: Od apokryfu do „anarchomistycyzmu”. Postsekularne narracje (liryczne) Joanny Mueller. „Świat i Słowo”, nr 1, s. 131 –146.
Cieślak-Sokołowski Tomasz, 2008: Kto się boi „Zagniazdowników”? „Dekada Literacka”, nr 4, s. 120–124.
Czekański Grzegorz, 2011: Neolingwizm nieprzetrawiony. „Wylinki” i inne takie. „Odra”, nr 6, s. 161–163.
Derra Aleksandra, 2011: Obiektywność spleciona z męskością, czyli o języku nauki z perspektywy feministycznej. „Teksty Drugie”, nr 4, s. 49–68.
Felberg-Sendecka Karolina, [b.r.]: Joanna Mueller [hasło]. Polska Poezja Współczesna – Przewodnik Encyklopedyczny. https://przewodnikpoetycki.amu.edu.pl/encyklopedia/joanna-mueller/ [dostęp: 10.10.2022].
Glosowitz Monika, 2019: Maszynerie afektywne. Literackie strategie emancypacji w najnowszej polskiej poezji kobiet. Wydawnictwo IBL PAN, Warszawa.
Glosowitz Monika, Weronika Szwebs, 2021: Gniew nie rozpływa się w powietrzu. Z Moniką Glosowitz rozmawia Weronika Szwebs. „Czas Kultury”, nr 3, s. 106–116.
Grądziel-Wójcik Joanna, 2020: Inna teoria poezji? Ubi leones, czyli o autotematyzmie w wierszach kobiet. W: Stulecie poetek polskich. Przekroje, tematy, interpretacje. Red. Joanna Grądziel-Wójcik et al. Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych „Universitas”, Kraków, s. 369–406.
Kałuża Anna, 2007: Archelingwistka. „Nowe Książki”, nr 11, s. 67–68.
Kałuża Anna, 2010: Macierzyństwo: „Zagniazdowniki” Joanny Mueller. W: Eadem: Bumerang. Szkice o polskiej poezji przełomu XX i XXI wieku. Biuro Literackie, Wrocław, s. 153–156.
Kałuża Anna, [b.r.]: Joanna Mueller: „Wylinki” [recenzja tomu]. Biuro Literackie. https://www.biuroliterackie.pl/biblioteka/recenzje/joanna-mueller-wylinki/ [dostęp: 10.10.2022].
Kim Renata, Fabisiak Natalia, 2022: Młodzi o rodzinie. Dziecko? Zbyt ryzykowne. Młodzi Polacy wyliczają mnóstwo powodów, by nie mieć dzieci. „Newsweek Polska”, nr 41, s. 29–31.
Kulówna Agata, 2003: Nowe słowa. „Ha!art!”, nr 3–4, s. 37–38.
Muca Klaudia, Mueller Joanna, [2015]: Zamieszkaj w tekście, który czytasz. Z Joanną Mueller rozmawia Klaudia Muca. Nowa Dekada. Serwis Krytyczny. https://nowadekada-online.pl/z-joanna-mueller-rozmawia-klaudia-muca/ [dostęp: 2.10.2022].
Mueller Joanna, 2003: Somnambóle fantomowe. Zielona Sowa, Kraków.
Mueller Joanna, 2007: Zagniazdowniki/Gniazdowniki. Zielona Sowa, Kraków.
Mueller Joanna, 2010: Wylinki. Biuro Literackie, Wrocław.
Mueller Joanna, 2013: Powlekać rosnące. (Apokryfy prenatalne). Biuro Literackie, Wrocław.
Mueller Joanna, 2015: intima thule. Biuro Literackie, Wrocław.
Mueller Joanna, 2021: Hista & her sista. Biuro Literackie, Wrocław.
Orliński Marcin, 2008: „A kto tego słowa nie wypowie, ten nie będzie żył”. „Twórczość”, nr 9, s. 106–109.
Poprawa Adam [prowadzenie], 2022: Salon Silesiusa: książka roku. Facebook, Wrocławska Nagroda Poetycka Silesius, 15.10.2022. https://www.facebook.com/NagrodaSilesius/videos/1223295288248639 [dostęp: 21.10.2022].
Sołtys-Lewandowska Edyta, 2018: „Powlekać rosnące” Joanny Mueller – wiwisekcja macierzyństwa. „Autobiografia. Literatura. Kultura. Media”, nr 1, s. 51–61.
Starzyński Mikołaj, 2020: Przeciw złudzeniom. Antynatalizm i jego argumenty. „Znak”, nr 1, s. 66–71.
Szaruga Leszek, 2003: Więzienne mowy. „Nowe Książki”, nr 5, s. 28.
Szopa Katarzyna, 2020a: Femina communia i reprodukcja życia społecznego w poezji Joanny Mueller. W: Fort Legnica, Port Wrocław, Stacja Literatura. 25-lecie Biura Literackiego. Red. Zuzanna Sala. Instytut Literatury, Kraków, s. 241–256.
Szopa Katarzyna, 2020b: Waruj, siostro, waruj! „Znak”, nr 1, s. 101–105.
Śniecikowska Beata, 2008: Manifest Neolingwistyczny v. 1.1. i jego poetyckie potomstwo – twórczość nowatorów czy literacki paseizm. W: Polska literatura najnowsza – poza kanonem. Red. Paulina Kierzek. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, s. 148–174.
Witczak Krzysztof, 2018: O „rodzeniu się” poezji w twórczości Joanny Mueller. „Poznańskie Studia Polonistyczne”, nr 33, s. 127–138. https://doi.org/10.14746/pspsl.2018.33.7.
Witkowski Maciej, 2021: „Nie chcę mieć dzieci, bo walczę z przeludnieniem i zmianami klimatu”. Antynatalizm staje się coraz bardziej popularny. Klub Jagielloński. https://klubjagiellonski.pl/2021/09/01/nie-chce-miec-dzieci-bo-walcze-z-przeludnieniem-i-zmianami-klimatu-antynatalizm-staje-sie-coraz-bardziej-popularny/ [dostęp: 10.10.2022].
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The Copyright Owners of the submitted texts grant the Reader the right to use the pdf documents under the provisions of the Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA). The user can copy and redistribute the material in any medium or format and remix, transform, and build upon the material for any purpose.
1. License
The University of Silesia Press provides immediate open access to journal’s content under the Creative Commons BY-SA 4.0 license (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Authors who publish with this journal retain all copyrights and agree to the terms of the above-mentioned CC BY-SA 4.0 license.
2. Author’s Warranties
The author warrants that the article is original, written by stated author/s, has not been published before, contains no unlawful statements, does not infringe the rights of others, is subject to copyright that is vested exclusively in the author and free of any third party rights, and that any necessary written permissions to quote from other sources have been obtained by the author/s.
If the article contains illustrative material (drawings, photos, graphs, maps), the author declares that the said works are of his authorship, they do not infringe the rights of the third party (including personal rights, i.a. the authorization to reproduce physical likeness) and the author holds exclusive proprietary copyrights. The author publishes the above works as part of the article under the licence "Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International".
ATTENTION! When the legal situation of the illustrative material has not been determined and the necessary consent has not been granted by the proprietary copyrights holders, the submitted material will not be accepted for editorial process. At the same time the author takes full responsibility for providing false data (this also regards covering the costs incurred by the University of Silesia Press and financial claims of the third party).
3. User Rights
Under the CC BY-SA 4.0 license, the users are free to share (copy, distribute and transmit the contribution) and adapt (remix, transform, and build upon the material) the article for any purpose, provided they attribute the contribution in the manner specified by the author or licensor.
4. Co-Authorship
If the article was prepared jointly with other authors, the signatory of this form warrants that he/she has been authorized by all co-authors to sign this agreement on their behalf, and agrees to inform his/her co-authors of the terms of this agreement.
I hereby declare that in the event of withdrawal of the text from the publishing process or submitting it to another publisher without agreement from the editorial office, I agree to cover all costs incurred by the University of Silesia in connection with my application.