Weeds and Birds: Photography Between Ecocriticism, Ecocultural Studies and Visual Ecological Culture

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31261/SSP.2023.22.02

Keywords:

photography, visual culture of ecology, ecocriticism, herbology, extinction of species, Anna Kędziora, Diana Lelonek, Anthropocene

Abstract

The article analyzes works created by two Polish artists, Diana Lelonek’s “Endling” (2022) and Anna Kędziora’s “Plantae malum” (2021). Both artists move smoothly between photography and spatial installations. By displaying objects and images as though they were scientific exhibits, they address the relationship between humans and the natural environment and reveal mechanisms of exclusion and extermination. The word “endling” stands for the last representative of a species, while “plantae malum” for “weeds,” plants perceived from an anthropocentric perspective as “bad plants” and therefore intended for extermination. Lelonek’s and Kędziora’s works are not only visual and spatial, but also “intertextual” in that they weave narratives about the environment and are rich in cultural references and scientific associations. Marianna Michałowska has placed the selected case studies in the context of ecocultural studies (Ewa Rewers), ecocriticism (Timothy Clark) and the visual culture of ecology (T.J. Demos’s concept). Each of these concepts emphasizes the cultural-natural entanglements of artistic works, and – as in the case of the visual culture of ecology – the need to abandon the traditional aesthetics in favor of studies on legal, political and economic relations that influence the circulation of images.

References

Abriszewski Krzysztof, 2012: Poznanie, zbiorowość, polityka. Analiza teorii aktora-sieci Bruno Latoura. Universitas, Kraków.

Adamczewski Kazimierz, 2014: Odporność chwastów na herbicydy. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Aloi Giovanni, 2018: Speculative Taxidermy: Natural History, Animal Surfaces, and Art in the Anthropocene. Columbia University Press, New York.

Avgerinou Maria D., Petterson Rune, 2011: Toward a Cohesive Theory of Visual Literacy. „Journal of Visual Literacy”, vol. 30, no. 2, s. 1–19.

Barad Karen, 2007: Meeting the Universe Halfway: Quantum Physics and the Entanglement of Matter and Meaning. Duke University Press, Durham–London.

Barthes Roland, 1995: Światło obrazu. Przeł. Jacek Trznadel. KR, Warszawa.

Barthes Roland, 2006: Retoryka obrazu. Przeł. Zbigniew Kruszyński. W: Ut pictura poesis. Red. Marek Skwara, Seweryna Wysłouch. słowo/obraz terytoria, Gdańsk, s. 137–158.

Bazin André, 1963: Film i rzeczywistość. Przeł. Bolesław Michałek. WAiF, Warszawa.

Berger John, 1999: O patrzeniu. Przeł. Sławomir Sikora. Fundacja Aletheia, Warszawa.

Berger John, Mohr Jean, 1995: Another Way of Telling. Vintage International, New York.

Brylska Aleksandra, 2020: Społeczne uchwastowienie. W poszukiwaniu sposobów bycia z odrzuconymi. „Prace Kulturoznawcze”, T. 24, nr 3, s. 77–91. https://doi.org/10.19195/0860-6668.24.3.5.

Burgin Victor, 1986: Seeing Sense. W: Idem: The End of Art Theory: Criticism and Postmodernity. Humanities Press, New York, s. 51–70.

Callon Michel, 2014: Wprowadzenie do socjologii translacji. Udomowienie przegrzebków i rybacy znad zatoki Saint-Brieuc. Przeł. Marta Agata Chojnacka. W: Studia nad nauką i technologią. Wybór tekstów. Red. Ewa Bińczyk, Aleksandra Derra. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń, s. 289–334.

Cembrzyńska Patrycja, 2014: Martwy przedmiot fotografii. Woskowane ciała. „Kultura Współczesna”, nr 2 (82), s. 69–81.

Clark Timothy, 2011: The Cambridge Introduction to Literature and Environment. Cambridge University Press, Cambridge.

DeLanda Manuel, 2016: Assemblage Theory. Edinburgh University Press, Edinburgh.

Demos T.J., 2016: Decolonizing Nature: Contemporary Art and the Politics of Ecology. Sternberg Press, Berlin.

Demos T.J., 2019: Ecology-as-Intrasectionality. „Panorama. Journal of the Association of Historians of American Art”, vol. 5, no. 1, s. 1–2. https://doi.org/10.24926/24716839.1699.

Derrida Jacques, 1993: Farmakon. Przeł. Krzysztof Matuszewski. W: Jacques Derrida: Pismo filozofii. Wybrał i przedm. opatrzył Bogdan Banasiak. [Wyd. 2]. Inter Esse, Kraków, s. 39–62.

Flusser Vilém, 1994: Ku uniwersum obrazów technicznych. Przeł. Andrzej Gwóźdź. W: Po kinie?… Audiowizualność w epoce przekaźników elektronicznych. Red. Andrzej Gwóźdź. Universitas, Kraków, s. 53–67.

Harman Graham, 2013: Traktat o przedmiotach. Przeł. Marcin Rychter. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Haynes Deborah J., 2015: New Materialism? Or, The Uses of Theory. W: The Art of the Real: Visual Studies and New Materialisms. Eds. Roger Rothman, Ian Verstegen. Cambridge Scholars Publishing, Newcastle upon Tyne, s. 8–26.

Henning Michelle, 2006: Skins of the Real: Taxidermy and Photography. W: Bryndís Snæbjörnsdóttir, Mark Wilson: Nanoq: Flat Out and Bluesome. A Cultural Life of Polar Bears. Black Dog Publishing, London, s. 137–147.

Ingold Tim, 2007: Materials Against Materiality. „Archeological Dialogues”, no. 14, s. 1–16.

Juelskjær Malou, Schwennesen Nete, 2012: Intra-active Entanglements: An Interview with Karen Barad. „Kvinder, Køn & Forskning”, no. 1–2, s. 10–23. https://doi.org/10.7146/kkf.v0i1-2.28068.

Kędziora Anna, 2021–2022: Plantae malum [wystawa]. Kuratorzy: Dominika Karalus, Wojciech Luchowski. Galeria Fotografii pf, CK Zamek w Poznaniu, 6.11.2021–9.01.2022.

Kluszczyński Ryszard W., red., 2011: W Stronę Trzeciej Kultury / Towards The Third Culture. The Co-Existence of Art, Science and Technology. Goethe Instytut w Warszawie–Nadbałtyckie Centrum Kultury, Warszawa–Gdańsk.

Krześlak-Kandziora Maria, 2022: Wołanie w pustkę. O ptakach, które zniknęły. Wielkopolska. Kultura u Podstaw, 5.04.2022. https://kulturaupodstaw.pl/wolanie-w-pustke-o-ptakach-ktore-zniknely/ [dostęp: 21.09.2023].

Latour Bruno, 2010: Splatając na nowo to, co społeczne. Przeł. Aleksandra Derra, Krzysztof Abriszewski. Universitas, Kraków.

Lelonek Diana, 2022a: Atlas śmiecioroślin. Galeria Miejska Arsenał, Poznań.

Lelonek Diana, 2022b: Endling [wystawa]. Kuratorzy: Dominika Karalus, Wojciech Luchowski. Galeria Fotografii pf, CK Zamek w Poznaniu, 10.02–6.04.2022.

Łubieński Stanisław, 2022: Ostatnia pieśń [ulotka wystawy]. Galeria Fotografii pf, CK Zamek w Poznaniu.

Marder Michael, 2012: Resist Like a Plant! On the Vegetal Life of Political Movements. „Peace Studies Journal” vol. 5, no. 1, s. 24–32. Pobrano z: http://peacestudiesjournal.org/wp-content/uploads/2015/01/PSJVol-5-Issue-1-2012.pdf [21.09.2023].

Michałowska Marianna, 2012: Foto-teksty. Związki fotografii z narracją. Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.

Michelson Alan, 2017: A Short History of Visual Literacy: The First Five Decades. „Art Libraries Journal”, vol. 42 (2), s. 95–98. https://doi.org/10.1017/alj.2017.10.

Mitchell William J.T., 1994: Picture Theory. The University of Chicago Press, Chicago–London.

Mitchell William J.T., 2005: What Do Pictures Want? The Lives and Loves of Images. University of Chicago Press, Chicago–London.

Mitchell William J.T., 2008: Visual Literacy or Literary Visualcy? W: Visual Literacy. Ed. James Elkins. Routledge, New York–London, s. 11–21.

Nycz Ryszard, 1993: Tekstowy świat: poststrukturalizm a wiedza o literaturze. Instytut Badań Literackich PAN, Warszawa.

Olsen Bjørnar, 2013: W obronie rzeczy. Archeologia i ontologia przedmiotów. Przeł. Bożena Mądra-Shallcross. Instytut Badań Literackich PAN, Warszawa.

Ptaszyńska Aneta A., 2019: Antropocen, wielkie przyspieszenie i insektagedon. „Kosmos. Problemy Nauk Biologicznych”, nr 325, s. 553–560. https://doi.org/10.36921/kos.2019_2570.

Rewers Ewa, 2017: Humanistyka wobec koncepcji „kulturynatury”. „Teksty Drugie”, nr 1, s. 163–175.

Rybicka Elżbieta, 2021: Nieużytki: redefinicje. W: Refugia. (Prze)trwanie transgatunkowych wspólnot miejskich. Red. Monika Bakke. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu–Galeria Miejska Arsenał, Poznań, s. 56–67.

Seddon Philip J., Moehrenschlager Axel, Ewen John, 2014: Reintroducing Resurrected Species: Selecting DeExtinction Candidates. „Trends in Ecology & Evolution”, vol. 3 (29), s. 140–147.

Simons Jon, 2008: From Visual Literacy to Image Competention. W: Visual Literacy. Ed. James Elkins. Routledge, New York–London, s. 77–90.

Snæbjörnsdóttir Bryndís, Wilson Mark, 2018: Beyond Plant Blindness. https://snaebjornsdottirwilson.com/category/projects/beyond-plant-blindness/ [dostęp: 8.05.2023].

Szczypiorska-Mutor Małgorzata, 2016: Praktyki fotograficzne i teksty kultury. Inwersja, metamorfoza, montaż. Wydawnictwo Akademickie Sedno, Warszawa.

Tabaszewska Justyna, 2011: Zagrożenia czy możliwości? Ekokrytyka – rekonesans. „Teksty Drugie”, nr 3, s. 205–220.

Tabaszewska Justyna, 2018: Ekokrytyczna (samo)świadomość. „Teksty Drugie”, nr 2, s. 7–16. https://doi.org/10.18318/td.2018.2.1.

Wandzel Anna, 2018: Sztuka roślin „Teksty Drugie”, nr 2, s. 272–283. https://doi.org/10.18318/td.2018.2.17.

Webster Robert M., Erickson Bruce, 1996: The Last Word?. „Nature”, vol. 380, no. 386. https://doi.org/10.1038/380386c0.

Wieczorkiewicz Anna, 2000: Muzeum ludzkich ciał. Anatomia spojrzenia. słowo / obraz terytoria, Gdańsk.

Witek Michał, 2020: Rzecz o historii naturalnej, zwierzęcych skórach i sztuce – recenzja „Spekulatywnej taksydermii” („Speculative Taxidermy”) Giovanniego Aloiego. „Przegląd Kulturoznawczy”, nr 3 (45), s. 301–311. https://doi.org/10.4467/20843860PK.20.029.12589.

Zamorska Magdalena, 2021: Bylica pospolita, „synfitonizm” i ekspozycje roślinno-ludzkich historii. „Kultura Współczesna”, nr 1 (113), s. 60–73. https://doi.org/10.26112/kw.2021.113.05.

Published

2023-11-17

How to Cite

Michałowska, M. (2023). Weeds and Birds: Photography Between Ecocriticism, Ecocultural Studies and Visual Ecological Culture. Śląskie Studia Polonistyczne [Silesian Journal of Polish Studies], 22(2), 1–20. https://doi.org/10.31261/SSP.2023.22.02