Man Ray, czyli o odzyskiwaniu „pomiędzy” słowem a obrazem

Autor

  • Edyta Frelik Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie

DOI:

https://doi.org/10.31261/SSP.2023.22.06

Słowa kluczowe:

awangarda, modernizm, medium, słowo/obraz, Man Ray, pisarstwo artystów

Abstrakt

Tocząca się obecnie debata na temat związków i relacji zachodzących między mediami artystycznymi stała się punktem wyjścia omówienia twórczości Man Raya, jednego z najbardziej rozpoznawalnych przedstawicieli wczesnego modernizmu, którego dokonania, zwłaszcza literackie, są wciąż zbyt mało znane jako przykłady modernistycznej samoświadomości artystycznej. Przywrócenie jego dorobku, obejmującego dzieła wizualne, teksty i multimedialne hybrydy, jako bogatego historycznego źródła może, zdaniem autorki, przysłużyć się uwidocznieniu i „odzyskaniu” dla współczesnego dyskursu o kondycji transmedialnej tego, co Rosalind Krauss nazywa „wewnętrzną podszewką” medium czy formy, a Marjorie Perloff – za Chlebnikowem – „sznurkami alfabetu” skrywanymi przez „widma” czy wittgensteinowskie „wyobrażenia”. Sztuka Man Raya, niesłusznie uważana przez wielu za „wagi lekkiej”, poświadcza słuszność twierdzeń Waltera Benjamina
o znaczeniu danego medium czy formy technologicznej dla, jak pisze Krauss, „rekonfiguracji kondycji wszystkich pozostałych sztuk”. W wizualno-werbalnych realizacjach Man Raya (które artysta nazywał plastyczną poezją) wyczuwalny jest trop, który Perloff od lat odsłania w swoich poszukiwaniach „niespełnionej obietnicy rewolucyjnego, poetyckiego impulsu”, wskazując na to, co, choć trudne do nazwania, istnieje „pomiędzy”, w duchampowskiej sferze inframince. Utrwalona w słowach i obrazach refleksja na ten temat jest wszechobecna w dziełach Man Raya, ale jej głębia i wielorakie sensy w pełni zyskują nowy wymiar, kiedy płótna, kolaże, konstrukcje, fotografie, rayografy czy filmy „czyta” się w kontekście jego zaskakująco bogatej i różnorodnej twórczości pisarskiej. „Odzyskanie” mnogich wątków w niej zawartych jest istotne jako kolejne, choć dla wielu niespodziewane, potwierdzenie trwałości gestu awangardowego. 

Bibliografia

Aragon Louis, 2015: Wieśniak paryski. Przeł. Artur Międzyrzecki. Posłowia Artur Międzyrzecki, Jan Gondowicz. Wyd. 2. Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa.

Baldwin Neil, 1988: Man Ray. American Artist. Da Capo Press, New York.

Benjamin Walter, 1975a: Dzieło sztuki w dobie reprodukcji technicznej [1935]. W: Idem: Twórca jako wytwórca. Red. Hubert Orłowski. Przeł. Janusz Sikorski. Wydawnictwo Poznańskie, Poznań, s. 66–105.

Benjamin Walter, 1975b: Mała historia fotografii [1931]. W: Idem: Twórca jako wytwórca. Red. Hubert Orłowski. Przeł. Janusz Sikorski. Wydawnictwo Poznańskie, Poznań, s. 26–45.

Benjamin Walter, 2005: Pasaże. Red. Rolf Tiedemann. Przeł. Ireneusz Kania. Posłowie Zygmunt Bauman. Wydawnictwo Literackie, Kraków.

Benjamin Walter, 2021: Rozpakowuję swoją bibliotekę [1931]. W: Idem: Podróże wyobraźni. Oprac. i przeł. Bogdan Baran. Wydawnictwo Aletheia, Warszawa, s. 137–148.

Breton André, 1976a: Kryzys przedmiotu [1936]. W: Surrealizm. Teoria i praktyka literacka. Antologia. Oprac. i przeł. Adam Ważyk. Czytelnik, Warszawa, s. 162–168.

Breton André, 1976b: Surrealizm i malarstwo [1928]. W: Surrealizm. Teoria i praktyka literacka. Antologia. Oprac. i przeł. Adam Ważyk. Czytelnik, Warszawa, s. 110–116.

Cabanne Pierre, 1987: Dialogues with Marcel Duchamp. Da Capo Press, Boston.

De Duve Thierry, 1991: Pictorial Nominalism. On Marcel Duchamp’s Passage from Painting to the Readymade. University of Minnesota Press, Minneapolis.

Klein Mason, 2009: Alias Man Ray. The Art of Reinvention. With contribution by George Baker, Lauren Schell Dickens, Merry A. Foresta. Yale University Press, New Haven.

Krauss Rosalind, 1981: The Photographic Conditions of Surrealism. „October”, vol. 19, s. 3–34.

Krauss Rosalind, 1999: „A Voyage on the North Sea”. Art in the Age of the Post-Medium Condition. Thames and Hudson, London.

Lubow Arthur, 2021: Man Ray. The Artist and His Shadows. Yale University Press, New Haven.

Man Ray, 1999: Self Portrait. Little, Brown and Company, Boston.

Man Ray, 2016: Writings on Art. Ed. Jennifer Mundy. Tate Publishing, London.

Perloff Marjorie, 2012: Modernizm XXI wieku. „Nowe” poetyki. Przeł.

Kacper Bartczak, Tomasz Cieślak-Sokołowski. Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych „Universitas”, Kraków.

Perloff Marjorie, 2021: Infrathin. An Experiment in Micropoetics. University of Chicago Press, Chicago.

Pobrania

Opublikowane

2023-12-29

Jak cytować

Frelik, E. (2023). Man Ray, czyli o odzyskiwaniu „pomiędzy” słowem a obrazem. Śląskie Studia Polonistyczne, 22(2), 1–17. https://doi.org/10.31261/SSP.2023.22.06