Writing “In-Between”. On Anna Kańtoch’s Prose

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31261/SSP.2019.13.11

Keywords:

Anna Kańtoch, fantasy writing, genre, synthesis

Abstract

The article endeavours to present the most significant features of Anna Kańtoch’s prose works. Not only is the author in question capable of utilizing various conventions of popular literature, such as: fantasy, science-fiction, and detective stories, but also to mingle them and come up with “hybrid-genres” that are difficult to pigeonhole (Czarne, Niepełnia). Spatial and temporal changeability characterize the novels and short stories of the Katowice-based writer, making the world depicted therein a place existing “in-between,” and moreover, involving both – brutality of rules that world is governed by as well as palpable desire of a proper moral order, which does not always eventually gains the upper hand.

References

Czaja Kamila, 2016: Łaska dobrego warsztatu. „artPAPIER”, nr 7–8 (295–296). [Online:]

Czaja Kamila, 2017a: Pełne opowieści. „artPAPIER”, nr 23 (335). [Online:]

Czaja Kamila, 2017b: Wiara czyni zbrodnię. „artPAPIER”, nr 13 (325). [Online:]

Ćwiek Jakub, 2015a: *** [wprowadzenie do opowiadania Cmentarzysko potworów]. W: Anna Kańtoch: Światy Dantego. Warszawa: Uroboros.

Ćwiek Jakub, 2015b: Wstęp. W: Anna Kańtoch: Światy Dantego. Warszawa: Uroboros.

Drab Ewa, 2016: Magia a kryminał, fantasy a literatura detektywistyczna: stylizacja i łączenie gatunków w powieści Mag niezależny Flossia Naren Kiry Izmajłowej. W: Fantastyka w literaturach słowiańskich. Idee, koncepty, gatunki. Red. Andrzej Polak, współpraca Monika Karwacka. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

ESFS Awards 2000–2009. [Online:]

Głowacka Maria, 2013: Wstęp do teorii trzech kręgów kobiecej prozy science fiction w Polsce. Na przykładzie twórczości Antoniny Liedtke i Anny Kańtoch. „Wielogłos”, nr 4 (18).

Jaszczura Konrad, 2018: Tropią, mordują, kochają. O kobiecej literaturze popularnej. [Online:]

Kaczor Katarzyna, 2014: Bogactwo polskich światów fantasy. Od braku nadziei ku eukatastrophe. W: Anatomia wyobraźni. Red. Sebastian Jakub Konefał. Gdańsk: Gdański Klub Fantastyki.

Kaczor Katarzyna, 2017: Z „getta” do mainstreamu. Polskie pole literackie fantasy (1982–2012). Kraków: Universitas.

Kańtoch Anna, 2004: Miasto w zieleni i błękicie. Lublin: Fabryka Słów.

Kańtoch Anna, 2005: Diabeł na wieży. Lublin: Fabryka Słów.

Kańtoch Anna, 2006: Zabawki diabła. Lublin: Fabryka Słów.

Kańtoch Anna, 2007: 13. anioł. Lublin: Fabryka Słów.

Kańtoch Anna, 2012: Czarne. Warszawa: Powergraph.

Kańtoch Anna, 2013a: Przedksiężycowi. T. 3. Warszawa: Powergraph.

Kańtoch Anna, 2013b: Tajemnica Diabelskiego Kręgu. Warszawa: Uroboros.

Kańtoch Anna, 2015a: Światy Dantego [zbiór opowiadań: Światy Dantego, Duchy w maszynach, Cmentarzysko potworów, Szczęścia i wszelkiej pomyślności, Za siedmioma stopniami, Okno Myszogrodu, Człowieknieciągły, Miasteczko, Portret rodziny w lustrze]. Warszawa: Uroboros.

Kańtoch Anna, 2015b: Tajemnica Nawiedzonego Lasu. Warszawa: Uroboros.

Kańtoch Anna, 2016a: Czwarta nad ranem [zbiór; opowiadania: Angevina, Dobry człowiek w piekle, Czwarta nad ranem, Pająk, Harfa pustyni, Pięć dziwnych nocy wigilijnych, Sztuka porozumienia]. Warszawa: BookRage.

Kańtoch Anna, 2016b: Łaska. Wołowiec: Wydawnictwo Czarne.

Kańtoch Anna, 2016c: Majstersztyk. Anatomia cudu. Warszawa: BookRage.

Kańtoch Anna, 2017a: Niepełnia. Warszawa: Powergraph.

Kańtoch Anna, 2017b: Przedksiężycowi. T. 1. [wyd. 1 – 2009]. Warszawa: Powergraph.

Kańtoch Anna, 2017c: Przedksiężycowi. T. 2 [wyd. 1 – 2013]. Warszawa: Powergraph.

Kańtoch Anna, 2017d: Wiara. Wołowiec: Wydawnictwo Czarne.

Kańtoch Anna, 2018a: Człowiek, który kochał. W: Inne światy. Antologia inspirowana pracami Jakuba Różalskiego. Kraków: Wydawnictwo Sine Qua Non.

Kańtoch Anna, 2018b: Tajemnica godziny trzynastej. Warszawa: Uroboros.

Kozicka Dorota, 2013: Fantastyczni pisarze, czyli o tym, jak pisarze fantastyczni podbijają polską literaturę. „Wielogłos”, nr 4 (18).

Kryminalna Piła dla Anny Kańtoch!, 2017. [Online:]

Laureaci 2013, 2013. [Online:]

Laureaci Nagrody Fandomu Polskiego im. Janusza A. Zajdla. [Online:]

Mazurkiewicz Adam, 2015: Patchwork genologiczny. O grach współczesnejliteratury kryminalnej z fantastyką grozy. „Literatura i Kultura Popularna”, nr 21.

Nigdy nie zakładam przesłania. Rozmowa z Anną Kańtoch, 2013. „Nowa Fantastyka”, nr 8 (371).

Nocny stolik #8. Anna Kańtoch: Mam słabość do książek o morderstwach na wrzosowisku, 2018. [Online:]

Nowrot Artur, 2017: Drugie połówki (A. Kańtoch Niepełnia). „Popmoderna”, 30.10.2017. [Online:]

Olkusz Ksenia, 2008: Hybrydy gatunkowe, czyli kryminalno-gotyckie zagadki Anny Kańtoch. „Literatura i Kultura Popularna”, nr 14.

Potrzebne jest jeszcze coś, czyli wywiad z Anną Kańtoch, 2017. [Online:]

Powieść o tożsamości. Rozmowa z Anną Kańtoch o książce Niepełnia, 2017. [Online:]

Prokopowicz Lidia, 2016: Święci i demony w prozie Anny Kańtoch. W: Światy grozy. Red. Ksenia Olkusz. Kraków: Ośrodek Badawczy Facta Ficta.

Rotter Artur Ł., 2013: „Czarne” jako fantastyka naukowa. Interpretacja. [Online:]

Smuszkiewcz Antoni, 2012: Problemy periodyzacji współczesnej fantastyki. W: Fantastyka w obliczu przemian. Red. Rafał Kochanowicz, Dorota Mrozek, Beata Stefaniak. Poznań: Wydawnictwo Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk.

Trębicki Grzegorz, 2007: Fantasy. Ewolucja gatunku. Kraków: Universitas.

Trocha Bogdan, 2017: Zbrodnia w fantastycznych światach. Motywy kryminalne w literaturze fantastycznej. Zielona Góra: Pracownia Mitopoetyki i Filozofii Literatury.

Wywiad z Anną Kańtoch. Lubię historie „z tajemnicą”, 2012. [Online:]

Zwierzchowski Marcin, 2018: Fantastyka coraz bardziej kobieca. 29.09.2018. [Online:]

Published

2019-06-22

How to Cite

Czaja, K. (2019). Writing “In-Between”. On Anna Kańtoch’s Prose. Śląskie Studia Polonistyczne [Silesian Journal of Polish Studies], 13(1), 139–154. https://doi.org/10.31261/SSP.2019.13.11