Writing “In-Between”. On Anna Kańtoch’s Prose
DOI:
https://doi.org/10.31261/SSP.2019.13.11Keywords:
Anna Kańtoch, fantasy writing, genre, synthesisAbstract
The article endeavours to present the most significant features of Anna Kańtoch’s prose works. Not only is the author in question capable of utilizing various conventions of popular literature, such as: fantasy, science-fiction, and detective stories, but also to mingle them and come up with “hybrid-genres” that are difficult to pigeonhole (Czarne, Niepełnia). Spatial and temporal changeability characterize the novels and short stories of the Katowice-based writer, making the world depicted therein a place existing “in-between,” and moreover, involving both – brutality of rules that world is governed by as well as palpable desire of a proper moral order, which does not always eventually gains the upper hand.
References
Czaja Kamila, 2016: Łaska dobrego warsztatu. „artPAPIER”, nr 7–8 (295–296). [Online:]
Czaja Kamila, 2017a: Pełne opowieści. „artPAPIER”, nr 23 (335). [Online:]
Czaja Kamila, 2017b: Wiara czyni zbrodnię. „artPAPIER”, nr 13 (325). [Online:]
Ćwiek Jakub, 2015a: *** [wprowadzenie do opowiadania Cmentarzysko potworów]. W: Anna Kańtoch: Światy Dantego. Warszawa: Uroboros.
Ćwiek Jakub, 2015b: Wstęp. W: Anna Kańtoch: Światy Dantego. Warszawa: Uroboros.
Drab Ewa, 2016: Magia a kryminał, fantasy a literatura detektywistyczna: stylizacja i łączenie gatunków w powieści Mag niezależny Flossia Naren Kiry Izmajłowej. W: Fantastyka w literaturach słowiańskich. Idee, koncepty, gatunki. Red. Andrzej Polak, współpraca Monika Karwacka. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
ESFS Awards 2000–2009. [Online:]
Głowacka Maria, 2013: Wstęp do teorii trzech kręgów kobiecej prozy science fiction w Polsce. Na przykładzie twórczości Antoniny Liedtke i Anny Kańtoch. „Wielogłos”, nr 4 (18).
Jaszczura Konrad, 2018: Tropią, mordują, kochają. O kobiecej literaturze popularnej. [Online:]
Kaczor Katarzyna, 2014: Bogactwo polskich światów fantasy. Od braku nadziei ku eukatastrophe. W: Anatomia wyobraźni. Red. Sebastian Jakub Konefał. Gdańsk: Gdański Klub Fantastyki.
Kaczor Katarzyna, 2017: Z „getta” do mainstreamu. Polskie pole literackie fantasy (1982–2012). Kraków: Universitas.
Kańtoch Anna, 2004: Miasto w zieleni i błękicie. Lublin: Fabryka Słów.
Kańtoch Anna, 2005: Diabeł na wieży. Lublin: Fabryka Słów.
Kańtoch Anna, 2006: Zabawki diabła. Lublin: Fabryka Słów.
Kańtoch Anna, 2007: 13. anioł. Lublin: Fabryka Słów.
Kańtoch Anna, 2012: Czarne. Warszawa: Powergraph.
Kańtoch Anna, 2013a: Przedksiężycowi. T. 3. Warszawa: Powergraph.
Kańtoch Anna, 2013b: Tajemnica Diabelskiego Kręgu. Warszawa: Uroboros.
Kańtoch Anna, 2015a: Światy Dantego [zbiór opowiadań: Światy Dantego, Duchy w maszynach, Cmentarzysko potworów, Szczęścia i wszelkiej pomyślności, Za siedmioma stopniami, Okno Myszogrodu, Człowieknieciągły, Miasteczko, Portret rodziny w lustrze]. Warszawa: Uroboros.
Kańtoch Anna, 2015b: Tajemnica Nawiedzonego Lasu. Warszawa: Uroboros.
Kańtoch Anna, 2016a: Czwarta nad ranem [zbiór; opowiadania: Angevina, Dobry człowiek w piekle, Czwarta nad ranem, Pająk, Harfa pustyni, Pięć dziwnych nocy wigilijnych, Sztuka porozumienia]. Warszawa: BookRage.
Kańtoch Anna, 2016b: Łaska. Wołowiec: Wydawnictwo Czarne.
Kańtoch Anna, 2016c: Majstersztyk. Anatomia cudu. Warszawa: BookRage.
Kańtoch Anna, 2017a: Niepełnia. Warszawa: Powergraph.
Kańtoch Anna, 2017b: Przedksiężycowi. T. 1. [wyd. 1 – 2009]. Warszawa: Powergraph.
Kańtoch Anna, 2017c: Przedksiężycowi. T. 2 [wyd. 1 – 2013]. Warszawa: Powergraph.
Kańtoch Anna, 2017d: Wiara. Wołowiec: Wydawnictwo Czarne.
Kańtoch Anna, 2018a: Człowiek, który kochał. W: Inne światy. Antologia inspirowana pracami Jakuba Różalskiego. Kraków: Wydawnictwo Sine Qua Non.
Kańtoch Anna, 2018b: Tajemnica godziny trzynastej. Warszawa: Uroboros.
Kozicka Dorota, 2013: Fantastyczni pisarze, czyli o tym, jak pisarze fantastyczni podbijają polską literaturę. „Wielogłos”, nr 4 (18).
Kryminalna Piła dla Anny Kańtoch!, 2017. [Online:]
Laureaci 2013, 2013. [Online:]
Laureaci Nagrody Fandomu Polskiego im. Janusza A. Zajdla. [Online:]
Mazurkiewicz Adam, 2015: Patchwork genologiczny. O grach współczesnejliteratury kryminalnej z fantastyką grozy. „Literatura i Kultura Popularna”, nr 21.
Nigdy nie zakładam przesłania. Rozmowa z Anną Kańtoch, 2013. „Nowa Fantastyka”, nr 8 (371).
Nocny stolik #8. Anna Kańtoch: Mam słabość do książek o morderstwach na wrzosowisku, 2018. [Online:]
Nowrot Artur, 2017: Drugie połówki (A. Kańtoch Niepełnia). „Popmoderna”, 30.10.2017. [Online:]
Olkusz Ksenia, 2008: Hybrydy gatunkowe, czyli kryminalno-gotyckie zagadki Anny Kańtoch. „Literatura i Kultura Popularna”, nr 14.
Potrzebne jest jeszcze coś, czyli wywiad z Anną Kańtoch, 2017. [Online:]
Powieść o tożsamości. Rozmowa z Anną Kańtoch o książce Niepełnia, 2017. [Online:]
Prokopowicz Lidia, 2016: Święci i demony w prozie Anny Kańtoch. W: Światy grozy. Red. Ksenia Olkusz. Kraków: Ośrodek Badawczy Facta Ficta.
Rotter Artur Ł., 2013: „Czarne” jako fantastyka naukowa. Interpretacja. [Online:]
Smuszkiewcz Antoni, 2012: Problemy periodyzacji współczesnej fantastyki. W: Fantastyka w obliczu przemian. Red. Rafał Kochanowicz, Dorota Mrozek, Beata Stefaniak. Poznań: Wydawnictwo Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk.
Trębicki Grzegorz, 2007: Fantasy. Ewolucja gatunku. Kraków: Universitas.
Trocha Bogdan, 2017: Zbrodnia w fantastycznych światach. Motywy kryminalne w literaturze fantastycznej. Zielona Góra: Pracownia Mitopoetyki i Filozofii Literatury.
Wywiad z Anną Kańtoch. Lubię historie „z tajemnicą”, 2012. [Online:]
Zwierzchowski Marcin, 2018: Fantastyka coraz bardziej kobieca. 29.09.2018. [Online:]
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The Copyright Owners of the submitted texts grant the Reader the right to use the pdf documents under the provisions of the Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA). The user can copy and redistribute the material in any medium or format and remix, transform, and build upon the material for any purpose.
1. License
The University of Silesia Press provides immediate open access to journal’s content under the Creative Commons BY-SA 4.0 license (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Authors who publish with this journal retain all copyrights and agree to the terms of the above-mentioned CC BY-SA 4.0 license.
2. Author’s Warranties
The author warrants that the article is original, written by stated author/s, has not been published before, contains no unlawful statements, does not infringe the rights of others, is subject to copyright that is vested exclusively in the author and free of any third party rights, and that any necessary written permissions to quote from other sources have been obtained by the author/s.
If the article contains illustrative material (drawings, photos, graphs, maps), the author declares that the said works are of his authorship, they do not infringe the rights of the third party (including personal rights, i.a. the authorization to reproduce physical likeness) and the author holds exclusive proprietary copyrights. The author publishes the above works as part of the article under the licence "Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International".
ATTENTION! When the legal situation of the illustrative material has not been determined and the necessary consent has not been granted by the proprietary copyrights holders, the submitted material will not be accepted for editorial process. At the same time the author takes full responsibility for providing false data (this also regards covering the costs incurred by the University of Silesia Press and financial claims of the third party).
3. User Rights
Under the CC BY-SA 4.0 license, the users are free to share (copy, distribute and transmit the contribution) and adapt (remix, transform, and build upon the material) the article for any purpose, provided they attribute the contribution in the manner specified by the author or licensor.
4. Co-Authorship
If the article was prepared jointly with other authors, the signatory of this form warrants that he/she has been authorized by all co-authors to sign this agreement on their behalf, and agrees to inform his/her co-authors of the terms of this agreement.
I hereby declare that in the event of withdrawal of the text from the publishing process or submitting it to another publisher without agreement from the editorial office, I agree to cover all costs incurred by the University of Silesia in connection with my application.