Masculinity as Focused by a Lens. The Neo-television’s “Constructing” of New Identities in MTV’s Show Ex on the Beach Poland
DOI:
https://doi.org/10.31261/SSP.2020.15.14Keywords:
masculinity, neo-television, reality showAbstract
The article presents an analysis of an MTV’s show Ex on the Beach Poland, which focuses on male characters who exhibit masculinity “patterns” promoted (“constructed”) by the reality show in question. First off, the show’s “format” is presented, including its specificity in the context of reality show genre development in relation to the theory of paleo- and neo-television. The article’s subsequent sections analyse the characters appearing in the second series of Ex on the Beach Poland. In the end, the conclusions are presented that pertain most of all to entirety of commercial side of promoting particular “patterns” of masculinity.
References
Bourdieu Pierre, 2004: Męska dominacja. Przeł. Lucyna Kopciewicz. Warszawa: Oficyna Naukowa.
Faludi Susan, 2013: Reakcja. Niewypowiedziana wojna przeciwko kobietom. Przeł. Anna Dzierzgowska. Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca.
Frątczak-Rudnicka Barbara, 1997: Kobiety w reklamie – kobiety o reklamie. W: Portrety kobiet i mężczyzn w środkach masowego przekazu oraz podręcznikach szkolnych. Red. Renata Siemieńska. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Scholar”.
Herek Gregory M., 2004: Beyond „Homophobia”: Thinking About Sexual Prejudice and Stigma in the Twenty-First Century. „Sexuality Research & Social Policy”, vol. 1, no. 2.
Jak wyglądały początki Big Brothera w Polsce?, 2019. Big Brother TVN. 27.02.2019. [Online:] https://bigbrother.tvn.pl/big-brother-takbylo,3691,n/jak-wygladaly-poczatki-big-brothera-w-polsce,285028.html [10.01.2020].
Kimmel Michael S., 1992: Foreword. In: Men, Masculinity and the Media. Ed. Steve Craig. London: Sage Publications.
Kristeva Julia, 2007: Potęga obrzydzenia. Esej o wstręcie. Przeł. Maciej Falski. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
La Cecla Franco, 2014: Szorstkim być. Antropologia mężczyzn. Przeł. Hanna Serkowska. Warszawa: Wydawnictwo Sic!
Lis Bartek, 2015: Gejowskie (nie)męskości. Normy płciowe a strategie tożsamości gejów. Gdańsk: Wydawnictwo Naukowe Katedra.
Lisowski Krzysztof, 2013: „Warsaw Shore” to najniższa forma sztuki telewizyjnej (opinie). Wirtualne Media. 5.12.2013. [Online:] https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/warsaw-shore-to-najnizsza-forma-sztuki-telewizyjnej-opinie [11.01.2020].
Mikucki Jacek, 2016: Format programu telewizyjnego a normy kulturowe. Przypadek reality show „Rolnik szuka żony”. „Naukowy Przegląd Dziennikarski”, nr 1.
mk/łb, 2019: 1,03 mln widzów głównych emisji „Big Brothera” w TVN7. Wirtualne Media. 8.04.2019. [Online:] https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/big-brother-hitem-tvn7-wyniki-ogladalnosci-3-tygodnie [11.01.2020].
Moran Albert, Malbon Justin, 2006: Understanding the Global TV Format. Bristol: Intellect.
Odin Roger, Casetti Francesco, 1994: Od paleo- do neo-telewizji. W perspektywie semiopragmatyki. Przeł. Iwona Ostaszewska. W: Po kinie?… Audiowizualność w epoce przekaźników elektronicznych. Wybór, wprowadzenie i oprac. Andrzej Gwóźdź. Kraków: Universitas.
Prósinowski Piotr, Ranachowska Joanna, 2014: Męskość na waszych ekranach: konstrukty mężczyzn i ich seksualności w komputerowych grach fabularnych, filmach i reklamach. „Ars Educandi”, nr 11.
Przylipiak Mirosław, 2004: U źródeł reality show. W: „Słupskie Prace Filologiczne. Seria Filologia Polska”, nr 3.
Ritzer George, 2005: Makdonaldyzacja społeczeństwa. Wydanie na nowy wiek. Przeł. Ludwik Stawowy. Wyd. 2. Warszawa: Warszawskie Wydawnictwo Literackie Muza.
Sanakiewicz Marcin, 2016: Telewizja reality jako performans – próba interpretacji i definicji. W: Gatunki i formaty we współczesnych mediach. Red. Wiesław Godzic, Andrzej Kozieł, Joanna Szylko-Kwas. Warszawa: Wydawnictwo Poltext.
Siemieńska Renata, 1997: Środki masowego przekazu jako twórcy obrazu świata. W: Portrety kobiet i mężczyzn w środkach masowego przekazu oraz podręcznikach szkolnych. Red. Renata Siemieńska. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Scholar”.
Skucha Mateusz, 2014: Ładni chłopcy i szalone. Męskość i kobiecość w późnym pisarstwie Józefa Ignacego Kraszewskiego. Kraków: Collegium Columbium.
Sussman Herbert, 2018: Mężczyzna ekonomiczny i powstanie klasy średniej. Przeł. Tomasz Kaliściak. W: Formy męskości. Antologia przekładów. 3. Red. Adam Dziadek. [Warszawa]: IBL.
Wolf Naomi, 2014: Mit urody. Przeł. Monika Rogowska-Stangret. Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca.
Materiały telewizyjne
Ex na plaży Polska: Sezon 1 – Odcinek 1. S01/E01/2016. [Online:] https://player.pl/programy-online/ex-na-plazy-polska-odcinki,5095/odcinek-1,S01E01,71001 [10.01.2020].
Ex na plaży Polska: Sezon 2 – Odcinek 1. S02/E01/2017. [Online:] https://player.pl/programy-online/ex-na-plazy-polska-odcinki,5095/odcinek-1,S02E01,72393 [10.01.2020].
Ex na plaży Polska: Sezon 2 – Odcinek 2. S02/E02/2017. [Online:] https://player.pl/programy-online/ex-na-plazy-polska-odcinki,5095/odcinek-2,S02E02,72469 [10.01.2020].
Ex na plaży Polska: Sezon 2 – Odcinek 3. S02/E03/2017. [Online:] https://player.pl/programy-online/ex-na-plazy-polska-odcinki,5095/odcinek-3,S02E03,72470 [10.01.2020].
Ex na plaży Polska: Sezon 2 – Odcinek 4. S02/E04/2017. [Online:] https://player.pl/programy-online/ex-na-plazy-polska-odcinki,5095/odcinek-4,S02E04,72471 [10.01.2020].
Ex na plaży Polska: Sezon 2 – Odcinek 5. S02/E05/2017. [Online:] https://player.pl/programy-online/ex-na-plazy-polska-odcinki,5095/odcinek-5,S02E05,72472 [10.01.2020].
Ex na plaży Polska: Sezon 2 – Odcinek 6. S02/E06/2017. [Online:] https://player.pl/programy-online/ex-na-plazy-polska-odcinki,5095/odcinek-6,S02E06,72473 [10.01.2020].
Ex na plaży Polska: Sezon 2 – Odcinek 7. S02/E07/2017. [Online:] https://player.pl/programy-online/ex-na-plazy-polska-odcinki,5095/odcinek-7,S02E07,73345 [10.01.2020].
Ex na plaży Polska: Sezon 2 – Odcinek 8. S02/E08/2017. [Online:] https://player.pl/programy-online/ex-na-plazy-polska-odcinki,5095/odcinek-8,S02E08,73346 [10.01.2020].
Ex na plaży Polska: Sezon 4 – Odcinek 1. S04/E01/2018. [Online:] https://player.pl/programy-online/ex-na-plazy-polska-odcinki,5095/odcinek-1,S04E01,115070 [10.01.2020].
Warsaw Shore: Ekipa z Warszawy: Sezon 12 – Odcinek 9. S12/E09/2019. [Online:] https://player.pl/programy-online/warsaw-shore-ekipa-z-warszawy-odcinki,4365/odcinek-9,S12E09,152638 [10.01.2020].
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The Copyright Owners of the submitted texts grant the Reader the right to use the pdf documents under the provisions of the Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA). The user can copy and redistribute the material in any medium or format and remix, transform, and build upon the material for any purpose.
1. License
The University of Silesia Press provides immediate open access to journal’s content under the Creative Commons BY-SA 4.0 license (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Authors who publish with this journal retain all copyrights and agree to the terms of the above-mentioned CC BY-SA 4.0 license.
2. Author’s Warranties
The author warrants that the article is original, written by stated author/s, has not been published before, contains no unlawful statements, does not infringe the rights of others, is subject to copyright that is vested exclusively in the author and free of any third party rights, and that any necessary written permissions to quote from other sources have been obtained by the author/s.
If the article contains illustrative material (drawings, photos, graphs, maps), the author declares that the said works are of his authorship, they do not infringe the rights of the third party (including personal rights, i.a. the authorization to reproduce physical likeness) and the author holds exclusive proprietary copyrights. The author publishes the above works as part of the article under the licence "Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International".
ATTENTION! When the legal situation of the illustrative material has not been determined and the necessary consent has not been granted by the proprietary copyrights holders, the submitted material will not be accepted for editorial process. At the same time the author takes full responsibility for providing false data (this also regards covering the costs incurred by the University of Silesia Press and financial claims of the third party).
3. User Rights
Under the CC BY-SA 4.0 license, the users are free to share (copy, distribute and transmit the contribution) and adapt (remix, transform, and build upon the material) the article for any purpose, provided they attribute the contribution in the manner specified by the author or licensor.
4. Co-Authorship
If the article was prepared jointly with other authors, the signatory of this form warrants that he/she has been authorized by all co-authors to sign this agreement on their behalf, and agrees to inform his/her co-authors of the terms of this agreement.
I hereby declare that in the event of withdrawal of the text from the publishing process or submitting it to another publisher without agreement from the editorial office, I agree to cover all costs incurred by the University of Silesia in connection with my application.