Sobór Watykański II (1962—1965). Czas wielkiej reformy Kościoła katolickiego na kartach współczesnych polskich podręczników do historii

Autor

DOI:

https://doi.org/10.31261/WSN.2020.20.06

Słowa kluczowe:

Sobór Watykański II, edukacja historyczna, podręczniki

Abstrakt

Sobór Watykański II (1962—1965) był jednym z najważniejszych wydarzeń nie tylko w historii Kościoła katolickiego, lecz także całego XX wieku. Papież Franciszek nazwał go „pięknym dziełem Ducha Świętego”, a wielu naukowców podkreśla, że istnieje nieustanna potrzeba jego badania. Kierując się tymi wnioskami i postulatami, w artykule skoncentrowano się na obrazie Soboru Watykańskiego II wyłaniającym się z kart nietypowego i rzadko analizowanego źródła historiograficznego, jakim są szkolne podręczniki do historii. Na potrzeby analizy wybranych zostało osiem opracowań, z których uczniowie polskich szkół mieli okazję korzystać w ostatnich latach. Wynika z niej, że z większości badanych podręczników szkolnych uczniowie mogą poznać najważniejsze fakty związane z Soborem Watykańskim II. Ponadto w podręcznikach doceniona została rola papieży — Jana XXIII i Pawła VI.

Bibliografia

Bieniek M.: Dydaktyka historii. Wybrane zagadnienia. Olsztyn 2009.

Bieniek M.: Obudowa dydaktyczna polskich podręczników historii 1795—1914. Olsztyn 2001.

Brzozowski A., Szczepański G.: Ku współczesności. Dzieje najnowsze 1918—2006. Podręcznik do historii dla klasy I liceum i technikum — zakres podstawowy. Warszawa 2012.

Burda B., Halczak B., Józefiak R.M., Roszak A., Szymczak M.: Historia najnowsza. Podręcznik dla szkół ponadgimnazjalnych. Zakres podstawowy. Gdynia 2012.

Chorąży E., Konieczka-Śliwińska D., Roszak S.: Edukacja historyczna w szkole. Teoria i praktyka. Warszawa 2008.

Dolecki R., Gutowski K., Smoleński J.: Po prostu historia. Zakres podstawowy. Podręcznik do liceum i technikum. Warszawa 2012.

„Historia i społeczeństwo. Dziedzictwo epok”. Edukacja historyczna w szkole ponadgimnazjalnej po 2013 roku. Red. M. Fic. Katowice—Bielsko-Biała 2012.

Kasprzak A.: „Rewolucja kopernikańska” na Soborze Watykańskim II? Analiza historyczno-teologiczna redakcji drugiego rozdziału Konstytucji dogmatycznej o Kościele Lumen gentium, o Ludzie Bożym. „Rocznik Teologii Katolickiej” 2018, t. 17/3, s. 39—52.

Kozłowska Z.T., Unger I., Zając S.: Historia. Poznajemy przeszłość. Dzieje najnowsze. Szkoła ponadgimnazjalna. Zakres podstawowy. Toruń 2012.

Polska, Europa, świat w szkolnych podręcznikach historii. Red. S. Roszak, M. Strzelecka, A. Wieczorek. Toruń 2008.

Roszak S., Kłaczkow J.: Poznać przeszłość. Wiek XX. Podręcznik do historii dla szkół ponadgimnazjalnych. Zakres podstawowy. Klasa 1. Warszawa 2012.

Różaniec z papieżem Franciszkiem. Oprac. K. Słabek. Kraków 2013.

Stola D.: Historia. Wiek XX. Podręcznik. Szkoły ponadgimnazjalne. Zakres podstawowy. Warszawa 2012.

Ustrzycki J.: Historia. Zakres podstawowy. Podręcznik dla szkół ponadgimnazjalnych. Gdynia 2012.

Wiek XX w źródłach. Wybór tekstów źródłowych z propozycjami metodycznymi dla nauczycieli historii, studentów i uczniów. Oprac. M. Sobańska-Bondaruk, S.B. Lenard. Warszawa 1998.

Współczesna dydaktyka historii. Zarys encyklopedyczny dla nauczycieli i studentów. Red. J. Maternicki. Warszawa 2004.

Zając S.: Teraz historia. Podręcznik dla szkoły ponadgimnazjalnej. Zakres podstawowy. Toruń 2012.

Zielecki A.: Role i funkcje podręcznika historii. Rzeszów 1984.

Zielecki A.: Wprowadzenie do dydaktyki historii. Kraków 2007.

Pobrania

Opublikowane

2020-12-17

Jak cytować

Białokur, M. (2020). Sobór Watykański II (1962—1965). Czas wielkiej reformy Kościoła katolickiego na kartach współczesnych polskich podręczników do historii. Wieki Stare I Nowe, 15(20), 94–116. https://doi.org/10.31261/WSN.2020.20.06