Kommunikative Gedächtnisse als Quellen Einsatzmöglichkeiten von Memory Studies in unterdokumentierten historischen Kontexten am Beispiel des Familiengedächtnisses

Autor

DOI:

https://doi.org/10.31261/WSN.2021.21.11

Słowa kluczowe:

pamięć komunikatywna, Memory Studies, obóz pracy Zgoda w Świętochłowicach, Górny Śląsk

Abstrakt

W artykule omówiono wnioski z badań, których celem było zrekonstruowanie pamięci o pobycie osób osadzonych w powojennych tzw. obozach pracy na Górnym Śląsku na podstawie relacji członków ich rodzin. Analizowany materiał dotyczy obozu pracy Zgoda w Świętochłowicach, którego historia jest dobrze udokumentowana. Autorka skoncentrowała się na ograniczeniach, jakie napotyka historyk podczas badań bazujących na źródłach typu oral history. Zjawisko istnienia różnic w pamięci zbiorowej jest znane, ale ważna jest nie tylko świadomość tego faktu, lecz także wykorzystanie go w badaniach historycznych. By odtwarzać fakty z przeszłości zapisane w pamięci jednostki, najpierw trzeba zrekonstruować sposób jej patrzenia na przeszłość, uwzględniając miejsce i czas historyczny. Pamięć jest zbyt zawodna i podlega zbyt wielu zmianom, żeby można było bezkrytycznie przyjmować wydobyty z niej przekaz dotyczący minionych wydarzeń. Ustalanie faktów dziejowych na podstawie oral history musi wobec tego zawsze poprzedzać rekonstrukcja kontekstów historycznych, w jakich kształtowała się pamięć o nich.

Bibliografia

Assmann J., Das kulturelle Gedächtnis: Schrift, Erinnerung und politische Identität in frühen Hochkulturen, München 1992.

Breuer L., Kommunikative Erinnerung in Deutschland und Polen: Täter- und Opferbilder in Gesprächen über den Zweiten Weltkrieg / Lars Breuer, Wiesbaden 2015.

Die historische Meistererzählung: Deutungslinien der deutschen Nationalgeschichte nach 1945, Eds. K.H. Jarausch, M. Sabrow, Göttingen 2002.

Dziurok A., Obóz pracy w Świętochłowicach w 1945 roku. Dokumenty, zeznania, relacje, listy, Warszawa 2002.

Frierson C.A., Silence was salvation: Child survivors of Stalin’s terror and World War II in the Soviet Union, New Haven 2015.

Glaesmer H. et al., Transgenerationelle Übertragung traumatischer Erfahrungen: Wissensstand und theoretischer Rahmen und deren Bedeutung für die Erforschung transgenerationeller Folgen des Zweiten Weltkrieges in Deutschland, „Trauma & Gewalt“ 2011, 5 (4), S. 330—343.

Halbwachs M., Das Gedächtnis und seine sozialen Bedingungen, Frankfurt am Main 1985.

Halbwachs M., Les cadres sociaux de la mémoire, Mouton—Paris—La Haye 1976.

Kollektives Gedächtnis und Erinnerungskulturen: eine Einführung, Eds. A. Erll, A. Nünning, S.B. Young S.B., 2., aktualisierte und erw. Aufl., Stuttgart 2011.

Lucius-Hoene G., Deppermann A., Rekonstruktion narrativer Identität: Ein Arbeitsbuch zur Analyse narrativer Interviews, 2. Aufl., Wiesbaden 2004.

Müller C., Schatten des Schweigens, Notwendigkeit des Erinnerns: Kindheiten im Nationalsozialismus, im Zweiten Weltkrieg und in der Nachkriegszeit, Gießen 2014.

Stankowski W., Obozy i inne miejsca odosobnienia dla niemieckiej ludności cywilnej w Polsce w latach 1945—1950, Bydgoszcz 2002.

Szacka B., II wojna światowa w pamięci rodzinnej, in: Między codziennością a wielką historią. Druga wojna światowa w pamięci zbiorowej społeczeństwa polskiego, red. P. Machcewicz, P.T. Kwiatkowski, M. Kula, Gdańsk—Warszawa 2010, S. 81—133.

Trebe L., Mythos Trümmerfrauen. Von der Trümmerbeseitigung in der Kriegs- und Nachkriegszeit und der Entstehung eines deutschen Erinnerungsortes, Essen 2014.

Welzer H., Moller S., Tschuggnall K., „Opa war kein Nazi“: Nationalsozialismus und Holocaust im Familiengedächtnis, 8. Aufl., Frankfurt a. M. 2002.

Wiegand-Grefe S., Möller B., Kriegskindheit im »Hamburger Feuersturm« und ihre Folgen: Eine theoretische Einführung in die Perspektive der Enkel und Familien, in: Zeitzeugen des Hamburger Feuersturms 1943 und ihre Familien: Forschungsprojekt zur Weitergabe von Kriegserfahrungen, Eds. U. Lamparter, S. Wiegand-Grefe, D. Wierling, Göttingen 2013, S. 295—306.

Wylegała A., Społeczna pamięć przesiedlenia: studium porównawcze na przykładzie dwóch powojennych społeczności lokalnych Polski i Ukrainy = Social Memory of Displacement: Comparative Study of Two Postwar Local Communities in Poland and Ukraine, „Studia Socjologiczne” 2013, 2 (209), S. 149—172.

Wylegała A., Przesiedlenia a pamięć: Studium (nie)pamięci społecznej na przykładzie ukraińskiej Galicji i polskich “Ziem Odzyskanych” = Displacement and memory: the study of (lack of) collective memory on the basis of the Ukrainian Galicia and the Polish “Recovered Territories”, Toruń 2014.

Zeitzeugen des Hamburger Feuersturms 1943 und ihre Familien: Forschungsprojekt zur Weitergabe von Kriegserfahrungen, Eds. U. Lamparter, S. Wiegand-Grefe, D. Wierling, Göttingen 2013.

Opublikowane

2021-12-29

Jak cytować

Haberkern, L. (2021). Kommunikative Gedächtnisse als Quellen Einsatzmöglichkeiten von Memory Studies in unterdokumentierten historischen Kontexten am Beispiel des Familiengedächtnisses. Wieki Stare I Nowe, 16(21), 177–187. https://doi.org/10.31261/WSN.2021.21.11