Wychowanie przyszłego władcy w świetle traktatów „De institutione regii pueri” (1502/1503) i „Institutio principis christiani” (1516)

Autor

DOI:

https://doi.org/10.31261/WSN.2023.23.04

Słowa kluczowe:

wychowanie królewicza, traktat pedagogiczny, humanizm

Abstrakt

Celem artykułu jest ukazanie procesu wychowania przyszłego władcy przedstawionego w dwóch traktatach pedagogicznych okresu humanizmu. Pierwszy z nich, De institutione regii pueri (1502/1503), powstał zapewne z inspiracji Elżbiety Rakuszanki oczekującej narodzin pierworodnego dziecka swego syna Władysława Jagiellończyka. Traktat ten stanowi zbiór praktycznych uwag do wychowania przyszłego władcy z uwzględnieniem oczekiwanych wartości, postaw i zachowań. Natomiast Institutio principis christiani (1516) został napisany przez Erazma z Rotterdamu dla księcia Karola Habsburga, przyszłego króla hiszpańskiego i cesarza. W dziele tym zaprezentowano wizję idealnego władcy chrześcijańskiego, trudną jednak do zrealizowania w rzeczywistości.

Bibliografia

Barycz H., Wstęp, w: Erazm z Rotterdamu, Pochwała głupoty, przeł. i objaśnił E. Jędrkiewicz, wstęp H. Barycz, Wrocław 1953, s. III—CXIX.

Borkowska U., Edukacja Jagiellonów, „Roczniki Historyczne” 2005, 71, s. 99—119.

Borkowska U., The Jagiellonian model of education, w: Hofkultur der Jagiellonendynastie und verwandter Fürstenhäuser. The Culture of the Jagellonian and Related Courts, hrsg. U. Borkowska, M. Hörsch, Ostfildern 2010, s. 171—183.

Borkowska U., Dynastia Jagiellonów w Polsce, Warszawa 2011.

Borzyszkowski M., Erazmowi z Rotterdamu (1469—1536) w pięćsetną rocznicę urodzin, „Studia Warmińskie” 1970, 7, s. 285—304.

Codex epistolaris saeculi decimi quinti, t. 1 (1444—1492), wyd. J. Szujski, Kraków 1876.

Czechowicz B., Idea i państwo. Korona Królestwa Czech w latach 1457—1547, t. 4: Król i stany, cz. 1: Siła słabości? Długie późne rządy Władysława II, Wrocław 2018.

Danysz A., O wychowaniu królewicza. Traktat humanistyczno-pedagogiczny z roku 1502, Lwów 1900.

Danysz A., O wychowaniu królewicza traktat humanistyczno-pedagogiczny z roku 1502, w: idem, Studja z dziejów wychowania w Polsce, Kraków 1921, s. 1—28.

Iwańczak W., Edukacja dworska na progu renesansu, w: Kultura edukacyjna na Górnym Śląsku, red. A. Barciak, Katowice 2002, s. 216—228.

Jurga R.M., Machiny wojenne, Kraków—Warszawa 1995.

Le Goff J., Portret władcy idealnego, w: idem, Długie średniowiecze, tłum. M. Żurowska, Warszawa 2017, s. 150—165.

Macek J., Jagiellonský vĕk v českých zemích (1471—1526), díl 1: Hospodárská zákládna a královská moc, Praha 1992.

O wychowaniu królewicza, w: Wybór pism pedagogicznych Polski doby odrodzenia, oprac. J. Skoczek, Wrocław 1956, s. 3—72.

Oliński P., O lekturze dzieł starożytnych w piśmie „De liberorum educatione” Eneasza Sylwiusza Piccolominiego, w: Stilo et animo. Prace historyczne ofiarowane Tomaszowi Jasińskiemu w 65. rocznicę urodzin, red. M. Dorna, M. Matla, M. Sosnowski, E. Syska przy współpracy W. Barana-Kozłowskiego, Poznań 2016, s. 179—186.

Papajík D., Ladislav Pohrobek (1440—1457). Uherský a český král, České Budějovice 2016.

Podręcznik żołnierza Chrystusowego nauk zbawiennych pełny, przeł., wstęp, przypisy J. Domański, przedm. L. Kołakowski, Warszawa 1965.

Przeździecki A., O królowej Elżbiecie, żonie Kazimierza Jagiellończyka i rękopisie pod jej imieniem „O wychowaniu królewskiego dziecka”, „Biblioteka Warszawska” 1852, 45, z. 1, s. 523—550.

Skoczek J., Wychowanie Jagiellonów, Lwów 1932.

Tournoy G.M., „Institutio principis Christiani” Erazma i jego pierwszy opublikowany przekład francuski, „Odrodzenie i Reformacja w Polsce” 2009, 53, s. 197—201.

Traktat „De institutione regii pueri”, wyd. Ch. Gastgeber, P. Oliński, Toruń 2016.

Wichowa M., List jako forma wypowiedzi w humanistycznych traktatach pedagogicznych powstałych na gruncie polskim, „Napis. Pismo poświęcone literaturze okolicznościowej i użytkowej” 1994, 1, s. 11—26.

Wierzbowski T., Matricularum Regni Poloniae Summaria, excussis codicibus, qui in Chartophylacio Maximo Varsoviensi asservantur, t. 3, Warszawa 1908.

Wrońska K., Erazm z Rotterdamu jako nauczyciel humanizmu chrześcijańskiego, „Filozoficzne Problemy Edukacji” 2020, 3, s. 39—60.

Wychowanie księcia chrześcijańskiego, w: Erazm z Rotterdamu, Pisma moralne. Wybór, przeł. i oprac. M. Cytowska, Warszawa 1970, s. 139—300.

Zarębski I., Najwcześniejszy humanistyczny polski traktat pedagogiczny (około 1467), w: Dziesięciolecie Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Krakowie 1946—1956. Zbiór rozpraw i artykułów, red. W. Szyszkowski, Kraków 1957, s. 151—178.

Żołądź-Strzelczyk D., „A Blessing most desired” — Expecting a Child and the First Tribulations of Life among the Polish Jagiellons, w: Hofkultur der Jagiellonendynastie und verwandter Fürstenhäuser. The Culture of the Jagellonian and Related Courts, hrsg. U. Borkowska, M. Hörsch, Ostfildern 2010, s. 193—198

Pobrania

Opublikowane

2024-01-26

Jak cytować

Rombek, T. (2024). Wychowanie przyszłego władcy w świetle traktatów „De institutione regii pueri” (1502/1503) i „Institutio principis christiani” (1516). Wieki Stare I Nowe, 18(23), 1–14. https://doi.org/10.31261/WSN.2023.23.04