Państwowa szkoła ponadpodstawowa jako miejsce kształtowania tożsamości narodowej młodych Polaków i Chorwatów na przełomie XIX i XX wieku

Autor

DOI:

https://doi.org/10.31261/WSN.2024.24.03

Słowa kluczowe:

oświata narodowa, szkolnictwo ponadpodstawowe, Trójjedyne Królestwo Chorwacji, Slawonii i Dalmacji, Królestwo Galicji i Lodomerii, metoda porównawcza

Abstrakt

Celem artykułu jest pokazanie, w jaki sposób w Królestwie Galicji i Lodomerii oraz w Trójjedynym Królestwie Chorwacji, Slawonii i Dalmacji politycy starali się wpływać na oświatę na poziomie średnim, by kształtować odpowiednie postawy wśród uczniów. Opierając swoje wywody na materiałach archiwalnych z Polski i Chorwacji, a także na literaturze przedmiotu, autor pokazuje, że polityka prowadzona przez Zagrzeb i Lwów – mimo pewnych różnic – była bardzo podobna, gdyż miała ten sam cel – wychowanie dobrego, wiernego monarchii obywatela.

Bibliografia

Aichner Ch., Die Universität Innsbruck in der ära der Thun-Hohenstein’schen reformen 1848–1850. Aufbruch in eine neue Zeit, Wien–Köln 2018.

Anderson B., Wspólnoty wyobrażone. Rozważania o źródłach i rozprzestrzenianiu się nacjonalizmu, przeł. S. Amsterdamski, Kraków 1997.

Anton Gindely, w: Österreichisches Biographisches Lexikon 1815–1950, Bd. 1, Lfg. 5, Wien 1957, s. 441.

Bućin R., Odjel za Bogoštovlje i Nastavu Zemaljske Vlade za Hrvatsku i Slavoniju (1869–1918/1921): djelokrug, uredsko poslovanje i „pismara”, „Arhivski vjesnik” 2014, vol. 57, no. 1, s. 39–69.

Dziedzic S., Uroczystości grunwaldzkie w Krakowie (1910–2010), „Niepodległość i Pamięć” 2011, z. 18, nr 1, s. 131–144.

Felczak W., Ugoda węgiersko-chorwacka 1868 roku, Kraków 1968.

Galek C., Kary w szkołach galicyjskich przełomu XIX i XX wieku, „Studia i Prace Pedagogiczne” 2014, nr 1, s. 303–312.

Gindely A., Povjesnica staroga vijeka za više razrede srednjih učilišta, Zagreb 1898.

Górszczyk A.S., O miłości Ojczyzny nie deklamowaliśmy… Wspomnienia Antoniego Sejmeja Górszczyka, Kraków 2019.

Hannak E., Povijest staroga veka za niže razrede srednjih učilišta, Zagreb 1877.

Hannak E., Historya i statystyka Monarchii Austryo-Węgierskiej dla klas wyższych szkół średnich, Tarnopol 1892.

Heka L., Hrvatsko-ugarska nagodba. Pravni odnos bana i hrvatskog ministra, Zagreb 2019.

Hofender P., Surman J., Przetłumaczyć wiedzę – podręczniki szkolne w monarchii habsburskiej jako przedmiot badań przekładoznawczych, w: Szkolne podręczniki do nauki historii w Galicji, red. B. Dybaś, I. Kąkolewski, Wiedeń 2018, s. 119–138.

Izvješće kralj. Velike realne gimnazije u Rakovu za školsku godinu 1897/8, Zagreb 1898.

Izvještaj kr. Velike gimnazije u Varaždinu za školsku godinu 1905–6, Varaždin 1906.

Juśko E., Rada Szkolna Krajowa i jej działalność na rzecz szkoły ludowej w Galicji, Lublin 2013.

Kiliński T., Dzieje narodu polskiego z tablicą chronologiczną aż do naszych czasów: dla użytku młodzieży z dodatkiem jeografii i mapy dawnej Polski, Poznań 1859.

Kopia H., Ustawy i rozporządzenia obowiązujące w galicyjskich szkołach średnich, Lwów 1900.

Kořinek F., Povjestnica novog vijeka za više razrede srednjih učilišta, Zagreb 1889.

Kramarz H., Nauczyciele gimnazjalni Galicji 1867–1918: studium historyczno-socjologiczne, Kraków 1987.

Kršnjavi I., Zapisci iza kulisa hrvatske politike, t. 1, Zagreb 1986.

L. D. [L. Delaveaux], Górale beskidowi zachodniego pasma Karpat. Rys etnograficzny zwyczajów i obyczajów włościan okolic Żywca, Kraków 1851.

Łazuga W., Uwikłani w przeszłość, Poznań 2023, s. 41.

Łuczewski M., Odwieczny naród. Polak i katolik w Żmiącej, Toruń 2012.

Maj E.A., Administracyjno-prawne instrumenty ochrony socjalnej w Galicji doby autonomicznej, Kraków 2022.

Miklaszewski J., W sprawie podręcznika do historyi kraju rodzinnego, „Muzeum” 1889, R. 5, nr 6–7, s. 506.

Modrić-Blivajs D., Kakvi su bili povijesni srednjoškolski udžbenici u banskoj Hrvatskoj u razdoblju Khuenova banovanja?, „Časopis za Suvremenu Povijest” 2007, vol. 39, no. 3, s. 777–805.

Naučne osnove više i niže pučke škole u Kraljevinah Hrvatskoj i Slavoniji, Zagreb 1890.

Ogris W., Die Universitätsreform des Ministers Leo Graf Thun-Hohenstein, Wien 2000.

Parylak P., O potrzebie i środkach kształcenia poczucia narodowego u młodzieży naszej, „Muzeum” 1888, R. 4, nr 10, s. 577.

Pomnik króla Jagiełły: pamiątka uroczystości grunwaldzkich w Krakowie w dniach 15-go, 16-go i 17-go lipca 1910 r., Kraków 1910.

Šarinić J., Nagodba Hrvatska. Postanak i osnove ustavne organizacije, Zagreb 1972.

Sempołowska S., Niedola młodzieży w szkole galicyjskiej, Kraków 1906.

Sierżęga P., W trosce o pamięć wieszcza. Lwów w obchodach sprowadzenia zwłok Adama Mickiewicza do Krakowa – 4 lipca 1890, „Galicja. Studia i materiały” 2021, nr 7, s. 300–315.

Službeni Glasnik, Odjela za Bogoštovlje i Nastave. Godina 1898, Zagreb 1898.

Stinia M., Państwowe szkolnictwo gimnazjalne w Krakowie w okresie autonomii galicyjskiej, Kraków 2004.

Stinia M., Podręczniki w gimnazjach galicyjskich w latach 1860–1918, „Prace Komisji Nauki PAU” 2004, t. 6, s. 5–39.

Stinia M., Pojęcia, wartości, bohaterowie w podręcznikach do „Historii kraju rodzinnego” dla szkół średnich Galicji w okresie autonomicznym. Czasy porozbiorowe, w: Szkolne podręczniki do nauki historii w Galicji, red. B. Dybaś, I. Kąkolewski, Wiedeń 2018, s. 59–74.

Thiesse A.-M., Powstawanie tożsamości narodowych. Europa w wiekach XVIII–XX, przeł. B. Losson, Warszawa 2019.

W sprawie nauki dziejów ojczystych, „Muzeum” 1888, R. 4/6, s. 313.

Wysocki A., Sprzed pół wieku, Kraków 1958

Pobrania

Opublikowane

2024-12-11

Jak cytować

Lis, T. J. (2024). Państwowa szkoła ponadpodstawowa jako miejsce kształtowania tożsamości narodowej młodych Polaków i Chorwatów na przełomie XIX i XX wieku. Wieki Stare I Nowe, 19(24), 1–18. https://doi.org/10.31261/WSN.2024.24.03