Artyści czy propagatorzy? Twórcy najpopularniejszych pieśni okresu wojny secesyjnej

Autor

DOI:

https://doi.org/10.31261/WSN.2019.19.11

Słowa kluczowe:

wojna secesyjna, pieśń żołnierska, blackface minstrels, Stephen C. Foster, Dan Emmett, George F. Root

Abstrakt

Wojna secesyjna to okres rozkwitu amerykańskiej muzyki żołnierskiej. Tworzyli wówczas wybitni amerykańscy muzycy, m.in. Stephen Collins Foster, Daniel Decatur Emmett czy George Frederick Root. Artykuł przedstawia ich losy, procesy związania z armią oraz ich najpopularniejszeutwory, które wykorzystywano podczas wojny. Jedni twórcy pisali swoje dzieła specjalnie dla celów militarnych lub politycznych. Inni z kolei tworzyli utwory uniwersalne, po które sięgnęły armie Unii i Konfederacji. Coraz większą popularność zyskiwały marsze wojskowe oraz muzyka typu blackface minstrels.

Bibliografia

Amedeo M.: Civil War: Untold stories of the Blue and the Grey. [West Side Publishing] 2007.

Brogan H.: Historia Stanów Zjednoczonych Ameryki. Tłum. E. Macauley. Wrocław 2004.

Encyklopedia muzyki rockowej. Warszawa 2000.

Foster S.C.: Oh! Susanna. Quick Step arranged for the piano forte. New York 1848.

Gołębiowski M.: Dzieje kultury Stanów Zjednoczonych. Warszawa 2005.

Groblewski P.: Antietam 1862. Warszawa 2013.

Grzybowski S.: Historia Irlandii. Wrocław 1977.

http://www.civilwar.org.

http://www.songwritershalloffame.org.

Jenkins P.: Historia Stanów Zjednoczonych. Tłum. A. Oksiuta. Kraków 2010.

Katz H.: Historia Stanów Zjednoczonych Ameryki. Wrocław—Warszawa—Kraków—Gdańsk 1971.

Lincoln Campaign Songster. Published by Mason & CO. Philadelphia 1864.

Natan H.: Dan Emmett and the Rise of Early Negro Minstrelsy. [University of Oklahoma] 1963.

O’Connell J.: Understanding Stephen Collins Foster His World and Music. [University of Pittsburgh] 2007.

Oldroyd O.H.: The Good Old Song. Springfield 1882.

Root D.L.: The “Mythtory” of Stephen C. Foster, or Why His True Story Remains Untold. “American Music Research Center Journal” 2005, 15.

Sanders P.D.: Comrades, fill no glass for me: Stephen Foster’s melodies as borrowed by the American Temperance Movement. “Social History of Alcohol and Drugs” 2008, 23.

Silber I., Silverman J.: Songs of the Civil War. New York 1995.

Wier A.E.: The songs of Stephen Foster. New York 1935.

Pobrania

Opublikowane

2019-12-28

Jak cytować

Sporyń, T. (2019). Artyści czy propagatorzy? Twórcy najpopularniejszych pieśni okresu wojny secesyjnej. Wieki Stare I Nowe, 14(19), 162–182. https://doi.org/10.31261/WSN.2019.19.11