The Image of Therapy Horse in the Film Based on Selected Examples

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31261/ZOOPHILOLOGICA.2020.06.22

Keywords:

image, public relations, horse, therapy, film, pop culture

Abstract

The image, in general, is understood as an image, an image or a likeness. Nowadays, this concept is associated with its shaping and reception in order to influence the environment. Thinking about the image, first of all, its personal connotations are taken. Can you therefore analyze the image of an animal, and more specifically a horse? It turns out that yes, because this representative of the even-toed ungulate, accompanying man in his life since prehistory, appeared in art, including film. He was honored to be his object or rather subject. Among the many roles he had to play, there was also a humanizing role – the therapist. The aim of the article was to show the image of the horse as a therapist in selected film examples and its analysis.

References

Andrzejewski, Piotr, and Wiesław Kot. Medialne Public Relations. Poznań: Wydawnictwo Forum, 2006.

Barzowski, Karol. Zaklinacz koni. Dasz się zakląć?, https://film.org.pl/a/artykul/zaklinacz-koni-50945/. Accessed 31 Aug. 2018.

Bednarczyk, Małgorzata. “Hipoterapia jako forma rehabilitacji i wsparcia włączania społecznego osób niepełnosprawnych.” In Student Niepełnosprawny. Szkice i Rozprawy, no. 15 (8) (2015): 207–217.

Bela, Zbigniew. “Etymologia i pierwotne znaczenia wyrazów ‘lek’ i ‘leczyć’.” In Gazeta Farmaceutyczna, no. 3 (2011). http://www.kwadryga.pl/upload/Dokumenty/Artykuly_naukowe/GF_3_2011_naukowy.pdf. Accessed 31 Aug. 2018.

Budzyński, Wojciech. Wizerunek równoległy. Nowa szansa promocji firmy i marki. Warszawa: Wydawnictwo Poltext, 2011.

Chmielowski, Benedykt Joachim. Nowe Ateny. Umbry objaśnione. Wrocław: Oficyna Wydawnicza ATUT, 2015.

Davis, Anthony. Public Relations. Translated by Grzegorz Dąbkowski. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, 2007.

Dzwonkowska, Dominika. „Kulturowe i etyczne uwarunkowania relacji człowiek–zwierzę”. In Wschodni Rocznik Humanistyczny, vol. XI (2015): 273–282.

Grabowska Barbara. “Zmiany relacji człowiek–zwierzę, czyli cena postępu.” In Kultura i Wartości, no. 2 (10) (2014): 105–120.

Homer. Iliada. Translated by Franciszek Ksawery Dmochowski. Kraków: Wydawnictwo Greg, 2010.

http://biblia.deon.pl/. Accessed 31 Aug. 2018.

http://rbserwer.myds.me/piastowo1/index.php/artykuly/kon-w-malarstwie-polskim.Accessed 31 Aug. 2018.

https://forumprawne.org/hydepark/209753-ochrona-wizerunku-psa.html. Accessed 31 Aug. 2018.

https://sjp.pwn.pl/slowniki/terapeuta.html. Accessed 31 Aug. 2018.

https://www.polskieradio.pl/9/5538/Artykul/1734334,Wizerunek-konia-w-malarstwie-ifilmie. Accessed 31 Aug. 2018.

https://www.pzhk.pl/formalności/hipoterapia/. Accessed 31 Aug. 2018.

Ilski, Kazimierz. “Wstęp.” In Człowiek w świecie zwierząt – zwierzęta w świecie człowieka. Edited by Kazimierz Ilski. 7–8. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, 2012.

Łączyński, Marcin. “Wizerunek.” In Analiza wizerunku w mediach. Podręcznik. Edited by Marcin Łączyński, and Tomasz Gackowski. 82–109. Warszawa: Instytut Dziennikarstwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2008.

McQuail, Denis. Teoria komunikowania masowego. Translated by Marta Bucholc, and Alina Szulżycka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2008.

Parandowski, Jan. Mitologia. Wierzenia i podania Greków i Rzymian. Londyn–Warszawa: Wydawnictwo Puls, 2006.

Parkinson, David. 100 idei, które zmieniły film. Translated by Małgorzata Dera. Raszyn: Wydawnictwo Top Mark Centre Art, 2011.

Raczkowska, Alicja. “Koń – wspaniały terapeuta.” In Koń Polski, no. 7 (2009): 48–49.

Singer, Peter. W obronie zwierząt. Translated by Monika Betley. Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca, 2011.

Skowronek, Iwona. Marketing doświadczeń. Od doświadczeń klienta do wizerunku firmy. Warszawa: Wydawnictwo Poltext, 2012.

Staszyńska, Katarzyna. Marka, konsument, badacz: spotkania na rynku. Warszawa: Wydawnictwo Wolters Kluwer Polska, 2013.

Walaszek, Robert et al. “Medyczne, pedagogiczne, psychologiczne i społeczne oddziaływania hipoterapii.” In Medycyna Rodzinna, no. 19 (2) (2016): 91–97.

Published

2020-12-29

How to Cite

Lusińska, A. (2020). The Image of Therapy Horse in the Film Based on Selected Examples. Zoophilologica. Polish Journal of Animal Studies, (6), 331–346. https://doi.org/10.31261/ZOOPHILOLOGICA.2020.06.22