In Search of a Zoocentric Perspective in Non-fiction Cinema: the Example of Film Productions by the Open Cages Association

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31261/ZOOPHILOLOGICA.2022.09.03

Keywords:

non-fiction cinema, anthropomorphism, zoocentrism, effective altruism, activism

Abstract

Patrycja Chuszcz’s aim in this article is to analyze the film productions of the Open Cages Association, which works for so-called farm animal rights, and to inquire about the attempt to go beyond the anthropocentric perspective in the audiovisual materials created by this organization. She begins her considerations by outlining the tradition of non-fiction film about animals. She discusses the current search for the zoocentric perspective in cinema by documentary and visual artists. Next she analyzes the film productions of the Open Cages Association. She compares the organization’s films with the perspective resulting from interviews with its members and with the literature on the subject. The analysis shows that activists – despite contesting a certain sector of modern civilization (related to industrial livestock production) – rely on the broader and prevailing technological-cultural paradigm. This borrowing is manifested, among other things, in the use of an anthropocentric perspective and anthropomorphism in the films created by the Open Cages Association. However, activists adopt this attitude consciously, following the perspective of effective altruism.

Author Biography

Patrycja Chuszcz, University of Lodz

Patrycja Chuszcz – MA, PhD candidate at the Institute of Contemporary Culture at the Faculty of Philology at the University of Łódź. She has published, among other journals and magazines, in Kwartalnik Filmowy, Kalejdoskop, Vege, and Ekrany. Her interests include animal studies in culture, alternative forms of film production, new media, and the culture of Spanish-speaking countries. She works as a radio journalist.

References

„Activism”. Oxford Learner’s Dictionaries. https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/definition/english/activism?q=activism (dostęp: 5.05.2022).

„Aktywizm”. Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego. https://sjp.pwn.pl/doroszewski/aktywizm;5408252.html (dostęp: 18.04.2020).

Bakke, Monika. „Między nami zwierzętami. O emocjonalnych związkach między ludźmi i innymi zwierzętami”. Teksty Drugie, nr 1–2 (2007): 222–234.

Bear 71. Dir. Jeremy Mendes and Leanne Allison. 2012. https://www.idfa.nl/en/film/0d27af17-b6dd-4622-82f2-81d024174187/bear-71 (dostęp: 9.05.2022).

Beattie, Keith. Documentary Display. Re-viewing Nonfiction Film and Video. London–New York: Wallflower Press, 2008.

Berger, John. „Po cóż patrzeć na zwierzęta?” W O patrzeniu, 7–39. Tłum. Sławomir Sikora. Warszawa: Fundacja Aletheia, 1999.

Birkholc, Robert. „Narracja subiektywna zapośredniczona. Wokół zagadnienia mowy pozornie zależnej w filmie”. Studia Europaea Gnesnensia, nr 14 (2016): 143–158. https://doi.org/10.14746/seg.2016.14.8.

Effective Altruism. https://www.effectivealtruism.org (dostęp: 16.11.2020).

Janikowska, Agata. „Patrząc nie-ludzkimi oczami: przypadek Królika po berlińsku”. Kwartalnik Filmowy, nr 110 (2020): 156–171. https://doi.org/10.36744/kf.313.

Leenaert, Tobias. Jak stworzyć wegański świat. Podejście pragmatyczne. Tłum. Aleksandra Paszkowska. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej, 2019.

Łagodzka, Dorota. „Podmiotowość zwierząt w sztuce”. Wielogłos, nr 1(35) (2018): 63–82.

Majewski, Tomasz. Dialektyczne feerie. Szkoła frankfurcka i kultura popularna. Łódź: Wydawnictwo Officyna, 2011.

Matuszewski, Michał. „Kino (dla) zwierząt”. Ekrany, nr 6(40) (2017): 12–17. http://ekrany.org.pl/kino_wspolczesne/kino-dla-zwierzat/ (dostęp: 21.11.2020).

Matuszewski, Michał. „Kino (meta)zoologiczne”. Ekrany, nr 2(54) (2020): 38–41.

Mitchell, William John Thomas. „Pokazując widzenie: krytyka kultury wizualnej”. Tłum. Mariusz Bryl. Artium Quaestiones, nr 17 (2006): 273–294.

Orzechowski, Karol, summary, „Does Anthropomorphism Impact Individuals’ Support for Animal Rights?”. Faunalytics. November 10, 2015. https://faunalytics.org/does-anthropomorphism-impact-individuals-support-for-animal-rights/ (dostęp: 21.11.2020).

Ostaszewski, Jacek. „Techniki subiektywizacji w filmie fabularnym”. Kwartalnik Filmowy, nr 97–98 (2017): 263–277.

Otwarte Klatki. „Dlaczego tak wielu ludzi przestaje jeść mięso?”. YouTube. 24.02.2022. https://www.youtube.com/watch?v=mhGb9jSX_FI (dostęp: 9.05.2022).

Otwarte Klatki. „FRANKENKURCZAK, czyli cała prawda o życiu kurczaków hodowanych na mięso”. YouTube. 4.03.2019. https://www.youtube.com/watch?v=iASLbsuuuC8 (dostęp: 10.05.2022).

Otwarte Klatki. „Jak najskuteczniej pomagać zwierzętom? Efektywny altruizm daje odpowiedź!” YouTube. 20.10.2020. https://www.youtube.com/watch?v=UfFQ8brR6UY (dostęp: 16.11.2020).

Otwarte Klatki. „Ostatnia Podróż – jak wygląda transport zwierząt do rzeźni?”. YouTube. 7.01.2018. https://www.youtube.com/watch?v=TB6MRFMnmKM (dostęp: 9.05.2022).

Otwarte Klatki. „Tosia – kura uratowana z fermy. Moje życie jako kury nioski”. YouTube. 2.12.2016. https://www.youtube.com/watch?v=chv8qh-mCOs (dostęp: 10.05.2022).

Otwarte Klatki. „Zatrudniłem się na fermie drobiu, by zobaczyć, jak produkuje się mięso”. YouTube. 12.06.2018. https://www.youtube.com/watch?v=Cl_MlPcfUY4 (dostęp: 9.05.2022).

Otwarte Klatki. „Zobacz świat oczami kury w chowie klatkowym – Virtual Reality”. YouTube. 26.09.2016. https://www.youtube.com/watch?v=ec7g_cy5wtg (dostęp: 10.05.2022).

Pick, Anat. „Why Not Look at Animals?” Nescus. June 12, 2015. https://necsus-ejms.org/why-not-look-at-animals/ (dostęp: 11.07.2020).

Przylipiak, Mirosław. „Film dokumentalny jako gatunek retoryczny”. W Poetyka kina dokumentalnego, 93–129. Gdańsk–Słupsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego–Wydawnictwo Pomorskiej Akademii Pedagogicznej w Słupsku, 2004.

Przylipiak, Mirosław. „O subiektywizacji narracji filmowej”. Studia Filmoznawcze, T. 7 (1987): 239–256.

Ptaszek, Grzegorz. Edukacja Medialna 3.0. Krytyczne rozumienie mediów cyfrowych w dobie Big Data i algorytmizacji. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2019.

Rishel, Mia. „Effective Animal Campaigning: Current Knowledge And Guiding Principles”. Faunalytics. May 27, 2020. https://faunalytics.org/effective-animal-campaigning-current-knowledge-and-guiding-principles/# (dostęp: 21.11.2020).

Safina, Carl. „Teoria umysłu”. W Poza słowami. Co myślą i czują zwierzęta, 337–345. Tłum. Dominika Dymińska. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej, 2018.

Safina, Carl. „Typowo ludzki?” W Poza słowami. Co myślą i czują zwierzęta, 40–47. Tłum. Dominika Dymińska. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej, 2018.

Singer, Peter. „The Why and How of Effective Altruism”. TED2013. March 2013. https://www.ted.com/talks/peter_singer_the_why_and_how_of_effective_altruism (dostęp: 16.11.2020).

Singer, Peter. Wyzwolenie zwierząt. Tłum. Anna Alichniewicz i Anna Szczęsna. Warszawa: Wydawnictwo Marginesy, 2018.

Smaill, Belinda. „Introduction”. In Regarding Life. Animals and the Documentary Moving Image, 1–20. Albany: State University of New York Press, 2016.

Sołodki, Paweł. „Rubaszności świata. Seksualność jako atrakcja w filmach mondo”. W Metody dokumentalne w filmie. Red. Dagmara Rode i Marcin Pieńkowski, 163–190. Łódź: Wydawnictwo Biblioteki PWSFTviT, 2013.

Zgudczyński, Michał. „Portret w rzeźni − fotografia w ruchu prozwierzęcym”. Krytyka Polityczna. 25.07.2019. https://krytykapolityczna.pl/kraj/portret-w-rzezni-fotografia-w-ruchu-prozwierzecym/ (dostęp: 16.11.2020).

Published

2022-06-22

How to Cite

Chuszcz, P. (2022). In Search of a Zoocentric Perspective in Non-fiction Cinema: the Example of Film Productions by the Open Cages Association. Zoophilologica. Polish Journal of Animal Studies, (1 (9), 1–34. https://doi.org/10.31261/ZOOPHILOLOGICA.2022.09.03