In Search of a Zoocentric Perspective in Non-fiction Cinema: the Example of Film Productions by the Open Cages Association
DOI:
https://doi.org/10.31261/ZOOPHILOLOGICA.2022.09.03Keywords:
non-fiction cinema, anthropomorphism, zoocentrism, effective altruism, activismAbstract
Patrycja Chuszcz’s aim in this article is to analyze the film productions of the Open Cages Association, which works for so-called farm animal rights, and to inquire about the attempt to go beyond the anthropocentric perspective in the audiovisual materials created by this organization. She begins her considerations by outlining the tradition of non-fiction film about animals. She discusses the current search for the zoocentric perspective in cinema by documentary and visual artists. Next she analyzes the film productions of the Open Cages Association. She compares the organization’s films with the perspective resulting from interviews with its members and with the literature on the subject. The analysis shows that activists – despite contesting a certain sector of modern civilization (related to industrial livestock production) – rely on the broader and prevailing technological-cultural paradigm. This borrowing is manifested, among other things, in the use of an anthropocentric perspective and anthropomorphism in the films created by the Open Cages Association. However, activists adopt this attitude consciously, following the perspective of effective altruism.
References
„Activism”. Oxford Learner’s Dictionaries. https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/definition/english/activism?q=activism (dostęp: 5.05.2022).
„Aktywizm”. Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego. https://sjp.pwn.pl/doroszewski/aktywizm;5408252.html (dostęp: 18.04.2020).
Bakke, Monika. „Między nami zwierzętami. O emocjonalnych związkach między ludźmi i innymi zwierzętami”. Teksty Drugie, nr 1–2 (2007): 222–234.
Bear 71. Dir. Jeremy Mendes and Leanne Allison. 2012. https://www.idfa.nl/en/film/0d27af17-b6dd-4622-82f2-81d024174187/bear-71 (dostęp: 9.05.2022).
Beattie, Keith. Documentary Display. Re-viewing Nonfiction Film and Video. London–New York: Wallflower Press, 2008.
Berger, John. „Po cóż patrzeć na zwierzęta?” W O patrzeniu, 7–39. Tłum. Sławomir Sikora. Warszawa: Fundacja Aletheia, 1999.
Birkholc, Robert. „Narracja subiektywna zapośredniczona. Wokół zagadnienia mowy pozornie zależnej w filmie”. Studia Europaea Gnesnensia, nr 14 (2016): 143–158. https://doi.org/10.14746/seg.2016.14.8.
Effective Altruism. https://www.effectivealtruism.org (dostęp: 16.11.2020).
Janikowska, Agata. „Patrząc nie-ludzkimi oczami: przypadek Królika po berlińsku”. Kwartalnik Filmowy, nr 110 (2020): 156–171. https://doi.org/10.36744/kf.313.
Leenaert, Tobias. Jak stworzyć wegański świat. Podejście pragmatyczne. Tłum. Aleksandra Paszkowska. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej, 2019.
Łagodzka, Dorota. „Podmiotowość zwierząt w sztuce”. Wielogłos, nr 1(35) (2018): 63–82.
Majewski, Tomasz. Dialektyczne feerie. Szkoła frankfurcka i kultura popularna. Łódź: Wydawnictwo Officyna, 2011.
Matuszewski, Michał. „Kino (dla) zwierząt”. Ekrany, nr 6(40) (2017): 12–17. http://ekrany.org.pl/kino_wspolczesne/kino-dla-zwierzat/ (dostęp: 21.11.2020).
Matuszewski, Michał. „Kino (meta)zoologiczne”. Ekrany, nr 2(54) (2020): 38–41.
Mitchell, William John Thomas. „Pokazując widzenie: krytyka kultury wizualnej”. Tłum. Mariusz Bryl. Artium Quaestiones, nr 17 (2006): 273–294.
Orzechowski, Karol, summary, „Does Anthropomorphism Impact Individuals’ Support for Animal Rights?”. Faunalytics. November 10, 2015. https://faunalytics.org/does-anthropomorphism-impact-individuals-support-for-animal-rights/ (dostęp: 21.11.2020).
Ostaszewski, Jacek. „Techniki subiektywizacji w filmie fabularnym”. Kwartalnik Filmowy, nr 97–98 (2017): 263–277.
Otwarte Klatki. „Dlaczego tak wielu ludzi przestaje jeść mięso?”. YouTube. 24.02.2022. https://www.youtube.com/watch?v=mhGb9jSX_FI (dostęp: 9.05.2022).
Otwarte Klatki. „FRANKENKURCZAK, czyli cała prawda o życiu kurczaków hodowanych na mięso”. YouTube. 4.03.2019. https://www.youtube.com/watch?v=iASLbsuuuC8 (dostęp: 10.05.2022).
Otwarte Klatki. „Jak najskuteczniej pomagać zwierzętom? Efektywny altruizm daje odpowiedź!” YouTube. 20.10.2020. https://www.youtube.com/watch?v=UfFQ8brR6UY (dostęp: 16.11.2020).
Otwarte Klatki. „Ostatnia Podróż – jak wygląda transport zwierząt do rzeźni?”. YouTube. 7.01.2018. https://www.youtube.com/watch?v=TB6MRFMnmKM (dostęp: 9.05.2022).
Otwarte Klatki. „Tosia – kura uratowana z fermy. Moje życie jako kury nioski”. YouTube. 2.12.2016. https://www.youtube.com/watch?v=chv8qh-mCOs (dostęp: 10.05.2022).
Otwarte Klatki. „Zatrudniłem się na fermie drobiu, by zobaczyć, jak produkuje się mięso”. YouTube. 12.06.2018. https://www.youtube.com/watch?v=Cl_MlPcfUY4 (dostęp: 9.05.2022).
Otwarte Klatki. „Zobacz świat oczami kury w chowie klatkowym – Virtual Reality”. YouTube. 26.09.2016. https://www.youtube.com/watch?v=ec7g_cy5wtg (dostęp: 10.05.2022).
Pick, Anat. „Why Not Look at Animals?” Nescus. June 12, 2015. https://necsus-ejms.org/why-not-look-at-animals/ (dostęp: 11.07.2020).
Przylipiak, Mirosław. „Film dokumentalny jako gatunek retoryczny”. W Poetyka kina dokumentalnego, 93–129. Gdańsk–Słupsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego–Wydawnictwo Pomorskiej Akademii Pedagogicznej w Słupsku, 2004.
Przylipiak, Mirosław. „O subiektywizacji narracji filmowej”. Studia Filmoznawcze, T. 7 (1987): 239–256.
Ptaszek, Grzegorz. Edukacja Medialna 3.0. Krytyczne rozumienie mediów cyfrowych w dobie Big Data i algorytmizacji. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2019.
Rishel, Mia. „Effective Animal Campaigning: Current Knowledge And Guiding Principles”. Faunalytics. May 27, 2020. https://faunalytics.org/effective-animal-campaigning-current-knowledge-and-guiding-principles/# (dostęp: 21.11.2020).
Safina, Carl. „Teoria umysłu”. W Poza słowami. Co myślą i czują zwierzęta, 337–345. Tłum. Dominika Dymińska. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej, 2018.
Safina, Carl. „Typowo ludzki?” W Poza słowami. Co myślą i czują zwierzęta, 40–47. Tłum. Dominika Dymińska. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej, 2018.
Singer, Peter. „The Why and How of Effective Altruism”. TED2013. March 2013. https://www.ted.com/talks/peter_singer_the_why_and_how_of_effective_altruism (dostęp: 16.11.2020).
Singer, Peter. Wyzwolenie zwierząt. Tłum. Anna Alichniewicz i Anna Szczęsna. Warszawa: Wydawnictwo Marginesy, 2018.
Smaill, Belinda. „Introduction”. In Regarding Life. Animals and the Documentary Moving Image, 1–20. Albany: State University of New York Press, 2016.
Sołodki, Paweł. „Rubaszności świata. Seksualność jako atrakcja w filmach mondo”. W Metody dokumentalne w filmie. Red. Dagmara Rode i Marcin Pieńkowski, 163–190. Łódź: Wydawnictwo Biblioteki PWSFTviT, 2013.
Zgudczyński, Michał. „Portret w rzeźni − fotografia w ruchu prozwierzęcym”. Krytyka Polityczna. 25.07.2019. https://krytykapolityczna.pl/kraj/portret-w-rzezni-fotografia-w-ruchu-prozwierzecym/ (dostęp: 16.11.2020).
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The Copyright Owners of the submitted texts grant the Reader the right to use the pdf documents under the provisions of the Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA). The user can copy and redistribute the material in any medium or format and remix, transform, and build upon the material for any purpose.
1. License
The University of Silesia Press provides immediate open access to journal’s content under the Creative Commons BY-SA 4.0 license (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Authors who publish with this journal retain all copyrights and agree to the terms of the above-mentioned CC BY-SA 4.0 license.
2. Author’s Warranties
The author warrants that the article is original, written by stated author/s, has not been published before, contains no unlawful statements, does not infringe the rights of others, is subject to copyright that is vested exclusively in the author and free of any third party rights, and that any necessary written permissions to quote from other sources have been obtained by the author/s.
If the article contains illustrative material (drawings, photos, graphs, maps), the author declares that the said works are of his authorship, they do not infringe the rights of the third party (including personal rights, i.a. the authorization to reproduce physical likeness) and the author holds exclusive proprietary copyrights. The author publishes the above works as part of the article under the licence "Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International".
ATTENTION! When the legal situation of the illustrative material has not been determined and the necessary consent has not been granted by the proprietary copyrights holders, the submitted material will not be accepted for editorial process. At the same time the author takes full responsibility for providing false data (this also regards covering the costs incurred by the University of Silesia Press and financial claims of the third party).
3. User Rights
Under the CC BY-SA 4.0 license, the users are free to share (copy, distribute and transmit the contribution) and adapt (remix, transform, and build upon the material) the article for any purpose, provided they attribute the contribution in the manner specified by the author or licensor.
4. Co-Authorship
If the article was prepared jointly with other authors, the signatory of this form warrants that he/she has been authorized by all co-authors to sign this agreement on their behalf, and agrees to inform his/her co-authors of the terms of this agreement.
I hereby declare that in the event of withdrawal of the text from the publishing process or submitting it to another publisher without agreement from the editorial office, I agree to cover all costs incurred by the University of Silesia in connection with my application.