Ciało (nie)ludzkie. Motyw cielesności w tomiku Anny Adamowicz Animalia

Autor

DOI:

https://doi.org/10.31261/ZOOPHILOLOGICA.2022.10.07

Słowa kluczowe:

cielesność, zookrytyka, ekokrytyka, Anna Adamowicz, poezja

Abstrakt

Celem artykułu jest analiza motywu cielesności w tomiku poetyckim  młodej autorki Anny Adamowicz Animalia. W tekście stosuję metodologię opracowaną na gruncie zookrytyki, subdyscypliny Animal Studies. Wiersze Adamowicz wyrażają niezgodę na traktowanie nie-ludzkiej cielesności jako gorszej, oraz redukowania jej do bezwartościowego, pasywnego „mięsa”. W swojej twórczości Adamowicz dokonuje destrukcji antropocentrycznej hierarchii oraz pokazuje tragiczne konsekwencje ludzkiej działalności dla całości świata zwierzęcego. Autorka porusza także tematykę nieodwracalnych zmian klimatycznych, które posiadają wpływ na świat zwierząt nie-ludzkich.

Biogram autora

Adriana Joanna Mickiewicz - Uniwersytet Jagielloński

Adriana Joanna Mickiewicz – doktorantka Szkoły Doktorskiej Nauk Humanistycznych Uniwersytetu Jagiellońskiego (program: filozofia). Laureatka konkursu ministerialnego Diamentowy grant, w ramach którego przygotowuje monografię poświęconą hermeneutyce radykalnej Johna D. Caputo. Jej zainteresowania naukowe obejmują hermeneutykę, etykę oraz filozofię literatury. W wolnych chwilach pisze recenzje teatralne.
E-mail: adriana.mickiewicz@uj.edu.p

Bibliografia

Adamowicz, Anna. Animalia. Stronie Śląskie: Biuro Literackie, 2019.

Adamowicz, Anna. Poezja jako bicie po ryju (w masce). Napis. 16.07.2020. https://nowynapis.eu/tygodnik/nr-58/artykul/poezja-jako-bicie-po-ryju-w-masce (dostęp: 18.02.2020).

Bakke, Monika. Bio-transfiguracje. Sztuka i estetyka posthumanizmu. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, 2015.

Barcz, Anna. „Posthumanizm i jego zwierzęce odgłosy w literaturze”. Teksty Drugie, nr 1–2 (2013): 60–79.

Barcz, Anna. „Wprowadzenie do zookrytyki (teorii zwierzęcych narracji)”. Białostockie Studia Literaturoznawcze, nr 6 (2015): 143–159.

Becker, Annette. „Eksterminacje. Ciało i obozy”. W Historia ciała. T. 3, Różne spojrzenia. Wiek XX, pod redakcją Jeana-Jacues’a Courtine’a, przełożyli Krystyna Belaid, Tomasz Stróżyński, 299–318. Gdańsk: Słowo/Obraz Terytoria, 2014.

Bińczyk, Ewa. „Antyesencjalizm i realizm w programie badawczym Bruno Latoura”. Er(r)go, nr 10 (1) (2005): 91–102.

Bińczyk, Ewa. „Dyskursy antropocenu a marazm środowiskowy początków XXI wieku”. Zeszyty Naukowe. Organizacja i Zarządzanie / Politechnika Śląska, z. 112 (2017): 47–59.

Brach-Czaina, Jolanta. „Ciało współczesne”. Res Publica Nowa, nr 11 (2000): 3–10.

Brach-Czaina, Jolanta. Szczeliny istnienia. Kraków: eFKa, 1999.

Braidotti, Rosi. Polityka życia jako bios-zoe, tłum. Igor Holewiński. Machina Myśli. http://machinamysli.org/polityka-zycia-jako-bios-zoe/ (dostęp: 25.07.2021).

Dąbrowska, Magdalena. „Próba pasienia kotów, czyli intelektualny krajobraz animal studies”. Wielogłos, nr 1 (35) (2018): 15–31. https://doi.org/10.4467/2084395XWI.18.001.8815.

Huggan, Graham, i Helen Tiffin. Postcolonial Ecocriticism. Literature, Animals, Environment. London–New York: Routledge, 2015.

Latour, Bruno. Reassembling the Social: An Introduction to Actor-Network-Theory. Oxford–New York: Oxford University Press, 2005.

Łebkowska, Anna. „Jak ucieleśnić ciało: o jednym z dylematów somatopoetyki”. Teksty Drugie, nr 4 (2011): 11–27.

Nycz, Ryszard. „Wstęp”. W Kultura afektu – afekty w kulturze. Humanistyka po zwrocie afektywnym, pod redakcją Ryszarda Nycza, Anny Łebkowskiej i Agnieszki Daukszy, 7–24. Warszawa: Instytut Badań Literackich PAN. Wydawnictwo, 2015.

Sala, Zuzanna. Taniec z policzkowaniem (Anna Adamowicz, „Animalia”). Aktualnik. 14.04.2019. http://magazynwizje.pl/aktualnik/zuzanna-sala-taniec-z-policzkowaniem/ (dostęp: 15.02.2020).

Opublikowane

2022-12-27

Jak cytować

Mickiewicz, A. J. (2022). Ciało (nie)ludzkie. Motyw cielesności w tomiku Anny Adamowicz Animalia. Zoophilologica. Polish Journal of Animal Studies, (2 (10), 1–18. https://doi.org/10.31261/ZOOPHILOLOGICA.2022.10.07

Numer

Dział

Artykuły