Against the “Anthropocene Apathy”. About the Rescue Potential of Postsecularism (on the Example of Works by the Romany Poetess Papusza)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31261/ZOOPHILOLOGICA.2021.07.09

Keywords:

post-secularism, indigenous knowledge, new animism, Roma culture, Papusza

Abstract

The sense of hopelessness vis-à-vis the anthropocentric paradigm makes it difficult today to think about the future of the planet and reinforces pessimism and resignation. This is also true of the eco-critically inflected humanities; they highlight the need for an awareness-raising transformation that could limit the extent of the expected climate catastrophe. At this point, they must be supported by tools capable of changing reality. Such tools must meet the social needs of wholeness, meaning, and spirituality and remain open to non-Western models of religiosity. It is especially worth looking for them in post-secular thinking, which combines a reasoned and an intuitive way of understanding reality.

References

Abriszewski, Krzysztof. “Teoria Aktora-Sieci Bruno Latoura.” Teksty Drugie, nos. 1–2 (2013): 113–126.

Andersen, Chris. “Critical Indigenous Studies. From Difference to Density.” Cultural Studies Review 5, no. 2 (2009): 80–100.

Baczko, Bronisław. Rousseau. Samotność i wspólnota. Gdańsk: Wydawnictwo słowo/obraz/terytoria, 2009.

Bauman, Zygmunt. Płynny lęk. Translated by Janusz Margański. Kraków: Wydawnictwo Literackie, 2008.

Bińczyk, Ewa. Epoka człowieka. Retoryka i marazm antropocenu. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2018.

Bończuk, Leszek. Papusza, czyli wolność tajemna. Gorzów Wielkopolski: Wydawnictwo Rolland, 1996.

Braidotti, Rosi. “Affirmation, Pain and Empowerment.” Asian Journal of Women’s Studies, vol. 14, no. 3 (2008): 7–36.

Braidotti, Rosi. “Siła afirmacji. Odpowiedź Lisie Baraitser, Patrickowi Hanafinowi i Clare Hemmings.” Translated by Magdalena Dąbrowska. In Zwierzęta, gender i kultura. Perspektywa ekologiczna, etyczna i krytyczna, edited by Anna Barcz and Magdalena Dąbrowska, 69–76. Lublin: E-naukowiec, 2014.

Braidotti, Rosi. “Wbrew czasom. Zwrot postsekularny w feminizmie.” Translated by Monika Glosowitz. In Drzewo poznania. Postsekularyzm w przekładach i komentarzach, edited by Piotr Bogalecki and Alina Mitek-Dziemba, 284–314. Katowice: Wydawnictwo FA-art–Uniwersytet Śląski, 2012.

Chyc, Paweł. “Początek religii? Koncepcja animizmu.” In Człowiek, Społeczeństwo, Wiara. Studia interdyscyplinarne, edited by Bartłomiej Stawiarski and Sylwia Rodak, 114–128. Wrocław: Instytut Historyczny Uniwersytetu Wrocławskiego, 2008.

Chyc, Paweł. “Wyobraźnia fantazmatyczna a animizm w Amazonii. O ograniczeniach w stosowaniu pojęcia fantazmat w badaniach antropologicznych.” Sensus Historiae, vol. 21, no. 4 (2015): 53–72.

Domańska, Ewa. “Humanistyka ekologiczna.” Teksty Drugie, nos. 1–2 (2013): 13–32.

Domańska, Ewa. Nekros: Wprowadzenie do ontologii martwego ciała. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2017.

Engelking, Anna. “‘Poleszuk’ nieoswojony. Wokół funkcji chłopskości w konstruowaniu polskości.” Teksty Drugie, no. 6 (2017): 68–94.

Engelking, Barbara. Jest taki piękny, słoneczny dzień… Losy Żydów szukających ratunku na wsi polskiej 1942–1945. Warszawa: Stowarzyszenie Centrum Badań nad Zagładą Żydów, 2011.

Ficowski, Jerzy. “Papusza – rediviva.” Współczesność, no. 7 (1971): 6.

Habermas, Jürgen. Wierzyć i wiedzieć. Translated by Małgorzata Łukasiewicz. Znak, vol. 9, no. 568 (September 2002): 8–21.

Habermas, Jürgen. Między naturalizmem a religią. Translated by Marcin Pańków. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2012.

Hall, Matthew. Plants as Persons. A Philosophical Botany. New York: State University of New York Press, 2011.

Harvey, Graham. Animism: Respecting the Living World. London: Hurst & Co, 2005.

Heidegger, Martin. “The Thing.” In Poetry, Language, Thought. Translated by Alfred Hofstadter. New York: Harper & Row, 1971.

Ilnicki, Rafał. Bóg cyborgów. Technika i transcendencja. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych UAM, 2011.

Ingold, Tim. “Culture on the Ground. The Word Perceived Through the Feet.” Journal of Material Culture, vol. 9, no. 3 (November 2004): 315–340.

Ingold, Tim. “Earth, Sky, Weather.” Journal of the Royal Anthropological Institute, vol. 13 (2007): 19–38.

Ingold, Tim. “Kultura i postrzeganie środowiska.” Translated by Grzegorz Pożarlik. In Badanie kultury. Elementy teorii antropologicznej, edited by Marian Kempy and Ewa Nowicka, 73–86. Warszawa: PWN, 2003.

Kandziora, Jerzy. Poeta w labiryncie historii. Studia o pisarskich rolach Jerzego Ficowskiego. Gdańsk: Fundacja Terytoria Książki, 2017.

Kaufmann, Michael. “Locating the Postsecular.” Religion and Literature, vol. 41, no. 3 (Autumn 2009): 91–98.

Kepel, Gilles. Zemsta Boga. Translated by Agnieszka Adamczak. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej, 2010.

Klekot, Ewa. “Linia biegnąca do przodu” (afterword). In Tim Ingold, Splatać otwarty świat. Kraków: Instytut Architektury, 2018.

Kurzweil, Ray. Nadchodzi osobliwość. Kiedy człowiek przekroczy granice biologii. Translated by Eliza Chodkowska and Anna Nowosielska. Warszawa: Kurhaus Publishing, 2017.

Lahelma, Antti. “Sexy Beasts: Animistic Ontology, Sexuality and Hunter-Gatherer Rock Art in Northern Fennoscandia.” Time and Mind. The Journal of Archeology, Consciousness and Culture, vol. 12, no. 3 (2019): 221–238.

Leder, Andrzej. Prześniona rewolucja. Ćwiczenia z logiki historycznej. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej, 2014.

Machowska, Magdalena. Bronisława Wajs – Papusza. Między biografią a legendą. Kraków: Zakład Wydawniczy “Nomos,” 2011.

Massumi, Brian. The Politics of Everyday Fear. Minneapolis: University of Minnesota Press, 1993.

McClure, John A. Półwiary. Literatura postsekularna w czasach Pynchona i Morrison. Translated by Tomasz Umerle. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2016.

Mendizabal, Isabel. “Reconstructing the Indian Origin and Dispersal of the European Roma: A Maternal Genetic Perspective.” PloS One, vol. 10, no. 1 (2011). Accessed July 29, 2020. https://antropologia-fizyczna.pl/statystyki-krajow-regionow-populacji/europa/cyganie-antropometria-i-genetyka.

Minsky, Marvin. The Emotion Machine. New York: Simon & Schuster, 2007.

Minsky, Marvin. The Society of Mind. New York: Simon & Schuster, 1986.

Mitek-Dziemba, Alina. “Krytyczne otwarcie świeckości. Postsekularyzm jako formuła komparatystyczna.” In Drzewo poznania. Postsekularyzm w przekładach i komentarzach, edited by Piotr Bogalecki and Alina Mitek-Dziemba, 266–283. Katowice: Wydawnictwo FA-art–Uniwersytet Śląski, 2012.

Mitek-Dziemba, Alina. “Postsekularyzm jako sposób reanimacji lektury postkolonialnej? O granicach i paradoksach secular criticism.” ER(R)GO 37, no. 2 (2018): 119–132.

Moravec, Hans. Robot. Mere Machine to Transcendent Mind. New York: Oxford University Press, Inc., 1999.

More, Max. “Transhumanism. Towards Futurist Philosophy.” Wayback Machine Internet Archive. Accessed December 20, 2020. http://web.archive.org/web/20130806172107/http:/www.maxmore.com:80/transhum.htm.

Morris, Brian. Animals and Ancestors: An Ethnography. Oxford: Oxford and New York: Berg, 2000.

Oreskes, Naomi, and Erik M. Conway. Merchants of Doubt. How a Handful of Scientists Obscured the Truth on Issues from Tobacco Smoke to Global Warming. New York: Bloomsbury Publishing Press, 2010.

Papusza. Lesie, ojcze mój. Translated by Jerzy Ficowski. Warszawa: Wydawnictwo Nisza, 2015.

Pierotti, Raymond, and Daniel Wildcat. “Traditional Ecological Knowledge.” Ecological Applications, vol. 10, no. 5 (October 2000): 1333–1340.

Pobojewska, Aldona. “Nowa biologia Jakoba von Uexkülla.” Przegląd Filozoficzno-Literacki 31, nos. 2–3 (2001): 37–62.

Puczydłowski, Miłosz. “Filozofia Jürgena Habermansa wobec zwrotu postsekularnego.”Kwartalnik Filozoficzny, vol. XLIV, issue 1 (2016): 155–169.

Rogińska, Maria. “Sacrum ponowoczesne. Nauka i nowa duchowość w poszukiwaniu całości.” Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Sociologica 156, vol. 1 (June 2014): 51–68.

Shepherd, Deborah J. “Bear, Elk, and Fish Symbolism in Finnish Contexts.” In The Symbolic Role of Animals in Archeology, edited by Kathleen Ryan and Pam J. Crabtree, 27–37. Philadelphia: University of Pennsylvania Press, 1995.

Siikala, Anna-Leena. “Singing of Incantations in Nordic Tradition.” Scripta Instituti Donneriani Aboensis, no. 13 (1990): 191–205.

Simon, Bart. “Introduction. Toward a Critique of Posthuman Futures,” Cultural Critique, no. 9 (Winter 2003): 1–9.

Sowa, Jan. Fantomowe ciało króla. Peryferyjne zmagania z nowoczesną formą. Kraków: Universitas, 2011.

Speth, James Gustave. The Bridge at the Edge of the World. Capitalism, the Environment, and Crossing from Crisis to Sustainability. New Haven, London: Yale University Press, 2009.

Szott, Mirosława. “Pieśni Papuszy w perspektywie geo- i etnopoetyki.” Konteksty Kultury, vol. 13, no. 4 (2016): 469–486.

Świerk, Kacper. “Perspektywizm, miłość i cykady. Uczucia, transformacje i etos w opowieści Jerinti z folkloru Indian Matsigenka.” Indigena 3, no. 1 (2013): 26–51.

Taylor, Charles. Źródła podmiotowości. Narodziny nowoczesnej tożsamości. Translated by Marcin Gruszczyński. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2001.

Tokarska-Bakir, Joanna. “Ganz Andere? Żyd jako czarownica i czarownica jako Żyd w polskich i obcych źródłach etnograficznych, czyli jak czytać protokoły przesłuchań. ”Res Publica Nova, no. 8 (2001): 3–31.

Tsing, Anna Lowenhaupt. The Mushroom at the End of the World. On the Possibility of Life in Capitalist Ruins. Princeton and Oxford: Princeton University Press, 2015.

Ubertowska, Aleksandra. “Pisanie puszczy. Ekonomie dyskursu ekokrytycznego i postkolonialnego. ”Teksty Drugie, no. 6 (2017): 193–208.

Viveiros de Castro, Eduardo. “Cosmological Deixis and Amerindian Perspectivism. ”The Journal of the Royal Anthropological Institute, vol. 4, no. 3 (1998): 469–488.

Viveiros de Castro, Eduardo. “Pojęcie gatunku w historii i antropologii.” Translated by Monika Świda. Teksty Drugie, no. 5 (2014): 159–167.

Watson, Annette, and Orville H. Huntington. “They’re He r e – I Can Feel Them: The Epistemic Spaces of Indigenous and Western Knowledges.” Social and Cultural Geography, vol. 9, no. 3 (May 2008): 257–281.

Willerslev, Rane. Soul Hunters. Hunting, Animism and Personhood among the Siberian Yukaghirs. Berkeley: University of California Press, 2007.

Willox, Ashlee Cunsolo. “Climate Change as the Work of Mourning,” Ethic and Environment, vol. 17, no. 12 (Fall 2012): 137–164.

Published

2021-06-29

How to Cite

Filipowicz, A. (2021). Against the “Anthropocene Apathy”. About the Rescue Potential of Postsecularism (on the Example of Works by the Romany Poetess Papusza). Zoophilologica. Polish Journal of Animal Studies, (1 (7), 1–25. https://doi.org/10.31261/ZOOPHILOLOGICA.2021.07.09