Ogon… Filmowe metafory cielesnych transgresji w świecie ludzi i zwierząt

Autor

DOI:

https://doi.org/10.31261/ZOOPHILOLOGICA.2021.07.12

Słowa kluczowe:

hybryda, zoofilia, deformacja ciała, film, ogon

Abstrakt

Autor pisze o filmach ukazujących transgresję człowieka w kierunku zwierzęcości. Interesują go ludzko-zwierzęce hybrydy, a także zakazane kontakty seksualne między przedstawicielami różnych gatunków. Wątki te obecne są w kinie, ale stanowią rodzaj tabu, w istocie niezbyt często przekraczanego przez filmowców. Okazuje się jednak, że mogą one skutecznie problematyzować fundamentalne kwestie natury egzystencjalnej, choć nie tylko.

Bibliografia

Allmer, Patricia, David Huxley, and Emily Brick, eds. European Nightmares: Horror Cinema in Europe Since 1945. London and New York: Wallflower Press, 2012.

Bakke, Monika. Bio-transfiguracje. Sztuka i estetyka posthumanizmu. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, 2010.

Denby, David. “Puss in Boots.” New York Magazine (April 12, 1982): 60–61.

Geyskens, Tomas. Our Original Scenes: Freud’s Theory of Sexuality. Leuven: Leuven University Press, 2005.

Harrington, Erin. Women, Monstrosity and Horror Film: Gynaehorror. New York: Routledge, 2018.

Hogan, David J. Dark Romance: Sexuality in the Horror Film. Jefferson: McFarlan, 2016.

Kołodyński, Andrzej. Seans z wampirem. Warszawa: WAiF, 1986.

Narine, Anil, ed. Eco-trauma Cinema. New York: Routledge 2015.

Williams, Linda. Hard core. Władza, przyjemność i “szaleństwo widzialności.” Translated by Justyna Burzyńska, Irena Hansz, and Miłosz Wojtyna. Gdańsk: słowo/obraz terytoria, 2010.

Opublikowane

2021-06-29

Jak cytować

Pitrus, A. (2021). Ogon… Filmowe metafory cielesnych transgresji w świecie ludzi i zwierząt. Zoophilologica. Polish Journal of Animal Studies, (1 (7), 1–11. https://doi.org/10.31261/ZOOPHILOLOGICA.2021.07.12