„I czyńcie ją sobie poddaną; i panujcie nad rybami morskimi, i nad ptactwem niebieskim, i nad wszelkim zwierzem, który się rusza na ziemi”

Autor

DOI:

https://doi.org/10.31261/ZOOPHILOLOGICA.2023.11.02

Słowa kluczowe:

sztuka współczesna, instalacja, żywe zwierzęta, performance, sztuka konceptualna

Abstrakt

Artykuł poświęcony jest strategiom artystów, wykorzystujących w swoich pracach żywe zwierzęta. Autor przedstawia liczne przykłady, często budzące protesty i kontrowersje. Celem pracy nie jest jednak ocena moralnych aspektów dyskutowanych tu dzieł, ale wskazanie różnorodności działań, które mają jeden wspólny mianownik: wszystkie odwołują się w mniejszym lub większym stopniu do tradycji sztuki konceptualnej, lub prekonceptualnej.

Biogram autora

Andrzej Pitrus - Uniwersytet Jagielloński

Andrzej Pitrus – profesor nauk humanistycznych, pracownik Instytutu Sztuk Audiowizualnych Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. Autor książek i artykułów o kinie, mediach i sztuce współczesnej, m.in. Zanurzony. O sztuce Billa Violi (2016), To nie jest sztuka, panie profesorze (2018), Babcia Helena wychodzi z kina (2019), a także powieści Marieke naga. E-mail: andrzej.pitrus@uj.edu.pl.

Bibliografia

Adam, David. „Joseph Beuys. Pioneer of a Radical Ecology”. Art Journal, vol. 51, no. 2 (1992): 26–34.

Andersen, Karin, and Luca Bochicchio. „The presence of animals in contemporary art as a sign of cultural change”. Forma. Revista d’Humanitats, vol. 6 (2012): 12–23.

Animal Studies Group. Killing Animals. Urbana–Chicago: University of Illinois Press, 2006.

Bakke, Monika. „Sztuka współczesna w trosce o zwierzęta”. W Człowiek w świecie zwierząt – zwierzęta w świecie człowieka, red. Kazimierz Ilski, 107–118. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2012.

Car, Cynthia. Fire in the Belly: The Life and Times of David Wojnarowicz. New York: Bloomsbury, 2012.

Caro, Harnán D. „¿Todo vale?”. Arcadia, no. 38 (2008).

Hirst, Damien. I Want to Spend the Rest of My Life Everywhere, with Everyone, One to One, Always, Forever, Now. London: Booth-Clibborn Editions, 1997.

Jarecka, Dorota. „Czy to prawda, że Kostarykanin zagłodził w galerii psa?”. Gazeta Wyborcza, 20.11.2007. https://wyborcza.pl/7,75410,4690770.html (dostęp: 12.12.2021).

Jeangène Vilmer, Jean-Baptiste. „Animaux dans l’art contemporain: la question éthique”. Jeu. Revue de théâtre, no 130 (2009): 40–47.

Köppel-Yan, Martina. Semiotic Warfare: A Semiotic Analysis, the Chinese Avant-garde, 1979–1989. Hong Kong: Timezone 8, 2003.

Marchán Fiz, Simón. Del arte objetual al arte de concepto. Madrid: Ediciones Akal, 1986.

Meléndez, Theresa. „The Coyote”. In American Wildlife in Symbol and Story, ed. by Angus K. Gillespie and Jay Mechling, 222–239. Knoxville: The University of Tennessee Press, 1987.

Pitrus, Andrzej. „Esej, który zaczyna się w tonacji minorowej, ale potem pojawia się światełko, a na koniec trochę straszno. O sztuce i tych, którzy ją tworzą”. Media – Kultura – Komunikacja Społeczna, t. 16, nr 3 (2020): 65–75.

Pitrus, Andrzej. „Tego się nie robi kotu, czyli o ciałach martwych zwierząt w sztuce najnowszej”. Zoophilologica. Polish Journal of Animal Studies, nr 5 (2019): 343–353.

Rizk, Mysoon. „Taking the »s« out of Pest”. Antennae. The Journal of Nature in Visual Culture, issue 11 (2009).

Stallabrass, Julian. High Art Lite: The Rise and Fall of Young British Art. London: Verso Books, 2006.

Opublikowane

2023-06-27

Jak cytować

Pitrus, A. (2023). „I czyńcie ją sobie poddaną; i panujcie nad rybami morskimi, i nad ptactwem niebieskim, i nad wszelkim zwierzem, który się rusza na ziemi”. Zoophilologica. Polish Journal of Animal Studies, (1 (11), 1–13. https://doi.org/10.31261/ZOOPHILOLOGICA.2023.11.02

Numer

Dział

Artykuły