Zarys procesów kognitywnych kota domowego: uczenie się, pamięć i percepcja (część pierwsza)

Autor

DOI:

https://doi.org/10.31261/ZOOPHILOLOGICA.2024.14.03

Słowa kluczowe:

kot, poznanie, uczenie się, percepcja, dobrostan

Abstrakt

Ta rekonstrukcja procesów i struktur poznawczych kota domowego napisana jest z perspektywy poznawczo-zoopsychologicznej i skupia się tylko na wybranych procesach, zdolnościach i aspektach psychicznych kota, które zdaniem autora są warunkiem koniecznym zapewnienia zwierzęciu maksymalny dobrostan. Głównym celem artykułu jest potwierdzenie tezy, że naukowe rozpoznanie bogactwa świata mentalnego jest dowodem na potrzebę zwiększenia dobrostanu poprzez odpowiednie wzbogacenie środowiska, w którym nasz kot jest przetrzymywany. Tekst podzielony jest na dwie główne części, z rekonstrukcją niższych i osobno wyższych procesów poznawczych w umyśle kota. W pierwszej części artykułu pokrótce omówiono zdolność kotów do uczenia się oraz niektóre procesy percepcyjne. Druga część skupia się na myśleniu przyczynowym, zjawisku świadomości oraz kompetencjach społecznych kota.

Biogram autora

Marcin Urbaniak - Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie

Marcin Urbaniak – kognitywista, zoopsycholog i bioetyk w krakowskim Uniwersytecie Komisji Edukacji Narodowej, a także założyciel interdyscyplinarnego Animal Behaviour and Mind Laboratory. Zajmuje się zawodowo ewolucją struktur i procesów poznawczych oraz ich ujęciem porównawczym w królestwie zwierząt. Prowadzi badania w obszarach zoosemiotyki i komunikacji międzygatunkowej oraz dotyczące zwierzęcych zachowań społecznych i wyższych czynności psychicznych, w tym podmiotowej sprawczości, kodowania predykcyjnego czy nisz afektywnych u wybranych gatunków. Wynikami swych badań uzasadnia konieczność ciągłej poprawy dobrostanu zwierząt. W czasie wolnym działa jako aktywista i edukator na rzecz ochrony przyrody. E-mail: marcin.urbaniak@up.krakow.pl.

Bibliografia

Bechtel, William, George Graham, eds. A Companion to Cognitive Science. Oxford: Basil Blackwell, 1998.

Blakemore, Colin, Grahame F. Cooper. “Development of the Brain Depends on the Visual Environment”. Nature, vol. 228 (1970): 477–478.

Bradshaw, John. Zrozumieć kota. Na tropie miauczącej zagadki. Przeł. Paweł Luboński. Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca, 2014.

Craik, Fergus I., Robert S. Lockhart. “Levels of Processing: A Framework for Memory Re­search”. Journal of Verbal Learning and Verbal Behavior, vol. 11 (6) (1972): 671–684.

Griffin, Donald. Umysły zwierząt. Czy zwierzęta mają świadomość? Przeł. Magda Ślósarska i Anna Tabaczyńska. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2004.

Hirsch, Helmut V., Nico Spinelli. “Modification of the Distribution of Receptive Field Orientation in Cats by Selective Visual Exposure during Development”. Experimental Brain Research, vol. 12 (1971): 509–527.

Hirsch, Helmut V., Nico Spinelli. “Visual Experience Modifies Distribution of Horizontally and Vertically Oriented Receptive Fields in Cats”. Science, vol. 168, iss. 3933 (1970): 869–871.

Hubel, David, Torsten Wiesel. “Effects of Monocular Deprivation in Kittens”. Naunyn-Schmiedebergs Archiv für experimentelle Pathologie und Pharmakologie, vol. 248 (1964): 492–497.

Hubel, David, Torsten Wiesel. “Receptive Fields, Binocular Interaction and Functional Architecture in the Cat’s Visual Cortex”. The Journal of Physiology, vol. 160 (1962): 106–154.

Hubel, David, Torsten Wiesel. “Receptive Fields of Cells in Striate Cortex of Very Young, Visually Inexperienced Kittens”. The Journal of Neurophysiology, vol. 26 (1963): 994–1002.

Hubel, David, Torsten Wiesel. “Receptive Fields of Single Neurones in the Cat’s Striate Cortex”. The Journal of Physiology, vol. 148 (1959): 574–591.

Li, Hao et al. “Neurotensin Orchestrates Valence Assignment in the Amygdala”. Nature, no. 608 (2022): 586–592. https://doi.org/10.1038/s41586-022-04964-y.

Mayes, Evelyn-Rose E., Anna Wilkinson, Thomas W. Pike, Daniel S. Mills. “Individual Differences in Visual and Olfactory Cue Preference and Use by Cats (Felis catus)”. Applied Animal Behaviour Science, vol. 173 (2015): 52–59.

Pongrácz, Peter, Julianna Szulamit Szapu. “The Socio-Cognitive Relationship Between Cats and Humans – Companion Cats (Felis catus) as Their Owners See Them.” Applied Animal Behaviour Science, vol. 207 (2018): 57–66.

Ramachandran, Vilayanur S. Neuronauka o podstawach człowieczeństwa. O czym mówi mózg? Przeł. Anna i Marek Binderowie oraz Elżbieta Józefowicz. Warszawa: Wydawnic­twa Uniwersytetu Warszawskiego, 2019.

Rochlitz, Irene. „Podstawowe wymogi dotyczące zdrowia psychicznego i dobrostanu kotów”. W Medycyna behawioralna psów i kotów, red. Debra F. Horwitz i Daniel S. Mills, przeł. Piotr Leszczyński, 39–52. Łódź: Galaktyka, 2016.

Rosenblatt, Jay S. “Suckling and Home Orientation in the Kitten: A Comparative Developmental Study”. In The Biopsychology of Development, eds. Ethel Tobach, Lester R. Aronson, and Evelyn Shaw, 345–410. New York: Academic Press, 1971.

Schroll, Sabine, Joël Dehasse. Zaburzenia zachowania kotów. Objawy, diagnostyka, leczenie i profilaktyka. Przeł. Jolanta Bujok. Wrocław: Wydawnictwo Edra Urban & Partner, 2018.

Seksel, Kersti. “Preventive Behavioural Medicine for Cats”. In BSAVA Manual of Canine and Feline Behavioural Medicine, eds. Debra F. Horwitz and Daniel S. Mills, 49–60. Gloucester: BSAVA Publications, 2002.

Shreve, Kristyn, Monique Udell. “What’s Inside Your Cat’s Head? A Review of Cat (Felis silvestris catus) Cognition Research Past, Present and Future”. Animal Cognition, vol. 18 (2015): 1195–1206.

Spinelli, Nico, Helmut V. Hirsch, Robert W. Phelps, Jacqueline Metzler. “Visual Experience as a Determinant of the Response Characteristics of Cortical Receptive Fields in Cats”. Experimental Brain Research, vol. 15 (1972): 289–304.

Vitale Kristyn R., Alexandra C. Behnke, Monique A. Udell. “Attachment Bonds Between Domestic Cats and Humans”. Current Biology, vol. 29, iss. 18 (2019): PR864–R865. https://doi.org/10.1016/j.cub.2019.08.036.

Wood, David C. “Habituation in Stentor Produced by Mechanoreceptor Channel Modification”. Journal of Neuroscience, vol. 8, iss. 7 (1988): 2254–2258.

Wynne, Clive D., Monique A. Udell. Tajemnice umysłów zwierząt. Ewolucja, zachowanie i procesy poznawcze. Przeł. Piotr Leszczyński, Beata Leszczyńska i Andrzej Kłosiński. Kraków: COAPE Polska, 2013.

Zentall, Thomas R. “A Cognitive Behaviorist Approach to the Study of Animal Behaviour”. The Journal of General Psychology, vol. 129 (2002): 328–363.

Opublikowane

2024-09-06

Jak cytować

Urbaniak, M. (2024). Zarys procesów kognitywnych kota domowego: uczenie się, pamięć i percepcja (część pierwsza). Zoophilologica. Polish Journal of Animal Studies, (2 (14), 1–20. https://doi.org/10.31261/ZOOPHILOLOGICA.2024.14.03

Numer

Dział

Artykuły