Przez mroczne zwierciadło. Surrealistyczna wyobraźnia i wizerunki zwierząt w filmie Philipa Ridleya Połyskująca skóra

Autor

DOI:

https://doi.org/10.31261/ZOOPHILOLOGICA.2024.14.11

Słowa kluczowe:

Philip Ridley, dziecko, zwierzęce hybrydy, totem, surrealizm

Abstrakt

Artykuł jest aspektową interpretacją debiutanckiego filmu Philipa Ridleya pod tytułem Połyskująca skóra (1990). Autor skupia się na odniesieniach do świata zwierząt, ukazując funkcję animalistycznych hybryd i totemów u rekonstrukcji świata straumatyzowanego dziecka. Odczytanie filmu opiera się na założeniu, że Philip Ridley buduje świat przedstawiony swojego dzieła na bazie surrealistycznej tradycji reprezentacji.

Biogram autora

Andrzej Pitrus - Uniwersytet Jagielloński

Andrzej Pitrus – prof. dr hab., pracuje w Instytucie Sztuk Audiowizualnych Uniwersytetu Jagiellońskiego. Autor książek i artykułów o kinie, mediach i sztuce współczesnej, między innymi: Zanurzony. O sztuce Billa Violi (Kraków 2016), To nie jest sztuka, panie profesorze (Kraków 2018), Babcia Helena wychodzi z kina (Kraków 2019). Autor powieści pod tytułem Marieke naga. E-mail: andrzej.pitrus@uj.edu.pl.

Bibliografia

Adam, David. “Joseph Beuys. Pioneer of a Radical Ecology”. Art Journal, vol. 51 (2) (1992): 26–34.

Allmer, Patricia. René Magritte. London: Reaktion Books, 2019.

Andersen, Karin, Luca Bochicchio. “The Presence of Animals in Contemporary Art as a Sign of Cultural Change. Forma”. Revista d’Humanitats, vol. 6 (2012): 12–23.

Animal Studies Group. Killing Animals. Urbana–Chicago: University of Illinois Press, 2006.

Biblia, czyli Pismo Święte Starego i Nowego Przymierza. Nowa Biblia Gdańska. Katowice: Śląskie Towarzystwo Biblijne, 2012.

Burt, Jonathan. Animals in Film. London: Reaktion Books, 2002.

Cahill, James Leo. Zoological Surrealism. Minneapolis–London: University of Minnesota Press, 2019.

Cirlot, Juan E. A Dictionary of Symbols. London: Routledge, 2001.

Donald, James, Michael Renov. The Sage Handbook of Film Studies. London: Sage Publications Ltd, 2013.

Hopkins, David. Dada and Surrealism. A Very Short Introduction. Oxford: Oxford University Press, 2004.

Hopkins, David. Dark Toys: Surrealism and the Culture of Childhood. New Haven–London: Yale University Press, 2021.

Hopkins, David, ed. A Companion to Dada and Surrealism. Chichester: John Wiley & Sons, Inc., 2016.

Lawrence, Michael, Laura McMahon. Animal Life and the Moving Image. London: British Film Institute, 2015.

Lewis, Sian, Lloyd Llewellyn-Jones. The Culture of Animals in Antiquity: A Sourcebook with Commentaries. London: Routledge, 2018.

Louÿs, Pierre. Aphrodite. Los Angeles: Humanoids Inc, 1999.

Mariño Ferro, Xosé Ramón. Diccionario del Simbolismo Animal. Madrid: Encuentro, 2014.

Matheson, Neil. Surrealism and the Gothic. Studies of the Interior. New York: Routledge, 2018.

Noheden, Kristoffer. Surrealism, Cinema, and the Search for a New Myth. Cham: Palgrave Macmillan, 2017.

Pasquinelli, Matteo. Animal Spirits. A Bestiary of the Commons. Rotterdam: Nai Publishers, 2008.

Richardson, Michael. Surrealism and Cinema. Oxford–New York: Berg, 2006.

Ridley, Philip. The Reflecting Skin, Passion of Darkly Noon. American Dreams. London–New York: Bloomsbury, 1997.

Sierz, Aleks. Modern British Playwriting. The 1990s: Voices, Documents, New Interpretations. London: Bloomsbury Methuen Drama, 2012.

Strom, Kirsten. The Animal Surreal. The Role of Darwin, Animals, and Evolution in Surre­alism. London–New York: Routledge, 2017.

Tidadó Tur, Juan-Ramón. El surrealismo en España. Madrid: Susaeta, 2009.

Weil, Kari. Thinking Animals. Why Animal Studies Now? Chichester: Columbia University Press, 2012.

Opublikowane

2024-09-06

Jak cytować

Pitrus, A. (2024). Przez mroczne zwierciadło. Surrealistyczna wyobraźnia i wizerunki zwierząt w filmie Philipa Ridleya Połyskująca skóra. Zoophilologica. Polish Journal of Animal Studies, (2 (14), 1–17. https://doi.org/10.31261/ZOOPHILOLOGICA.2024.14.11

Numer

Dział

Artykuły