Ludzkie i Nie-ludzkie. Antropologia Czesława Miłosza: człowiek wobec zwierząt

Autor

Słowa kluczowe:

anthropology, Miłosz, animal, nature, Agamben

Abstrakt

Considerations about the human condition and humankind’s place in nature are a vital part of the works of Czesław Miłosz. Miłosz’s cosmological vision is based on a deeply dualistic structure. On the one hand, we have got the human and civilisation – which is a synonym of purposefulness and divine order; on the other hand, there is the wild, cruel and untameable nature, whose activity is full of chaos and is meaningless from the metaphysical point of view. There is a sort of inconsistency in this seemingly ordered structure of reality, which seems to constitute the principle of Miłosz’s anthropology. The human in his essence is a “paradoxical being”; it is difficult to classify him in an unambiguous way. He is considered as the only creature that is composed of God’s elements – immortal soul, consciousness, and intellect. These properties detach him from nature and bring him closer to God in the hierarchy. Still, he is a biological creature and that disgraceful fact is difficult to accept for Miłosz; therefore, an attempt to draw a clear line between
man and nature is reflected so clearly in Miłosz’s works. The purpose of the article is to analyse a few works of Czesław Miłosz with regard to the issues mentioned above. Undeniably, the ideas presented by Miłosz are deeply rooted in Western philosophy.

Biogram autora

Małgorzata Roeske - Uniwersytet Jagielloński

Magistrantka II roku na kierunku etnologia i  antropologia kulturowa Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz studentka filozofii na tejże uczelni. Publikowała w „Masce” oraz w „Kulturze Popularnej”. Należy do zespołu redakcyjnego pisma antropologicznego „Barbarzyńca”. Jej zainteresowania badawcze koncentrują się wokół animal studies, antropologii przestrzeni, fenomenologii oraz kultury popularnej.

Bibliografia

Czaja Dariusz. 2011. „Lekcja biologii”. Konteksty 4: 53-62.

Miłosz Czesław. 2011. Do Pani Profesor w obronie honoru kota i nie tylko. W Wiersze wszystkie, 1095. Znak.

Miłosz Czesław. 2011. Sroczość. W Wiersze wszystkie, 466. Znak.

Miłosz Czesław. 2011. Żółw. W Wiersze wszystkie, 1321. Znak.

Mościcki Paweł. 2009. „Zwierzę, które umieram”. Konteksty 4: 61-69.

Nagel Thomas. 1997. Jak to jest być nietoperzem. W Pytania ostateczne, 203-219. Aletheia.

Searle John R. 2010. Umysł: krótkie wprowadzenie. Poznań: Dom wydawniczy Rebis.

Żychliński Arkadiusz. 2009. „Zwierzę, którego nie ma. Experimentum de hominis natura”. Konteksty 4: 51-60.

Opublikowane

2015-12-23

Jak cytować

Roeske, M. (2015). Ludzkie i Nie-ludzkie. Antropologia Czesława Miłosza: człowiek wobec zwierząt. Zoophilologica. Polish Journal of Animal Studies, (1), 195–205. Pobrano z https://trrest.vot.pl/ojsus/index.php/ZOOPHILOLOGICA/article/view/4814