Animal Death and Religion: Revisiting Creaturely Vulnerability, Mourning and Sacrifice
DOI:
https://doi.org/10.31261/ZOOPHILOLOGICA.2019.05.09Keywords:
religious studies, animal spirituality, animal death, fragility, mourningAbstract
Choć kwestia zwierzęcej śmierci i umierania od dawna zwraca uwagę badaczy z kręgu animal studies, coraz częstsze jej pojawianie się w obszarze studiów religioznawczych jest zjawiskiem interesującym i stosunkowo nowym, które domaga się rozważenia. W badaniach ogniskujących się na religii coraz więcej uwagi poświęca się ostatnio nie tyle rozmaitym znaczeniom, jakie przypisywane są obecności zwierząt w ludzkim doświadczeniu religijnym (gdzie figurują one jako przedmioty, symbole i ciała), ile bardziej kontrowersyjnej kwestii samych zwierzęcych reakcji na śmierć istot im bliskich. Zdaniem niektórych badaczy, ta ostatnia może być także rozpatrywana jako rytualna i protoreligijna, co daje szansę na rewizję antropocentrycznego ujęcia religii jako fenomenu czysto kognitywnego. Sposoby przeżywania śmierci przez wyższe zwierzęta (jak dokumentuje to etologia), w dużej mierze zbiorowe i ceremonialne, podkreślające cielesną kruchość (vulnerability) i potrzebę wyrażenia żalu w rytuałach żałoby, wydają się bliskie ludzkiemu rozumieniu religijności jako szeregu społecznych zachowań, które stanowią odpowiedź na doświadczenie cierpienia, utraty i tajemnicy otaczającej czyjeś odejście. W tym kontekście istotne więc wydaje się zadanie pytania, dlaczego wszelka próba określenia zwierzęcych zachowań mianem religijnych budzi – wśród większości ludzi deklarujących swoją przynależność do wiary – niemal instynktowne negatywne reakcje. Jakie procesy semiotyczne, filozoficzne i polityczne przyczynić się mogły do uznania, że religia to obszar czysto ludzki, a co więcej, definiowany przez pryzmat różnicy ludzko-zwierzęcej? Czy istnieje coś, co Derrida nazwałby trwałą ofiarniczą strukturą zachodniego myślenia (gdzie pojęcie ofiary oznaczałoby nie tylko powszechną zgodę na przemoc wobec zwierząt, usankcjonowanie faktu ich śmierci na potrzeby człowieka, ale także zamknięcie przed zwierzętami możliwości udziału w tym, co religijne w charakterze innym niż przedmiot ofiary)? Artykuł podejmuje te kwestie, argumentując na rzecz zwierzęcej religijności, opierając się na nieantropocentrycznym ujęciu żałoby w pracach Judith Butler oraz analizując literackie i artystyczne strategie przedstawiania śmierci zwierząt, które poprzez swoje akcentowanie wymiaru religijnego zyskują emancypacyjny charakter, w utworach D.H. Lawrence’a oraz Iana McEwana.
References
Bataille, Georges. Theory of Religion. Translated by Robert Hurley. New York: Zone Books, 1989.
Biles, Jeremy, and Kent L. Brintnall, eds. Negative Ecstasies. Georges Bataille and the Study of Religion. New York: Fordham University Press, 2015.
Butler, Judith. “Precarious Life, Vulnerability, and the Ethics of Cohabitation.” Journal of Speculative Philosophy, vol. 26, no. 2 (2012): 134‒151.
Butler, Judith. Frames of War. When is Life Grievable?. London and New York: Verso, 2009.
Butler, Judith. Precarious Life. The Power of Mourning and Violence. London and New York: Verso, 2004.
Deane-Drummond, Celia, David L. Clough and Rebecca Artinian-Kaiser, eds. Animals as Religious Subjects. Transdisciplinary Perspectives. London–New Delhi–New York–Sydney: Bloomsbury, 2013.
Derrida, Jacques. The Beast and the Sovereign. Volume I. Translated by Geoffrey Bennington. Chicago and London: University of Chicago Press, 2009.
Ferretter, Luke. The Glyph and the Gramophone. D. H. Lawrence’s Religion. London, New Delhi, New York, Sydney: Bloomsbury, 2013.
Gilbert, Sandra M. Acts of Attention. The Poems of D.H. Lawrence. Second edition. Carbondale and Edwardsville: Southern Illinois University Press, 1990.
Gross, Aaron S. The Question of the Animal and Religion. Theoretical Stakes, Practical Implications. New York: Columbia University Press, 2015.
Harrod, James B. “A Trans-Species Definition of Religion.” Journal for the Study of Religion, Nature and Culture, vol. 5, no. 3 (2011): 327‒353.
Kemmerer, Lisa. Animals and World Religions. Oxford, New York: Oxford University Press, 2012.
King, Barbara J. How Animals Grieve. Chicago: The University of Chicago Press, 2013.
Kristeva, Julia. Powers of Horror. An Essay on Abjection. Translated by Leon S. Roudiez. New York: Columbia University Press, 1982.
Lawrence, David Herbert. The Complete Poems. Edited by David Ellis. Ware: Wordsworth Editions, 2002.
McEwan, Ian. First Love, Last Rites. London: Vintage, 1997.
Mitek-Dziemba, Alina. “Vulnerability, Mourning and Religious Compassion: A Cross-Species Perspective.” The Polish Journal of Aesthetics, vol. 51, no. 4 (2018): 113-129.
Rohman, Carrie. Stalking the Subject. Modernism and the Animal. New York: Columbia University Press, 2009.
Ryan, Kiernan. Ian McEwan. Plymouth: Northcote House Publishers, 1994.
Schaefer, Donovan O. “Do Animals Have Religion? Interdisciplinary Perspectives on Religion and Embodiment.” Anthrozoös, Vol. 25 (2012), Supplement: 173‒189.
Schaefer, Donovan O. Religious Affect. Animality, Evolution and Power. Durham and London: Duke University Press, 2015.
Zdybicka, Zofia J. Religia a religioznawstwo. Lublin: Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu, 2013.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The Copyright Owners of the submitted texts grant the Reader the right to use the pdf documents under the provisions of the Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA). The user can copy and redistribute the material in any medium or format and remix, transform, and build upon the material for any purpose.
1. License
The University of Silesia Press provides immediate open access to journal’s content under the Creative Commons BY-SA 4.0 license (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Authors who publish with this journal retain all copyrights and agree to the terms of the above-mentioned CC BY-SA 4.0 license.
2. Author’s Warranties
The author warrants that the article is original, written by stated author/s, has not been published before, contains no unlawful statements, does not infringe the rights of others, is subject to copyright that is vested exclusively in the author and free of any third party rights, and that any necessary written permissions to quote from other sources have been obtained by the author/s.
If the article contains illustrative material (drawings, photos, graphs, maps), the author declares that the said works are of his authorship, they do not infringe the rights of the third party (including personal rights, i.a. the authorization to reproduce physical likeness) and the author holds exclusive proprietary copyrights. The author publishes the above works as part of the article under the licence "Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International".
ATTENTION! When the legal situation of the illustrative material has not been determined and the necessary consent has not been granted by the proprietary copyrights holders, the submitted material will not be accepted for editorial process. At the same time the author takes full responsibility for providing false data (this also regards covering the costs incurred by the University of Silesia Press and financial claims of the third party).
3. User Rights
Under the CC BY-SA 4.0 license, the users are free to share (copy, distribute and transmit the contribution) and adapt (remix, transform, and build upon the material) the article for any purpose, provided they attribute the contribution in the manner specified by the author or licensor.
4. Co-Authorship
If the article was prepared jointly with other authors, the signatory of this form warrants that he/she has been authorized by all co-authors to sign this agreement on their behalf, and agrees to inform his/her co-authors of the terms of this agreement.
I hereby declare that in the event of withdrawal of the text from the publishing process or submitting it to another publisher without agreement from the editorial office, I agree to cover all costs incurred by the University of Silesia in connection with my application.