Caparezza i język włoskiego rapu. Annarita Miglietta: Sulla lingua del rap italiano. Analisi quali-quantitativa dei testi di Caparezza. Firenze 2019, 126 p.

Autor

DOI:

https://doi.org/10.31261/FLPI.2022.04.08

Słowa kluczowe:

rap, Włochy, włoski rap, Caparezza, literatura

Abstrakt

Książka Annarity Miglietty (Sulla lingua del rap italiano. Analisi quali-quantitativa dei testi di Caparezza. Firenze 2019) kładzie nacisk na artystyczne walory tekstów włoskiego rapera Caparezzy. Ze względu na to, jak muzyk używa języka, trudno jest znaleźć dla niego i jego piosenek jakąś unikalną, ogólną definicję. Konceptualnym założeniem omawianej monografii pozostaje fakt, że ukazuje ona dokonania rapera z Molfetty jako novum – praktykę odmienną od wszystkiego, co do tej pory słyszeliśmy we Włoszech. Miglietta przekonuje, że możemy artystę i jego „rymy” porównać do technik obecnych w wielu wierszach lirycznych. Słownictwo jest bez wątpienia tym, co najbardziej odróżnia Caparezzę od innych twórców gatunku. Ważna część jego dokonań odsyła do kulturowej tradycji, a „literacki” charakter dzieł stanowi kolejny przejaw specyfiki twórczej Caparezzy, różniący go od wielu innych włoskich raperów. Muzyk z Molfetty często i w znaczący sposób wykorzystuje literackie cytaty, nie sprowadza ich jednak do „modnego gestu”. Cytuje w swoich tekstach fragmenty dzieł m.in. Quasimodo, Leopardiego, Manzoniego, Dantego Alighieri, a niektóre z jego piosenek są szeroko i bezpośrednio inspirowane dokonaniami wielkich pisarzy (np. Dickensa).

Bibliografia

Bibliografia

Cała Andrzej, Flint Marcin, et. al., a cura di (2014): Antologia polskiego rapu. Narodowe Centrum Kultury, Warszawa.

Ivic Damir (2010): Storia ragionata dell’hip hop italiano. Arcana, Roma.

Jossa Stefano (2018): La più bella del mondo. Einaudi, Torino.

Mastalski Arkadiusz Sylwester (2014): Rap jako rodzaj współczesnej melorecytacji. In: Hip-hop w Polsce: od blokowisk do kultury popularnej. A cura di M. Miszczyński. Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, pp. 105–123.

Miglietta Annarita (2014): Rime ‘senza pudori né riguardo’ di un funkytarro. In: Testo interartistico e processi di comunicazione. Letteratura, arte, traduzione, comprensione. A cura di G. Politi. Psa ultimia, Lecce, pp. 193–204.

Miglietta Annarita (2018): Il rap di Fabri Fibra. “Lingue e Linguaggi” 2018 n. 28, pp. 175–191. s. 8 z 8

Miglietta Annarita (2019): Sulla lingua del rap italiano. Analisi quali-quantitativa dei testi di Caparezza. Cesati, Firenze.

Scholz Arno (2005): Subcultura giovanile e lingua giovanile in Italia. Hip hop e dintorni. Aracne, Roma.

Sobrero Alberto (2019): Prefazione. In: A. Miglietta: Sulla lingua del rap italiano. Analisi quali-quantitativa dei testi di Caparezza. Cesati, Firenze, p.11 –13.

Zukar Paola (2017): Rap. Una storia italiana. Baldini&Castoldi, Milano.

Discografia

Caparezza (2008): Le dimensioni del mio caos.

Caparezza (2014): Museica.

Caparezza (2017): Prisoner 709.

Murubutu feat. Caparezza (2019): Wordsworth. In: Murubutu, Tenebra è la notte ed altri racconti di buio e crepuscoli.

Opublikowane

2022-05-26

Jak cytować

Ajres, A. (2022). Caparezza i język włoskiego rapu. Annarita Miglietta: Sulla lingua del rap italiano. Analisi quali-quantitativa dei testi di Caparezza. Firenze 2019, 126 p. Fabrica Litterarum Polono-Italica, (4), 1–8. https://doi.org/10.31261/FLPI.2022.04.08

Numer

Dział

Dyskusje, omówienia, glosy