Miłosz. Północ - Południe (intuicje i fragmenty)

Autor

DOI:

https://doi.org/10.31261/FLPI.2022.04.10

Słowa kluczowe:

Czesław Miłosz, Italia, ślad, trop, poetyka fragmentu

Abstrakt

Autor „czyta” poezję Czesława Miłosza, podążając za pozostawionymi w niej włoskimi śladami. Są nimi zarówno echa udokumentowanych w biografii poety podróży do Włoch i po Włoszech, jak i tropy wywodzone z lektury włoskich pisarzy, fascynacji malarstwem, architekturą oraz ukształtowanym przez człowieka pejzażem. Wszystkie te tropy – jak się okazuje – wprowadzają w najistotniejsze motywy poezji autora Gucia zaczarowanego, a także w zasadnicze dla tej poezji elementy tradycji literackiej. Są też obrazem ewolucji poetyki Miłosza. Esej napisany jest w poetyce fragmentu, jego autor raczej dzieli się interpretacyjnymi intuicjami, niż stawia jednoznaczne konkluzje. Raczej stawia pytania o tajemnice zawarte w wierszach Miłosza, niż udziela jednoznacznych i zamykających odpowiedzi. Niejako „zaprasza” do studiowania wierszy autora Trzech zim. Te włoskie „ślady” prowadzą jednak do konkluzji o spójności dzieła poetyckiego Miłosza.

Bibliografia

Barańczak Stanisław (2001): Summa Czesława Miłosza. W: Poznawanie Miłosza 2. Część druga 1980–1998. Red. A. Fiut. Wydawnictwo Literackie, Kraków, s. 257–269.

Błoński Jan (1985): Epifanie Miłosza. W: Poznawanie Miłosza. Studia i szkice o twórczości poety. Red. J. Kwiatkowski. Wydawnictwo Literackie, Kraków–Wrocław, s. 205–228.

Błoński Jan (2011): Miłosz jak świat. Wydawnictwo Znak, Kraków.

Fiut Aleksander (1987): Moment wieczny. Poezja Czesława Miłosza. Libella, Paryż.

Fiut Aleksander (2003): W stronę Miłosza. Wydawnictwo Literackie, Kraków.

Franaszek Andrzej (2011): Miłosz. Biografia. Wydawnictwo Znak, Kraków.

Glondys Olga (2011): Kongres Wolności Kultury i wolność Czesława Miłosza: refleksja o zaangażowaniu i drodze do prawdy w dobie zimnej wojny. „Archiwum Emigracji. Studia – Szkice – Dokumenty”, z. 1–2 (14–15), s. 123–152.

Kłosiński Krzysztof (2001): „Wymyka mi się moja ledwo odczuwalna esencja”. Czesław Miłosz. W: Idem: Poezja żalu. Wydawnictwo Naukowe „Śląsk”, Katowice, s. 118–142.

Kwiatkowski Jerzy (1985): Miejsce Miłosza w poezji polskiej. W: Poznawanie Miłosza. Studia i szkice o twórczości poety. Red. J. Kwiatkowski. Wydawnictwo Literackie, Kraków–Wrocław, s. 51–98.

Miłosz Czesław (1986): Rodzinna Europa. Instytut Literacki, Paryż.

Miłosz Czesław (1990): Rok Myśliwego. Instytut Literacki, Paryż.

Miłosz Czesław (2011): Wiersze wszystkie. Wydawnictwo Znak, Kraków.

Olejniczak Józef (2002): Poeta dziewięćdziesięcioletni ‒ Czesław Miłosz. W: Literatura polska 1990–2000. Red. T. Cieślak, K. Pietrych. T. 1. Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków, s. 61–78.

Olejniczak Józef (2005): „Lubieżny dziad”. O podmiocie w późnych wierszach Czesława Miłosza. W: Z dziejów podmiotu i podmiotowości w literaturach słowiańskich XX wieku. Red. B. Czapik-Lityńska, M. Buczek. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice, s. 81–94.

Olejniczak Józef (2006a): Eurydyka, Orfeusz, Miłosz, miłość, śmierć, poezja… „Świat i Słowo”, nr 1 (6), s. 173–190.

Olejniczak Józef (2006b): „Lubieżny dziad” i „Łysa pała”. W: Świat przez pryzmat Ja. Studia i interpretacje. 2. Red. B. Gontarz, M. Krakowiak. Wydawnictwo Agencja Wydawnicza Para, Katowice, s. 33–38.

Stala Marian (1985): Brzegi Lemanu. W: Poznawanie Miłosza. Studia i szkice o twórczości poety. Red. J. Kwiatkowski. Wydawnictwo Literackie, Kraków–Wrocław, s. 404–418.

Wat Aleksander (2001): Pisma zebrane. T. 3: Dziennik bez samogłosek. Oprac. oraz przypisami i indeksem opatrzyli K. i P. Pietrychowie. Czytelnik, Warszawa.

Wójcik Tomasz (2009): Italia Czesława Miłosza (zapisy poetyckie). „Prace Filologiczne. Seria literaturoznawcza”, T. 57, s. 257–273.

Pobrania

Opublikowane

2022-05-19

Jak cytować

Olejniczak, J. (2022). Miłosz. Północ - Południe (intuicje i fragmenty). Fabrica Litterarum Polono-Italica, (4), 1–18. https://doi.org/10.31261/FLPI.2022.04.10

Numer

Dział

Artykuły i rozprawy