Współczesne reportaże z południa Włoch: Dariusz Czaja, Jarosław Mikołajewski i Paweł Smoleński

Autor

DOI:

https://doi.org/10.31261/FLPI.2023.06.07

Słowa kluczowe:

Włochy południowe, Włochy, reportaż, Polska, polski reportaż

Abstrakt

W ciągu ostatnich kilku lat polskie wydawnictwo „Czarne”, specjalizujące się w literaturze reportażowej i non-fiction, opublikowało kilka tekstów dotyczących Włoch. Najbardziej oczywistym elementem, który je łączy, jest niewątpliwie obszar kraju, na którym koncentrują się Autorzy tych książek, który moglibyśmy (w dużym stopniu) określić jako południe Półwyspu Apenińskiego. Po latach przelotnych spojrzeń polskich turystów i artystów na „nasze” Południe, nagle staje się ono źródłem głębokich refleksji społeczno-kulturowych, a także punktem odniesienia do odczytywania bieżących wydarzeń. W niniejszym tekście omówiono przyczyny tej zmiany w podejściu do południowych Włoch, wychodząc od tekstu Dariusza Czai oraz (pisanego na cztery ręce) reportażu Jarosława Mikołajewskiego i Pawła Smoleńskiego.

Bibliografia

Bibliografia

Büscher Wolfgang (2009): Germania, un viaggio. Voland, Roma.

Czaja Dariusz (2019): Gdzieś dalej, gdzie indziej. Czarne, Wołowiec.

Eco Umberto(1980): Il nome della rosa. Bompiani, Milano.

Eliade Mircea (1988): Brancusi i mitologia. “Polska Sztuka Ludowa”, n. 3.

Fastelli Federico (2019): L’intervista letteraria. Storia e teoria di un genere trascurato. Carocci, Roma.

Fellini Federico (2003): La mia Rimini. Guaraldi, Rimini.

Giorgio Veneto Francesco (2008): De harmonia mundi. La Finestra editrice – Biblioteca Nazionale Centrale di Firenze, Lavis–Firenze.

Gregorovius Ferdinand (2009): Passeggiate per l’Italia. Ulisse Carboni, Roma.

Herling-Grudziński Gustaw (1999): Madrigale funebre. In: Idem: Don Ildebrando. Feltrinelli, Milano.

Kępiński Piotr (2021): Szczury z via Veneto. Czarne, Wołowiec.

Lewis Norman (1978): Neapol ‘44. Czarne, Wołowiec.

Liberti Stefano (2008): Na południe od Lampedusy. Czarne, Wołowiec.

Masi Leonardo (2022): Karol Szymanowski e la Sicilia come metafora. Intervento durante il convegno internazionale Between Myth and Reality: Images of Southern Italy in Russia and Poland (Napoli, 7–9 settembre 2022).

Mikołajewski Jarosław (2017): Syrakuzańskie. Austeria, Kraków.

Mikołajewski Jarosław (2017): Terremoto. Dowody na Istnienie, Warszawa.

Mikołajewski Jarosław (2016): Wędrówka Nabu. Austeria, Kraków.

Mikołajewski Jarosław (2015): Wielki przypływ. Dowody na Istnienie, Warszawa.

Mikołajewski Jarosław, Smoleński Paweł (2021): Czerwony śnieg na Etnie. Czarne, Wołowiec.

Mrożek Sławomir (1982): Małe listy. Wydawnictwo Literackie, Kraków.

Muratov Pavel (2019): Immagini dell’Italia. Trad. di A. Romano. Adelphi, Milano.

Talia Antonio (2019): Droga krajowa numer 106. Czarne, Wołowiec.

Sitografia

https://czarne.com.pl/katalog/serie/sulina [accesso: 07.08.2022].

https://czarne.com.pl/katalog/ksiazki/gdzies-dalej-gdzie-indziej [accesso: 20.08.2022]. Videografia

Fellini Federico (1973): Amarcord: https://www.youtube.com/watch?v=_MkwzA9Dyu0 [accesso: 12.09.2022].

Tarkovskij Andrej (1983): Nostalghia: https://www.youtube.com/watch?v=-gH1cprEg0w [accesso: 12.09.2022].

Tarkovskij Andrej (1983): Tempo di viaggio: https://www.raiplay.it/programmi/tempodiviaggio [accesso: 12.09.2022].

Musicografia

de Vittorio Pino (2006): Tarantelle del rimorso. Eloquentia.

Opublikowane

2023-04-24

Jak cytować

Ajres, A. (2023). Współczesne reportaże z południa Włoch: Dariusz Czaja, Jarosław Mikołajewski i Paweł Smoleński. Fabrica Litterarum Polono-Italica, (2(6), 1–16. https://doi.org/10.31261/FLPI.2023.06.07