Świat i rzeczywistość. O radości jako współ-istnieniu

Autor

DOI:

https://doi.org/10.31261/FLPI.2024.07.01

Słowa kluczowe:

przygnębienie, radość, pedagogika, łagodność, racjonalność

Abstrakt

Starting from Coleridge’s ode On Dejection the essay attempts to define complex relationships between dejection and joy also in the domain of pedagogy conceived of as the exercise in practicing the art of living. Faust’s complaint of the elimination of joy from teaching and learning clearly aims at a larger social project: a society of people who are active and critically assess social and political reality of the day. “Training”, which education has become, adapts the individual to perform repetitive tasks in order to adapt well to an increasingly mechanistic world. Already in the early decades of the 19th century, Thomas Carlyle said that if he had been looking for a single term to describe the new age, he would have found it in the word 'mechanical'. We understand joy as an inclusive rationality that not only allows for that which does not submit to the rigours of the currently valid understanding of rationality, but is capable of taking a step back on the path of “progress” made under the sign of rationality. It turns out to be necessary to accept the postulate of multiple ways of domiciling in the world, all of which apply in a “mild way”. Such mildness creates the right aura for the joy that comes from the practice of co-being with others. 

Bibliografia

Blake William (2001): Milton. Zaślubiny Nieba i Piekła. Przeł. W. Juszczak. Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych „Universitas”, Kraków.

Blake William (2020): Wyspa na Księżycu. Przeł. T. Sławek. Biuro Literackie, Stronie Śląskie.

Brown Norman Oliver (1991): Apocalypse – and/or – Metamorphosis. University of California Press, Berkeley.

Burton Robert (2020): Anatomia melancholii. Wybrał i przeł. M. Tabaczyński. Korporacja Ha!art, Kraków.

Celan Paul (1998): Meridian. Przeł. F. Przybylak. W: P. Celan: Utwory wybrane. Oprac. R. Krynicki. Wydawnictwo Literackie, Kraków, s. 319–340.

Chaucer Geoffrey (1978), Troilus i Criseyda. Przeł. M. Słomaczyński, posłowie J. Kydryński, Wydawnictwo Literackie, Kraków.

Coleridge Samuel Taylor (1972): Dejection. An Ode. In: Idem: Selected Poetry. Ed. H. Bloom. New American Library, New York, s. 119–123.

Deleuze Gilles (1993): Nietzsche filozofia. Przeł. B. Banasiak. Wydawnictwo Spacja, Warszawa.

Goethe Johann Wolfgang von (1999): Faust. Przeł. A. Pomorski. Świat Książki, Warszawa.

Groys Boris (2012): Wprowadzenie do anty-filozofii. Przeł. J. Gilewicz. Oficyna Naukowa, Warszawa.

Kryński Stanisław, wybrał, przeł., wstępem i objaśnieniami opatrzył (1963): Angielscy „poeci jezior”. W. Wordsworth, S.T. Coleridge, R. Southey. Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław.

Marquard Odo (2001): Szczęście w nieszczęściu. Przeł. K. Krzemieniowa. Oficyna Naukowa, Warszawa.

Merleau-Ponty Maurice (2001): Fenomenologia percepcji. Przeł. M. Kowalska, J. Migasiński. Wydawnictwo Aletheia, Warszawa.

Montaigne Michel de (1985): Próby. Przeł. T. Boy-Żeleński. Wydawnictwo PIW, Warszawa.

Monteskiusz (2003): O duchu praw. Przeł. T. Boy-Żeleński. Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków.

Nietzsche Fryderyk (2002): Ecce homo. Jak się stajemy tym, czym jesteśmy. Przeł. G. Sowiński. Wydawnictwo A, Kraków.

Nietzsche Fryderyk (2008): Radosna wiedza. Przeł. M. Łukasiewicz. Wydawnictwo Słowo/obraz terytoria, Gdańsk.

Spinoza Baruch (2003): Traktaty. Przeł. I. Halpern-Myślicki. Wydawnictwo Antyk, Kęty.

Wesling Donald (2023): The Fort Rosecrans Elegies. [Manuskrypt przesłany autorowi eseju].

Pobrania

Opublikowane

2024-04-08

Jak cytować

Sławek, T. (2024). Świat i rzeczywistość. O radości jako współ-istnieniu. Fabrica Litterarum Polono-Italica, (1(7), 1–23. https://doi.org/10.31261/FLPI.2024.07.01

Numer

Dział

Artykuły i rozprawy