Wspomnienie radości w świecie bez przyszłości. Zaangażowanie estetyczne i polityczne u Jasieńskiego i Pasoliniego

Autor

DOI:

https://doi.org/10.31261/FLPI.2024.08.04

Słowa kluczowe:

radość, socrealizm, estetyka proletariacka, kultury ludowe

Abstrakt

Dyskusje na temat kulturowego zanikania są często prowadzone w kategoriach nostalgii i tragedii. Bruno Jasieński w Balu manekinów i Pier Paolo Pasolini w Ragazzi di vita proponują alternatywną formę pamiętania o zniknięciu poprzez wspomnienia radości, rozumianej jako praktyka wyraźnie polityczna. Doskonale świadomi niemożności utrzymania tego, co celebrowali (wolności od jednolitości kulturowej, w kulturach lokalnych i eksperymentach estetycznych), obaj pisarze zachowali poczucie zaangażowania politycznego, oferując dobry, szerszy model myślenia o świecie bez przyszłości.

Bibliografia

Bakhtin Mikhail and Medvedev Pavel Nikolaevich (1991): The Formal Method in Literary Scholarship: A Critical Introduction to Sociological Poetics. Johns Hopkins University Press, Baltimore.

Bal manekinów (1978) [online] 1978. Available from: https://vod.tvp.pl/teatr-telewizji,202/bal-manekinow,293853 [Accessed: 15.10.2023].

Balcerzan Edward (1972): Wstęp. In: Bruno Jasieński: Utwory Poetyckie, Manifesty, Szkice. Ed. Edward Balcerzan. Ossolineum, Wrocław, pp. III–LXXXIV.

Barańczak Stanisław (1979): Trzy złudzenia i trzy rozczarowania polskiego futuryzmu. In: Etyka i poetyka: szkice 1970–1978. Instytut Literacki, Paris.

Engels Friedrich (1888): Letters: Marx-Engels Correspondence 1888 [online]. Available from: https://www.marxists.org/archive/marx/works/1888/letters/88_04_15.htm [Accessed: 2.10.2016].

Gerould Daniel (2000): Introduction. In: Bruno Jasieński: The Mannequins’ Ball. Trans­lated by Daniel Gerould. 1st edn. Routledge, pp. xi–xxvii.

Hemmings Clare (2018): Considering Emma Goldman: Feminist Political Ambivalence & the Imaginative Archive. Duke University Press, Durham–London.

Jasieński Bruno (1929): Polska scena robotnicza w Paryżu. “Kultura Mas” 1929, vol. 1, no. 2, pp. 33–43.

Jasieński Bruno (1966): Bal manekinów. In: Nogi Izoldy Morgan i inne utwory. Czytelnik, Warszawa, pp. 117–209.

Jasieński Bruno (1972): Coś w rodzaju autobiografii. In: Utwory poetyckie, manifesty, szkice. Ed. Edward Balcerzan. Ossolineum, Wrocław.

Jasieński Bruno (2000): The Mannequins’ Ball. 1st edn. Translated by Daniel Gerould. Routledge.

Jaworski Krzysztof (2009): Dandys: słowo o Brunonie Jasieńskim. Iskry, Warszawa.

Kolesnikoff Nina (1983): Bruno Jasienski: His Evolution from Futurism to Socialist Realism. Wilfrid Laurier University Press, Waterloo, ON.

Lunacharsky Anatoly (1928): Chernyshevsky’s Ethics and Aesthetics: A Contemporary Evaluation [online]. Translated by Avril Pyman and Fainna Glagoleva. Available from: https://www.marxists.org/archive/lunachar/1928/chernyshevsky.htm [Accessed: 25.09.2023].

Luppol, Ivan K. (ed.) (1990): Первый всесоюзный съезд советских писателей, 1934: стенографический отчет [First All-Union Congress of Soviet Writers, 1934: A steno­graphic report]. Советский писатель [Sovetskiy pisatel’], Moscow.

Michnik Adam (1986): Czytając. “Zeszyty Literackie” 1986, vol. 13, pp. 10–43.

Orliński Wojciech (2000): Bolszewik z monoklem. “Gazeta Wyborcza” [online] 30 December. Available from: http://wyborcza.pl/1,76842,85305.html [Accessed: 11.12.2019].

Parigi Stefania (2019): Cinema – Italy. Manchester University Press, Manchester.

Pasolini Pier Paolo (1963): Ragazzi di vita: romanzo. Milano: Garzanti.

Pasolini Pier Paolo (1972): Empirismo eretico. Milano: Garzanti.

Pasolini Pier Paolo (1976): Lettere agli amici. Guanda.

Pasolini Pier Paolo (1987): Lutheran Letters. Translated by Stuart Hood. Carcanet Press, Manchester.

Pasolini Pier Paolo (2009): Saggi sulla politica e sulla società [online]. 5th edn. Milano:

Mondadori. Available from: http://bvbr.bib-bvb.de:8991/F?func=service&doc_library=BVB01&local_base=BVB01&doc_number=020174673&line_number=0001&func_code=DB_RECORDS&service_type=MEDIA [Accessed: 3.10.2023].

Pasolini Pier Paolo (2016): The Street Kids. Translated by Ann Goldstein. Europa Editions, New York, NY.

Sindbæk Andersen Tea and Ortner Jessica (2019): Introduction: Memories of Joy.“Memory Studies” 2019, vol. 12, no. 1, pp. 5–10.

Szybowicz Eliza (2009): BIOGRAFIE: Ostrożnie o Jasieńskim [online]. Available from: https://www.dwutygodnik.com/artykul/566-biografie-ostroznie-o-jasienskim.html [Accessed: 3.10.2023].

Volynska Rimma (1994): Avant-Gardism in Bruno Jasieński’s Socialist Grotesquerie “The Mannequin Ball”. “Canadian Slavonic Papers / Revue Canadienne Des Slavistes” 1994, vol. 36, nos. 3/4, pp. 377–396.

Wenzel Jennifer (2019): The Disposition of Nature: Environmental Crisis and World Litera­ture. 1st edn. Fordham University Press, New York, NY.

Opublikowane

2024-08-01

Jak cytować

Rowiński, K. (2024). Wspomnienie radości w świecie bez przyszłości. Zaangażowanie estetyczne i polityczne u Jasieńskiego i Pasoliniego. Fabrica Litterarum Polono-Italica, (2(8), 1–17. https://doi.org/10.31261/FLPI.2024.08.04

Numer

Dział

Artykuły i rozprawy