Drżący głos poetki

Autor

DOI:

https://doi.org/10.31261/FLPI.2019.01.06

Słowa kluczowe:

Kazimiera Alberti, polska literatura międzywojenna, poezja, franciszkanizm, kabała, mesjański witalizm

Abstrakt

The text is a polemic with critical literary studies that recognize Kazimiera Alberti as a poet creating “light and simple” works. In the volume Kalinowa Hour can be traced wealth of tradition from which the poet drew: from the Franciscan, by biblical references, to the Kabbalah. In addition, the poems of the Alberti contain “crevices and cracks” which, interpreted in the context of Kierkegaard’s philosophy, Derrida and Agata Bielik-Robson’s works, may indicate the originality of poet. Going beyond the ideas of minoritas and fraternitas lead the careful reader to the metaphor of the string and interesting reflections on the desire and animating attitude of insatiability. The intuition that the poet has overtaken her age is not only the poems, but their realization and extension – a rich and extraordinary life.

Biogram autora

Anna Krawczyk - Stowarzyszenie Labib

polonistka, komparatystka, bibliotekarka. W latach 2010–2014 słuchaczka studiów doktoranckich w Katedrze Literatury Porównawczej Uniwersytetu Śląskiego. Działa w sieciach (Labib, Superbelfrzy), jest trenerką w projekcie Mistrzowie Kodowania (prowadzącą szkolenia dla dzieci, młodzieży i dorosłych od Scratcha po Javę) oraz członkinią stowarzyszenia Hackerspace Silesia, zaangażowana w działania nieformalnej grupy aktywistów technologicznych Koduj dla Polski. Mama córki, entuzjastka dzielenia się wiedzą, społeczności rozproszonych i myślenia projektowego.

Bibliografia

Alberti Kazimiera (1929): Rola kobiety w idei pacyfizmu. „Dziennik Ludowy” [Lwów] 26.05.

Alberti Kazimiera (1930): Godzina wywiadu z Kazimierą Alberti. „Gazeta Lwowska”, nr 276.

Alberti Kazimiera (1935): Godzina kalinowa. Kraków.

Bielik-Robson Agata (2006): Levinas, mistyk mimo woli: pojęcie śladu między mistycyzmem a ateizmem. W: Emmanuel Levinas. Filozofia, Teologia, Polityka. Red. A. Lipszyc. Warszawa.

Bielik-Robson Agata (2008): „Na pustyni”. Kryptoteologie późnej nowoczesności. Kraków.

Daniluk Mirosław (2000): Franciszkanizm – fenomen nie tylko średniowiecza. Niepokalanów.

Derrida Jacques (1996): Whom to give to (knowing not to know). In: Idem: The Gift of Death. Transl. D. Wills. Chicago.

Eco Umberto (2008): Dzieło otwarte. Przeł. L. Eustachiewicz [i in.]. Warszawa.

Gribbin John (2000): W poszukiwaniu Susy. Przeł. J. Bieroń. Poznań.

Kierkegaard Søren (2008): Bojaźń i drżenie. Przeł. J. Iwaszkiewicz. Kraków.

Kolbuszewski Jacek (1982): Tatry w literaturze polskiej 1805–1939. Kraków.

Maciejewska Irena (1992): Franciszkanizm. W: Słownik literatury polskiej XX wieku. Zespół red. A. Brodzka [i in.]. Wrocław.

Rosner Edmund (1982): Beskidzkie ścieżki pisarzy. Katowice.

Scholem Gershom (1996): Kabała i jej symbolika. Przeł. R. Wojnakowski. Kraków.

Tischner Józef (2003): O człowieku. Wybór pism filozoficznych. Wrocław.

Pobrania

Opublikowane

2019-12-15

Jak cytować

Krawczyk, A. (2019). Drżący głos poetki. Fabrica Litterarum Polono-Italica, (1), 117–134. https://doi.org/10.31261/FLPI.2019.01.06

Numer

Dział

Artykuły i rozprawy