Googlism – Man’s New “Religion” in the Digital Age

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31261/PaCL.2023.09.1.06

Keywords:

Google, religion, spirituality, man, digital era

Abstract

The aim of this paper is to present the main premises of googlism and to characterize the various ways of understanding it. The paper comprises two main parts: the first part presents the main elements of googlism (the doctrine, moral principles, the cult and the community), which makes it resemble a religion in its conventional meaning. However, it emphasizes that the similarity to a religion is only superficial since one crucial element is missing: the affirmation of a supernatural and personal Absolute and an existential, dynamic and holistic interpersonal relation between It and man. Sacralization and deification of a search engine can hardly be regarded as a constitutive element of a religion. The second part contains characteristics of googlism as a lay religion, with the sacrum reduced to natural aspects as a result of technology sacralization; a digital religion, that is, a technological space which favors the creation of new religious content and practice; the “new spirituality” of the man of the era of a digital revolution; and, finally, a “joke religion,” which is a parody of religious life.

References

Comte-Sponville, André. Duchowość ateistyczna. Wprowadzenie do duchowości bez Boga. Translated by Elżbieta Aduszkiewicz. Warszawa: Czarna Owca, 2011.

Czarny, Janusz. “Przyszłość religii—religia przyszłości.” Wrocławski Przegląd Teologiczny 8, no. 2 (2000): 85–98.

Davie, Grace. Socjologia religii. Translated by Renata Babińska. Kraków: Nomos, 2010.

FAQ. Questions?. Accessed October 05, 2021. https://sites.google.com/site/thechurchof/faq.

Furmanek, Waldemar. “Piąta rewolucja przemysłowa. Eksplikacja pojęcia.” Edukacja-Technika-Informatyka 2 (2018): 275–283.

Google Prayers. Accessed September 23, 2021. https://www.thechurchofgoogle.org/Scripture/google_prayers.html.

Guzowska, Beata. “Świecka religia życia – perspektywa filozoficzna.” Przegląd Religioznawczy 2 (2020): 191–198.

Heelas, Paul. “The Spiritual Revolution. From ‘Religion’ to ‘Spirituality.’” In Religions in the Modern World. Tradition and Transformation, edited by Linda Woodhead, Christopher Partridge, and Hiroko Kawanami, 357–377. London–New York: Routledge, 2002.

Kania, Mariusz. “Poszerzenie widziane poprzez sieciowe doświadczenia seksualne.” In Zwrot cyfrowy w humanistyce. Internet / Nowe Media / Kultura 2.0, edited by Andrzej Radomski and Radosław Bomba, 185–202. Lublin: E-naukowiec, 2013.

Kreft, Jan. “Władza algorytmów mediów—między reifikacją a rynkiem.” Zarządzanie w Kulturze 1 (2018): 11–28.

Leszczyńska, Katarzyna, and Zbigniew Pasek. “Nowa duchowość w badaniach społecznych.” In Nowa duchowość w społeczeństwach monokulturowych i pluralistycznych, edited by Katarzyna Leszczyńska and Zbigniew Pasek, 9–17. Kraków: Nomos, 2008.

MacPherson, Matt. “The Church of Google.” Accessed September 30, 2021. https://www.thechurchofgoogle.org/.

MacPherson, Matt. “F.A.Q.”, Accessed September 23, 2021. http://www.thechurchofgoogle.org/faq.html.

MacPherson, Matt. “Googlism.” Accessed September 30, 2021. https://churchofgoogle.org/contact.html.

MacPherson, Matt. “Proof Google Is God…” Accessed September 23, 2021. http://www.thechurchofgoogle.org/Scripture/Proof_Google_Is_God.html.

MacPherson, Matt. “10 Commandments.” Accessed September 23, 2021. http://www.thechurchofgoogle.org/Scripture/10_Commandments.html.

Mariański, Janusz. Religia w społeczeństwie ponowoczesnym. Studium socjologiczne. Warszawa: Oficyna Naukowa, 2010.

Mariański, Janusz. Sekularyzacja, desekularyzacja, nowa duchowość. Studium socjologiczne. Kraków: Nomos, 2013.

Nowina Konopka, Maria. Infomorfoza. Zarządzanie informacją w nowych mediach. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2017.

Pawluczuk, Włodzimierz. “Duchowość.” In Leksykon socjologii religii, edited by Maria Libiszowska-Żółtkowska and Janusz Mariański, 90–92, Warszawa: Verbinum, 2004.

Sleigh, Joanna. “Google a Religion. Expanding Notions of Religion Online.” In Digital Environments. Ethnographic Perspectives Across Global Online and Offline Spaces, edited by

Urte Undine Frömming, Steffen Köhn, Samantha Fox, and Mike Terry, 251–262. Bielefeld: Transcript Verlag, 2017.

Socha, Paweł. “Na tropach duchowości—czym jest i czym może być duchowość?.” Nomos. Kwartalnik Religioznawczy 43/44 (2003): 10–39.

Taylor, Charles. “The Future of the Religious Past.” In Dilemmas and Connections. Selected Essays, edited by Charles Taylor, 214–286. Cambridge, MA, London: The Belknap Press of Harvard University Press, 2011.

Taylor, Charles. A Secular Age. Cambridge, MA, London: The Belknap Press of Harvard University Press, 2007.

Zwierżdżyński, Marcin, “Religia—duchowość—postmodernizm. Problem znaczeń.” In Religijność i duchowość—dawne i nowe formy, edited by Maria Libiszowska-Żółtkowska and Stella Grotowska, 79–93. Kraków: Nomos, 2010.

Downloads

Published

2023-03-26

How to Cite

Jasiński, K. (2023). Googlism – Man’s New “Religion” in the Digital Age. Philosophy and Canon Law, 9(1), 1–16. https://doi.org/10.31261/PaCL.2023.09.1.06