Ruch jako kategoria dziecięcego odbioru literatury

Autor

DOI:

https://doi.org/10.31261/PiL.2019.01.03

Słowa kluczowe:

movement, child’s literary reception, children’s literature

Abstrakt

The text raises the question of movement as a crucial category in the process of a child’s literary reception. The article reflects on the kinetic aspects of a text and a reader as well as on the perspective of a child’s subjective reception as dependent on personal predispositions of a child‑recipient. The author is interested in the intersections of the components of a literary work and the capabilities of a child‑recipient, that is, in the phenomenon called “reader response.” Referring to achievements of developmental psychology, the researcher introduces the figure of a child reader. Next, on the example of Jan Brzechwa’s poem “Stonoga,” she presents its mobility in language, pointing to the existence of “dynamic images,” created in a recipient’s imagination. In this way, she indicates the kinesthetic value of children’s literature.

Bibliografia

Brzechwa J., 1969, Stonoga, w: tegoż, Brzechwa dzieciom, Szancer J.M., ilustr., Warszawa.

Chamiec J., 1961, Książka jako czynnik kształtujący uczucia dziecka w wieku przedszkolnym, w: Parnowski T., red., Dziecko i młodzież w świetle zainteresowań czytelniczych, Warszawa.

Chęcińska U., 2006, Poetka i paidia. O muzie dziecięcej Joanny Kulmowej, Szczecin.

Cieślikowski J., 1975, Literatura i podkultura dziecięca, Wrocław.

Claparède É., 1992, Wstęp, w: Piaget J., Mowa i myślenie u dziecka, Kołudzka J., przeł., Warszawa.

Fish S., 1996, Literatura w czytelniku. Stylistyka afektywna, Fedewicz M.B., przeł., w: Markiewicz H., red., Współczesna teoria badań literackich za granicą, t. 4, cz. 1, Kraków.

Głowiński M., Okopień‑Sławińska A., Sławiński J., 1986, Zarys teorii literatury, Warszawa.

Guttmejer E., 1982, Rozumienie treści symbolicznych przez dzieci z klas III—V. Czytanie ze zrozumieniem, Warszawa.

Papuzińska J., 1988, Inicjacje literackie. Problemy pierwszych kontaktów dziecka z książką, Warszawa.

Piaget J., 2006, Jak sobie dziecko wyobraża świat?, Gawlik M., przeł., Warszawa.

Piaget J., Inhelder B., 1993, Psychologia dziecka, Zakrzewska Z., przeł., Wrocław.

Sławiński J., red, 1988, Słownik terminów literackich, Wrocław.

Ungeheuer‑Gołąb A., 1997, Ruch jako kategoria dziecięcego odbioru literatury, w: Kida J., red., Problemy kształcenia literackiego w edukacji wczesnoszkolnej, Rzeszów.

Ungeheuer‑Gołąb A., 2009, Wzorce ruchowe utworów dla dzieci. O literaturze dziecięcej jako wędrówce, walce, tajemnicy, bezpiecznym miejscu i zabawie, Rzeszów.

Pobrania

Opublikowane

2019-12-28

Jak cytować

Ungeheuer‑Gołąb, A. (2019). Ruch jako kategoria dziecięcego odbioru literatury. Paidia I Literatura, (1), 19–26. https://doi.org/10.31261/PiL.2019.01.03

Numer

Dział

Paidia - żywioł dzieciństwa