Nowelizacja ustawy o odpadach: nowe obowiązki przedsiębiorców zbierających lub/i przetwarzających odpady — wybrane aspekty

Autor

  • Małgorzata Brzóska BBP Kancelaria

Słowa kluczowe:

odpady, magazynowanie odpadów, odmowa wydania zezwolenia, monitoring wizyjny, zabezpieczenie roszczeń, administracyjne kary pieniężna, karalność członków organów spółek, zmiana decyzji administracyjnej

Abstrakt

Celem niniejszego opracowania jest przedstawienie wątpliwości związanych z nowymi instrumentami prawnymi wprowadzonymi ustawą z dnia 20 lipca 2018 r. o zmianie ustawy o odpadach oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. 2018 poz. 1592), która weszła w życie w dniu 5 września 2018 r. Nowelizacja ustawy o odpadach, uchwalana w atmosferze przetaczających się przez Polskę w okresie czerwca – lipca 2018 r. pożarów instalacji do zagospodarowywania odpadów oraz tzw. dzikich wysypisk, miała stanowić antidotum na problemy dotyczące nadmiernego gromadzenia odpadów w miejscach gromadzenia odpadów oraz w miejscach do tego nie przewidzianych. Nie do końca precyzyjna redakcja przepisów oraz brak do pewnego momentu, od którego należy badać stany faktyczne niektórych regulacji, doprowadziły do sytuacji, w której po kilu miesiącach od dnia wejścia w życie nowelizacji jest wiele pytań wymagających dokonania wykładni lub zmiany znowelizowanych przepisów. Zasadnicza zmiana dotyczy skrócenia okresu magazynowania odpadów, wprowadzenia obowiązkowego monitoringu wizyjnego miejsc magazynowa i składowania odpadów, zmiany organu właściwego dla wydawania zezwolenia na zbieranie oraz przetwarzanie odpadów, ograniczenie tytułów prawnych do nieruchomości, na których może być prowadzona gospodarka odpadami, wprowadzenie do ustawy o odpadach kompetencji przyznanych komendantowi miejskiemu (powiatowemu) Państwowej Straży Pożarnej na etapie ubiegania się o wydanie zezwolenia oraz na etapie kontroli, wprowadzenie konieczności wniesienia zabezpieczenia roszczeń czy nowych podstaw odmowy wydania zezwoleń powiązanych m.in. z karalnością wspólników oraz członków organów spółek. Z uwagi na fakt, że przepisy intertemporalne nakazują złożenie przedsiębiorcom prowadzącym działalność gospodarczą w sektorze gospodarki odpadami wniosków o zmianę dotychczasowych zezwoleń – pod rygorem ich wygaśnięcia – w terminie 12 miesięcy od dnia wejścia w życie nowelizacji ustawy o odpadach (czyli do 5 września 2019 r.), pilne pochylenie się nad tym tematem wydaje się być konieczne.

Bibliografia

Kiepas-Kokot A.: Odpady. Zezwolenia na zbieranie i przetwarzanie. Komentarz. System Informacji Prawnej Legalis, 2017.

Korkowska-Krokos K.: Zezwolenia i pozwolenia na prowadzenie gospodarki odpadami. W: B. Rakoczy: Prawo o odpadach. Wybrane problemy. Warszawa 2019.

Pacek-Łopalewska A.: Ustawa o odpadach. Komentarz. Wrocław 2013.

Sobociński D.: Organy administracji publicznej właściwe w sprawach gospodarowania odpadami. W: B. Rakoczy: Prawo o odpadach. Wybrane problemy. Warszawa 2019.

Ustawa o odpadach. Komentarz. Red. A. Mostowska. Warszawa 2014.

Ustawa o odpadach. Komentarz. Red. B. Rakoczy. Warszawa 2013.

Wereśniak-Masri I.: Wybrane problemy administracyjnych kar pieniężnych w ustawie o odpadach. W: B. Rakoczy: Prawo o odpadach. Wybrane problemy. Warszawa 2019.

Pobrania

Opublikowane

2019-07-21

Jak cytować

Brzóska, M. (2019). Nowelizacja ustawy o odpadach: nowe obowiązki przedsiębiorców zbierających lub/i przetwarzających odpady — wybrane aspekty. Prawne Problemy Górnictwa I Ochrony Środowiska, (1), 13–25. Pobrano z https://trrest.vot.pl/ojsus/index.php/ppgos/article/view/11261

Numer

Dział

Artykuły