Greenwashing w kontekście unormowań prawnych

-

Autor

DOI:

https://doi.org/10.31261/PPGOS.2022.01.07

Słowa kluczowe:

greenwashing, marketing ekologiczny, środowisko

Abstrakt

Problem greenwashingu, który polega, mówiąc w uproszczeniu, na wysuwaniu fałszywych lub wprowadzających w błąd twierdzeń na temat wpływu danego produktu lub przedsiębiorstwa na środowisko naturalne, jest coraz powszechniejszym zjawiskiem. Niniejszy artykuł stanowi próbę opisu rzeczywistej i potencjalnej odpowiedzi systemu prawa na ten problem.

Bibliografia

Dolegowska E., A few thoughts on (non-)ecological advertising, „Polish Yearbook of Environmental Law” 2011, no. 1, s. 175–188.

Feinstein N., Learning from past mistakes: Future regulation to prevent greenwashing, „Boston College Environmental Affairs Law Review” 2013, vol. 40, issue 1, s. 229–257.

Fert B., Nierzetelny marketing ekologiczny (greenwashing) – opis zjawiska i próba jego kwalifikacji prawnej, „Przegląd Prawa Ochrony Środowiska” 2015, nr 2, s. 235–250.

Kenig-Witkowska M.M., Prawo środowiska Unii Europejskiej. Zagadnienia systemowe, wyd. 3, Wolters Kluwer, Warszawa 2011.

Lane E.L., Greenwashing 2.0, „Columbia Journal of Environmental Law” 2013, vol. 38, no. 2, s. 279–331.

Prandecki K., Polityka ochrony środowiska Unii Europejskiej i jej implementacja w Polsce, LAM – Wydawnictwo Akademii Finansów, Warszawa 2008.

de Sadeleer N., Environmental justice and international trade law, w: Environmental law and justice in context, eds. J. Ebbesson, P. Okowa, Cambridge University Press, New York 2009, s. 447–461.

de Sadeleer N., Environmental principles. From political slogans to legal rules, Oxford University Press, Oxford 2002.

Seele P., Gatti L., Greenwashing Revisited: In Search of a Typology and Accusation-Based Definition Incorporating Legitimacy Strategies, „Business Strategy and the Environment” 2017, vol. 26, issue 2, s. 239–252.

Steffen W. et al., The Anthropocene: Are humans now overwhelming the great forces of nature?, „Ambio” 2007, vol. 36, no. 8, s. 614–621.

Steffen W. et al., The Anthropocene: Conceptual and historical perspectives, „Philosophical Transactions of the Royal Society” 2011, vol. 369, s. 842–867.

Steffen W. et al., The Anthropocene: From global change to planetary stewardship, „Ambio” 2011, vol. 40, no. 7, s. 739–761.

Vieira de Freitas Netto S. et al., Concepts and forms of greenwashing: A systematic review, „Environmental Sciences Europe” 2020, vol. 32, no. 19, s. 1–12.

Williams J., Crutzen P.J., Perspectives on our planet in the Anthropocene, „Environmental Chemistry” 2013, vol. 10, issue 4, s. 269–280.

Wolniak R., Raportowanie społecznej odpowiedzialności biznesu a zjawisko greenwashingu, „Przegląd Organizacji” 2015, nr 2, s. 8–14.

Zalasiewicz J. et al., The new world of the Anthropocene, „Environmental Science & Technology” 2010, vol. 44, no. 7, s. 2228–2231.

Ź r ó d ł a i n t e r n e t o w e

Ankieta na potrzeby konsultacji publicznych dotyczących potencjalnego wniosku ustawodawczego w sprawie uzasadniania twierdzeń dotyczących ekologiczności. Dokument referencyjny, https://ec.europa.eu/info/law/better-regulation/have-your-say/initiatives/12511-Uzasadnionetwierdzenia-dotyczace-ekologicznosci-produktow-i-przedsiebiorstw_pl [dostęp: 10.08.2021].

ClientEarth składa pozew w sprawie nieuczciwych praktyk rynkowych stosowanych przez producentów i dystrybutorów „ekogroszku”, Fundacja ClientEarth Prawnicy dla Ziemi [online], 27.04.2021, https://www.pl.clientearth.org/clientearth-sklada-pozew-w-sprawienieuczciwych-praktyk-rynkowych-stosowanych-przez-producentow-i-dystrybutorowekogroszku/ [dostęp: 10.08.2021].

Guides for the use of environmental marketing claims (Green guides), Federal Trade Commission [online], 11.10.2012, https://www.ftc.gov/policy/federal-register-notices/guides-useenvironmental-marketing-claims-green-guides [dostęp: 10.08.2021].

ICC framework for responsible environmental marketing communications, International Chamber of Commerce [online], 2019, https://iccwbo.org/publication/icc-framework-for-responsibleenvironmental-marketing-communications/ [dostęp: 10.08.2021].

Legislative proposal on substantiating green claims. Inception impact assessment, Komisja Europejska [online], https://ec.europa.eu/info/law/better-regulation/have-your-say/initiatives/1-2511-Uzasadnione-twierdzenia-dotyczace-ekologicznosci-produktow-i-przedsiebiorstw_pl [dostęp: 10.08.2021].

Screening of websites for „greenwashing”: Half of green claims lack evidence, komunikat prasowy Komisji Europejskiej [online], 28.01.2021, https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_21_269 [dostęp: 10.08.2021].

TerraChoice Environmental Marketing Inc., The six sins of greenwashing: A study of environmental claims in North American consumer markets, 2007, University of Saskatchewan, Office of Sustainability [online], https://sustainability.usask.ca/documents/Six_Sins_of_Greenwashing_nov2007.pdf [dostęp: 10.08.2021].

Pobrania

Opublikowane

2022-03-30

Jak cytować

Przybojewska, I. (2022). Greenwashing w kontekście unormowań prawnych: -. Prawne Problemy Górnictwa I Ochrony Środowiska, (1), 1–26. https://doi.org/10.31261/PPGOS.2022.01.07

Numer

Dział

Artykuły