Community and Narrativisation: A Contrubution to Critique of Hayden White’s Constructivism

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31261/Rana.2020.2.01

Keywords:

trauma, narration, Solidarity, community, subject

Abstract

In the essay “The Value of Narrativity in the Representation of Reality”, Hayden White, considering the epistemological status of historical narrative, distinguishes between the annual, the chronicle, and other, more explicitly historical types of writing. He indicates that the condition for the latter is the emergence of a social entity that can occupy both subjective and objective modes of history (both of these aspects being contained within the German word Geschichte). Such an entity, assuming responsibility for its own history, is authorized to narrate the events of its own existence. White believes that this narration takes on one of the forms of presentation available within the culture in question. This paper calls into question White’s constructivist thesis, drawing attention to trauma as a key aspect of the formation of narrative as such. Trauma is a “blind spot” around which narrative arises, with the trauma itself unable to be narrativized. Trauma dates from the prehistory of the subject (individual or collective) and reminds us that, although the trauma may seem to be an isolated phenomenon, it has a cause outside itself. The article supplements this criticism with a commentary on Man of Iron, a film depicting the striving of a society for autonomy in the telling of their own stories; these narratives are characterized by a certain excess indicative of the magnitude of the trauma.

References

Domańska E.: Wokół metahistorii. W: H. White: Poetyka pisarstwa historycznego. Tłum. M. Wilczyński. Kraków 2000, s. 7–31.

Falkowska J.: Kino polityczne Andrzeja Wajdy: „Człowiek z marmuru”, „Człowiek z żelaza”, „Danton”. „Kwartalnik Filmowy” 1996, nr 15–16, s. 256–268.

Freud Z.: Objaśnianie marzeń sennych. Tłum. R. Reszke. Warszawa 2015.

Gdula M., Sutowski M.: Przed Solidarnością był czterdziestolatek. W: M. Sutowski: Rok dobrej zmiany. Warszawa 2017, s. 283–302.

Kornacki K.: Tworzenie obrazu przeszłości w trylogii robotniczej Andrzeja Wajdy. „Przestrzenie Teorii” 2017, nr 27, s. 77–91.

Krajewska A.: Dramatyczne przestrzenie Andrzeja Wajdy. „Przestrzenie Teorii” 2017, nr 27, s. 7–10.

Leder A.: Nauka Freuda w epoce „Sein und Zeit”. Warszawa 2007.

Nowicki F.: Wstęp. W: A. Kojève: Wstęp do wykładów o Heglu. Tłum. F. Nowicki. Warszawa 1999, s. 15–16.

Przylipiak M.: Szofer Wałęsy. „Studia Filmoznawcze” 2018, nr 38, s. 107–126.

Ricoeur P.: O interpretacji. Esej o Freudzie. Tłum. R. Reszke. Warszawa 2008.

Wajda mówi o sobie: Wywiady i teksty. Red. W. Wertenstein. Kraków 1991.

White H.: Poetyka pisarstwa historycznego. Tłum. M. Wilczyński. Kraków 2000.

White H.: Tekst historiograficzny jako artefakt literacki. W: Idem: Poetyka pisarstwa historycznego. Tłum. M. Wilczyński. Kraków 2000, s. 78–109.

White H.: Znaczenie narracyjności dla przedstawienia rzeczywistości. W: Idem: Poetyka pisarstwa historycznego. Tłum. M. Wilczyński. Kraków 2000, s. 135–170.

Žižek S.: Absolute Recoil: Towards a New Foundation of Dialectical Materialism. London 2015.

Žižek S.: Przekleństwo fantazji. Tłum. A. Chmielewski. Wrocław 2001.

Published

2020-11-25

How to Cite

Chankowski, S. (2020) “Community and Narrativisation: A Contrubution to Critique of Hayden White’s Constructivism”, Rana. Literatura - Doświadczenie - Tożsamość [Wound. Literature – Experience – Identity], (2), pp. 1–17. doi: 10.31261/Rana.2020.2.01.

Issue

Section

Outlines and Revisions