Nad kulturową mapą cierpienia

Autor

DOI:

https://doi.org/10.31261/Rana.2020.2.03

Słowa kluczowe:

ból, cierpienie, (post)modernistyczna kultura, mapowanie

Abstrakt

Artykuł o charakterze analityczno‑ krytycznym stanowi omówienie książki Mapowanie bólu. Lektura – spojrzenie – afekt Sebastiana Porzuczka. Studium Porzuczka to antropologiczno‑ literaturoznawczy projekt, którego celem jest zaprezentowanie kulturowego ujęcia bólu w nowoczesności oraz – w mniejszym stopniu – ponowoczesności poprzez interpretację głównie europejskich dzieł literackich i – rzadziej – filmowych. Mapowanie bólu zostaje zanalizowane na tle innych polskich badań humanistycznych w tym zakresie. A jego odczytanie prowokuje autorkę do zadawania dalszych pytań, przykładowo dotyczących dualizmu Kartezjańskiego, etycznych skutków rozróżnienia między bólem a cierpieniem oraz wpływów pandemii COVID‑ 19 (wyprowadzającej chorobę z marginesu ponowoczesnego świata) na dzisiejszą wspólnotę.

Bibliografia

Adorno T.W.: Dialektyka negatywna. Przeł. K. Krzemieniowa. Warszawa 1986.

Augustyn, św.: Dialogi filozoficzne. Przeł. A. Świderkówna. Kraków 1999.

Borowicz J.: Ciało we fragmentach, strzępki historii. Post‑Zagładowe perwersje Leo Lipskiego. „Teksty Drugie” 2017, nr 2, s. 356–374.

Boruszkowska I.: Sygnatury choroby. Literatura defektu w ukraińskim modernizmie. Warszawa 2018.

Bourke J.: The Story of Pain. From Prayer to Painkillers. Oxford 2014.

Ból. Red. A. Czekanowicz, S. Rosiek. Gdańsk 2004.

Brückner A.: Słownik etymologiczny języka polskiego. Warszawa 1985.

Brzozowska-Brywczyńska M.: Polityka litości i reżimy reprezentacji. Dylematy widza cudzego cierpienia. „Kultura Współczesna” 2018, nr 4, s. 126–140.

Cuber M.: Proza Leo Lipskiego. Poetyka i egzystencja. Katowice 2006. https://rebus.us.edu.pl/bitstream/20.500.12128/4960/1/Cuber_Proza_Leo_Lipskiego.pdf [dostęp: 31.05.2020].

Czajka C.: Człowiek jako cierpiące ciało w filozofii Johna D. Caputo. „Przegląd Filozoficzny” 2012, nr 2, s. 425–440.

Descartes R.: Rozprawa o metodzie. Przeł. T. Boy‑Żeleński. Warszawa 2008.

Descartes R.: Zasady filozofii. Przeł. I. Dąmbska. Warszawa 1960.

Durkheim É.: Elementarne formy życia religijnego. System totemiczny w Australii. Przeł. A. Zadrożyńska. Warszawa 1990.

Fragmenty dyskursu maladycznego. Red. M. Ganczar, I. Gielata, M. Ładoń. Gdańsk 2019.

Gert B., Culver Ch.M., Denner Clouser K.: Bioetyka. Ujęcie systematyczne. Przeł. M. Chojnacki. Gdańsk 2009.

Gogacz M.: Filozoficzne rozważania o rozpaczy i nadziei. „Studia Philosophiae Christianaes” 1983, nr 2, s. 151–182.

Haneke łamie poczucie czasu. Rozmowa D. Bugalskiego z D. Prokulską‑Balcerzak i T. Sobolewskim. https://www.polskieradio.pl/9/396/Artykul/717707,Hanekelamie‑poczucie‑czasu [dostęp: 1.06.2020].

Hinc S.: Emile Durkheim: edukacja moralna jako podstawa egzystencji. „Przegląd Naukowo‑Metodyczny. Edukacja dla Bezpieczeństwa” 2008, nr 1, s. 13–25.

Janowski Z.: Index augustino‑cartésien. Textes et commentaire. Paris 2000.

Jünger E.: O bólu. Przeł. J. Prokopiuk. „Literatura na Świecie” 1986, nr 9, s. 177–230.

Kobieta, literatura, medycyna. Red. A. Galant, A. Zawiszewska. Szczecin 2016.

Konończuk E.: Mapa w interdyscyplinarnym dialogu geografii, historii i literatury. „Teksty Drugie” 2011, nr 5, s. 255–264.

Lévinas E.: Czas i to, co inne. Przeł. J. Migasiński. Warszawa 1999.

Lipszyc A.: Część śmierci: bierny frankizm i czarna gnoza w „Piotrusiu” Leo Lipskiego. „Teksty Drugie” 2017, nr 2, s. 333–355.

Ładoń M.: Choroba jako literatura. Studia maladyczne. Katowice 2019.

Ładoń M.: Kartografia (Nie)możliwego. „artPapier” 2020, nr 13. http://artpapier.com/index.php?page=artykul&wydanie=397&artykul=7948&kat=15 [dostęp: 9.07.2020].

Ładoń M.: Ślady Barthes’a: migrena, symbolizacja, fragment (słowo wstępne). W: Fragmenty dyskursu maladycznego. Red. M. Ganczar, I. Gielata, M. Ładoń. Gdańsk 2019, s. 7–13.

Musiał Ł.: Laboratorium bólu (Ernst Jünger). W: Idem: O bólu. Pięć rozważań w poszukiwaniu autora. Poznań 2016, s. 79–96.

Nycz R.: Lekcja Adorna. „Teksty Drugie” 2012, nr 3, s. 34–50.

Okupnik M.: W niewoli ciała. Doświadczenie utraty zdrowia i jego reprezentacje. Kraków 2018.

Porzuczek S.: Mapowanie bólu. Lektura – spojrzenie – afekt. Kraków 2020.

Pyszkowska J.: Cierpienie chorych u kresu życia. W: W poszukiwaniu sensu cierpienia – dialog interdyscyplinarny. Red. ks. A. Bartoszek. Katowice–Tarnów 2006.

Sławek T.: Czy ból uczy? Lekcja spojrzenia dolorycznego. W: Ból. Red. A. Czekanowicz, S. Rosiek. Gdańsk 2004, s. 11–21.

Sławek T.: „Ja bolę”. Boleść i terapia. W: Fragmenty dyskursu maladycznego. Red. M. Ganczar, I. Gielata, M. Ładoń. Gdańsk 2019, s. 89–107.

Sławek T.: Nadzieja rozbitka. https://www.youtube.com/watch?feature=youtu.be&v=Kk6eQNSk7uo&fbclid=IwAR1qmkImVtRUZPk5zK2ddOMD6OhlSKACcYM_Ck9maCEyBaPu4D3XA_TjXE&app=desktop [dostęp: 30.05.2020].

Szacki J.: Historia myśli socjologicznej. Warszawa 2002.

Szpunar M.: Niewrażliwa kultura. O chronicznej potrzebie wrażliwości we współczesnym świecie. „Kultura Współczesna” 2018, nr 4, s. 13–23.

Szubert M.: Anatomia bólu. Ujęcie socjokulturowe. „Ethos” 2017, nr 4, s. 102–117.

Szubert M.: Dyskurs maladyczny – perspektywy badawcze. W: Fragmenty dyskursu maladycznego. Red. M. Ganczar, I. Gielata, M. Ładoń. Gdańsk 2019, s. 17–35.

Śliwiński T.: Źródła filozofii Descartes’a w myśli św. Augustyna. „Acta Universitatis Lodziensis Folia Philosopica” 2011, nr 24, s. 45–72.

Tatarkiewicz W.: Historia filozofii. T. 1: Filozofia starożytna i średniowieczna. Warszawa 2004.

Weil S.: Świadomość nadprzyrodzona. Wybór myśli. Przeł. A. Olędzka‑Frybesowa. Warszawa 1999.

Wieczorek K.: Samotność bólu, ból samotności. „Ethos” 2017, nr 4, s. 19–48.

Pobrania

Opublikowane

2020-11-25

Jak cytować

Suszek, E. (2020) „Nad kulturową mapą cierpienia”, Rana. Literatura - Doświadczenie - Tożsamość, (2), s. 1–14. doi: 10.31261/Rana.2020.2.03.

Numer

Dział

Lektury i diagnozy