Rewizja/e – Andrzeja Wróblewskiego rozpamiętywanie przeszłości

Autor

DOI:

https://doi.org/10.31261/Rana.2020.2.08

Słowa kluczowe:

Andrzej Wróblewski, malarstwo polskie, rozstrzelania, pamięć, trauma

Abstrakt

Niniejszy artykuł poświęcony jest interpretacji obrazu Rewizja – Aresztowanie, powstałemu w 1953 roku. Pierwsza część tekstu dotyczy badań nad traumą i związaną z nią kategorią narracji. Kolejna porusza problem wpływu przeżycia wojennego – śmierci ojca – na kształt sztuki Andrzeja Wróblewskiego, na jego późniejsze decyzje życiowe, artystyczne, estetyczne. Analizy poszczególnych partii obrazu autorka łączy również z imaginacjami wojennymi artysty, poszukując korespondencji między historią a dziełem.

Bibliografia

Andrzej Wróblewski. Oprac. A. Wojciechowski. Warszawa 1979.

Andrzej Wróblewski. Red. Z. Gołubiew. Warszawa 1998.

Andrzej Wróblewski nieznany. Red. J. Michalski. Kraków 1993.

Antologia studiów nad traumą. Red. T. Łysak. Przeł. T. Bilczewski, K. Bojarska, J. Burzyński, A. Kowalcze‑Pawlik, A. Rejniak‑Majewska. Kraków 2015.

Assmann A.: Przestrzenie pamięci. Formy i przemiany pamięci kulturowej. Tłum. P. Przybyła. W: Pamięć zbiorowa i kulturowa. Współczesna perspektywa niemiecka. Red. M. Saryusz‑Wolska. Kraków 2009, s. 128–139.

Banai N.: Figuracja eksperymentalna w stanie wyjątkowym. W: Unikanie stanów pośrednich. Andrzej Wróblewski (1927–1957). Red. M. Ziółkowska, W. Grzybała. Warszawa 2014, s. 220–251.

Baraniewski W.: Pamięć obrazów / Obrazy pamięci. W: Perspektywa wieku dojrzewania. Szapocznikow – Wróblewski – Wajda. Red. A. Rottenberg. Katowice 2018, s. 188–211.

Bojarska K.: Trauma. W: Modi memorandi. Leksykon kultury pamięci. Red. M. Saryusz‑Wolska, R. Traba. Warszawa 2014, s. 501–506.

Borucki A.: Własna wojna Andrzeja Wróblewskiego 1927–1957. „Akcent” 1987, nr 1, s. 142–143.

Foster H.: Powrót Realnego. Awangarda u schyłku XX wieku. Przeł. M. Borowski, M. Sugiera. Kraków 2012.

Głowiński M.: Czarne sezony. Kraków 2002.

Janicka E.: Obserwatorzy uczestniczący zamiast świadków i rama zamiast obrzeży. O nowe kategorie opisu polskiego kontekstu Zagłady. „Teksty Drugie” 2018, nr 3, s. 131–147.

Jarecka D.: Wewnętrzne organy kontroli. W: Ciała zdruzgotane, ciała oporne. Afektywne lektury XX wieku. Red. A. Lipszyc, M. Zaleski. Warszawa 2015, s. 128–147.

Kobielska M.: Świadek na wystawie. Świadectwa w nowych muzeach historycznych. „Teksty Drugie” 2018, nr 3, s. 295–308.

Kostołowski A.: O postawie i zaangażowaniu społecznym Andrzeja Wróblewskiego. W: Andrzej Wróblewski 1927–1957. Katalog wystawy w 10. rocznicę śmierci. Poznań 1967, s. 18.

Kozik R.: Odnalezienie zaginionego obrazu autorstwa Andrzeja Wróblewskiego pod tytułem „Portret z wnętrzem” podczas prac konserwatorskich przy obrazie „Pejzaż górski”. „Ochrona Zabytków” 2012, nr 3–4, s. 53–58.

Kronika wydarzeń. Andrzej Wróblewski kraj. Oprac. M. Tarabuła. W: Andrzej Wróblewski nieznany. Red. J. Michalski. Kraków 1993, s. 261–308.

Luba I., Wawer E.P.: Władysław Strzemiński – zawsze w awangardzie. Rekonstrukcja nieznanej biografii 1893–1917. Łódź 2017.

Michalski J.: Chłopiec na żółtym tle. Teksty o Andrzeju Wróblewskim. Kraków 2009.

Modi memorandi. Leksykon kultury pamięci. Red. M. Saryusz‑Wolska, R. Traba. Warszawa 2014.

Nader L.: Afekt Strzemińskiego. „Teoria widzenia”, rysunki wojenne, Pamięci przyjaciół – Żydów. Warszawa 2018.

Nowicka D.: Art‑biografie Andrzeja Wróblewskiego. „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka” 2019, nr 35, s. 55–78.

Nowicka D.: Artysta i mit. Wokół „Treści uczuciowej rewolucji” Andrzeja Wróblewskiego. „Porównania” 2018, T. 23, nr 2, s. 259–278.

Nowicka D.: Błękitne, wewnętrzne [...] są w wołaniu. Im‑pasywne obrazy w poezji Juliana Kornhausera [Od Wróblewskiego: Niebo nad górami]. W: Rzeczy do nazwania. Wokół Kornhausera. Red. A. Gleń, J. Kornhauser. Poznań, s. 470–482.

Nowicka D.: „Słyszę was głosy zabitych” – Andrzeja Wróblewskiego przypis do Louisa Aragona. „Narracje o Zagładzie” 2019, nr 5, s. 176–198.

Nowicka D.: Zasypia ryba. Autobiograficzne i zwierzęce niepokojenia w malarstwie Andrzeja Wróblewskiego. „Narracje o Zagładzie” 2017, nr 3, s. 217–232.

Piotrowski P.: Znaczenia modernizmu. W stronę historii sztuki polskiej po 1945 roku. Poznań 1999.

Szymański W.: „Obraz tym się różni od pilnika, że jest w użyciu wszechstronniejszy” lub Andrzej Wróblewski na nowo odczytany: notatki na marginesie „Unikania stanów pośrednich". „Sztuka i Dokumentacja” 2014, nr 11, s. 115–124.

Tuwim J.: Wiersze wybrane. Oprac. M. Głowiński. Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk–Łódź 1986.

Ubertowska A.: Holokaust. Auto(tanato)grafie. Warszawa 2014.

Unikanie stanów pośrednich. Andrzej Wróblewski (1927–1957). Red. M. Ziółkowska, W. Grzybała. Warszawa 2014.

Wróblewski A.: Pamiętnik samobójcy. W: Unikanie stanów pośrednich. Andrzej Wróblewski (1927–1957). Red. M. Ziółkowska, W. Grzybała. Warszawa 2014, s. 138–158.

Pobrania

Opublikowane

2020-12-17

Jak cytować

Nowicka, D. (2020) „Rewizja/e – Andrzeja Wróblewskiego rozpamiętywanie przeszłości”, Rana. Literatura - Doświadczenie - Tożsamość, (2), s. 1–21. doi: 10.31261/Rana.2020.2.08.

Numer

Dział

Rozpoznania i autopsje