Post‑monumentalne miejsca pamięci jako aktywne narzędzia doświadczenia (post)holocaustowego i (post)pamięci

Autor

DOI:

https://doi.org/10.31261/Rana.2020.2.11

Słowa kluczowe:

post-pomnik, postmodernizm, pamięć, post-pamięć, post-Holokaust

Abstrakt

Artykuł jest próbą znalezienia odpowiedzi na pytanie, w jaki sposób upamiętnić Holokaust w erze postpamięci. Jedną z możliwych odpowiedzi jest tworzenie tymczasowych, wymagających zaangażowania od chcących i potrzebujących tego odbiorców post-pomników. Post-pomnik odwołuje się do kulturowej i społecznej, ale również indywidualnej pamięci. Upamiętnia miejsca zapomniane, doświadczenia jednostkowe, zaprasza odbiorców do dialogu. Uaktywnienie oglądających, zaproszenie ich do wspólnego odtwarzania historii pokazuje, w jaki sposób traumę minionych pokoleń mogą przepracowywać i upamiętniać współczesne pokolenia. Aby historia była wciąż żywa, aby jej przesłanie posiadało funkcję performatywną, musi być podtrzymywana przez współczesne pokolenia. Tymczasowość post-pomnika zaś powoduje, że nie tylko upamiętnia, ale i tematyzuje proces umykania pamięci wraz z czasem jej zacierania. W artykule powyższe spostrzeżenia są przedstawiane w kontekście teorii pamięci, filozofii postmodernizmu, idei homo holocaustusa, w porównaniu post-pomnika do pomnika oraz na wybranych przykładach post-pomników.

Bibliografia

Arendt H.: Kondycja ludzka. Przeł. A. Łagodzka. Warszawa 2000.

Arendt H.: The Human Condition. Chicago 1998.

Bauman Z.: Świat nawiedzony. W: Zagłada. Współczesne problemy. Red. P. Czapliński, E. Domańska. Poznań 2009, s. 48–58.

Benjamin W.: On the Concept of History. https://www.marxists.org/reference/archive/benjamin/1940/history.htm [dostęp: 7.06.2019].

Benjamin W.: The Work of Art in the Age of Its Technological Reproducibility. In: Walter Benjamin: Selected Writings. Vol. 3: 1935–1938. Eds. H. Eiland, M.W. Jennings. Cambridge–London 2002, s. 19–55.

Bennett J.: Empathic Vision. Affect, Trauma, and Contemporary Art. Stanford 2005.

Berger J.: After the End. Representations of Post‑Apocalypse. Minneapolis 1999.

Czapliński P.: Zagłada – niedokończona narracja polskiej nowoczesności. W: Ślady obecności. Red. S. Buryła, A. Molisak. Kraków 2010, s. 337–382.

Dąbrowski B.: Postpamięć, zależność, trama. W: Kultura po przejściach, osoby z przeszłości. Polski dyskurs post zależnościowy – konteksty i perspektywy badawcze. Red. R. Nycz. Kraków 2011, s. 257–270.

Dekoven E.S.: Representating Auschwit z. „History and Memory. Studies in Representation of the Past”, vol. 7, no 2, s. 121–154. https://www.jstor.org/stable/25618691?seq=1#page_scan_tab_contents [dostęp: 19.04.2019].

Domańska E.: „Niechaj umarli grzebią żywych”. Monumentalna przeciw‑Historia Daniela Libeskinda. „Teksty Drugie” 2004, nr 1–2, s. 78–102.

Eco U.: The Open Work. Transl. A. Cancogni. Cambridge 1989.

Fenz W.: The Monument Is Invisible, the Sign Visible. „October” 1989, vol. 48, s. 173–182.

Funkenstein A.: Perceptions of Jewish History. Berkerley 1993.

Gerz J.: [Esej bez tytułu]. W: Wielogłos o Zagładzie. Red. M.A. Potocka. Kraków 2018, s. 66–67.

Grudzińska‑Gross I.: [Esej bez tytułu]. W: Wielogłos o Zagładzie. Red. M.A. Potocka. Kraków 2018, s. 80–81.

Hansen O.: Forma otwarta w architekturze. Sztuka wielkiej liczby. W: Wobec formy otwartej Oskara Hansena: idea – utopia – reinterpretacje. Red. M. Lachowski, M. Linkowska, Z. Sobczuk. Lublin 2009, s. 15–31.

Hirsch M.: Family Frames: Photography, Narrative, and Postmemory. Cambridge–Massachusetts–London 1997.

Hirsch M.: Family Pictures: Maus, Mourning and Post‑Memory. „Discourse”, Winter 1992/1993, s. 3–29.

Hirsch M.: Projected Memory: Holocaust Photographs in Personal and Public Fantasy. In: Acts of Memory. Cultural Recall in the Present. Eds. M. Bal, J. Crewe, L. Spitzer. London–Hanover 1999, s. 2–23.

Hirsch M.: Surviving Images: Holocaust Photographs and the Work of Postmemory. „The Yale Journal of Criticism” 2001, vol. 14, no 1, s. 5–37.

Hirsch M.: The Generation of Postmemory: Writing and Visual Culture After the Holocaust. New York 2012.

Hoffmam E.: After Such Knowledge. A Meditation on the Aftermath of the Holocaust. London 2005.

Hutton P.H.: History as an Art of Memory. Hanover–London 1993.

Huyssen A.: Monumental Seduction. „New German Critique” 1996, no 69, s. 181–200.

Huyssen A.: Monumental Seduction. In: Acts of Memory. Cultural Recall in the Present. Eds. M. Bal, J. Crewe, L. Spitzer. Dartmouth 1999, s. 191–207.

Jacobson E.: Das Kunstwerk und die Erinnerung. Dem Vergangenen im Bild eine Präsenz geben. Graz 2011.

Jałowik D.: Narracja o Zagładzie. W: Wielogłos o Zagładzie. Red. M.A. Potocka. Kraków 2018, s. 101–104.

Jedlińska E.: Sztuka po Holokauście. Łódź 2001.

Kalaga W.: Memory, Interpretation, Identity. Przeł. J. Pytalski. „Teksty Drugie” 2016, nr 1, s. 20–35.

Kitowska‑Łysiak M.: Jakich pomników potrzebują ocaleni? W: Wobec formy otwartej Oskara Hansena: idea – utopia – reinterpretacje. Red. M. Lichowski, M. Linkowska, Z. Sobczuk. Lublin 2009, s. 189–208.

Klein K.L.: O pojawieniu się pamięci w dyskursie historycznym. Przeł. M. Bańkowski. „Konteksty” 2003, nr 3/4, s. 42–56.

Klein K.L.: On the Emergence of Memory in Historical Discourse. „Representations” 2000, no 69, s. 127–150. http://marcuse.faculty.history.ucsb.edu/classes/201/articles/00KleinMemoryHistDiscourseRep.pdf [dostęp: 29.04.2019].

Köhler M.: Arranged, Constructed and Staged – From Talking to Making Pictures. In: Constructed Realities: The Art of Staged Pohotography. Ed. M. Köhler. Zürich 1989.

Krauss R.E.: Oryginalność awangardy i inne mity modernistyczne. Tłum. M. Szuba. Gdańsk 2011.

LaCapra D.: Historia w okresie przejściowym. Doświadczenie, tożsamość, teoria krytyczna. Przeł. K. Bojarska. Kraków 2009.

LaCapra D.: Trauma, Absence, Loss. „Critical Inquiry” 1999, vol. 25, no 4, s. 696–727. https://www.jstor.org/stable/pdf/1344100.pdf?seq=1#page_scan_tab_contents [dostęp: 05.05.2019].

LaCapra D.: Writing History, Writing Trauma. Baltimore 2001.

Mach A.: Polska kondycja posttraumatyczna. W: Kultura po przejściach, osoby z przeszłości. Polski dyskurs post zależnościowy – konteksty i perspektywy badawcze. Red. R. Nycz. Kraków 2011, s. 217–238.

Musil R.: Die Denkmale. In: Idem: Nachlass zu Lebzeiten. Hamburg 1980.

Musil R.: Posthumous Papers of a Living Author. Transl. P. Wortsman. Colorado 1987.

Neumanm A.: On Experience, Memory, and Knowing: A Post‑Holocaust (Auto)Biography. „Curriculum Inquiry” 1998, no 28(4), s. 425–442.

Posłuszny Ł.: Miejsca pamięci: przestrzeń – pamiętanie – zapominanie. W: Miejsca pamięci w świadomości współczesnego człowieka. Red. K. Zieliński, J. Janikowska. Toruń 2015, s. 131–142.

Radstone S.: Reconceiving Binaries: The Limits of Memory. ,,History Workshop Journal” 2005, no 59, s. 134–150.

Radstone S.: Screening Trauma: Forrest Gump, Film and Memory. In: Memory and Methodology. Ed. S. Radstone. Oxford–New York 2000, s. 79–108.

Rothberg M.: Traumatic Realism. The Demands of Holocaust Representation. Minneapolis–London 2000.

Savage K.: Monument Wars: Washington, D.C. the National Mall, and the Transformation of the Memorial Landscape. London 2011.

Schudson M.: Watergate in American Memory: How We Remember, Forget, and Reoconstruct the Past. New York 1992.

Sontag S.: O fotografii. Przeł. S. Magala. Warszawa 1986.

Steinbach P.: Opór – sprzeciw – rezystencja. Postawy społeczności niemieckiej w Trzeciej Rzeszy a pamięć zbiorowa. Tłum. I. Ewertowska-Klaja. Poznań 2001.

Stevens Q., Franck K.A., Fazakerley R.: Counter‑Monuments: The Anti-monumental and the Dialogic. „The Journal of Architecture” 2014, vol. 17, no 6, s. 951–972.

Sturken M.: Tangled Memories: The Vietnam War, the AIDS Epidemic, and the Politics of Remembering. Berkley 1997.

Subotic J.: Why the Yougoslav Memorial Pavillon at Auschiwtz Stand Empty. https://balkaninsight.com/2020/01/24/why‑the‑yugoslav‑memorial‑pavilion‑at‑auschwitz‑stands‑empty/?fbclid=IwAR0ZJ6RdwMxyvXE1ozr1tVvTgyyiXy57AejLl6CDh‑V60pl‑qxkK0mV_wrE [dostęp: 22.01.2020].

Szahaj A.: Zniewalająca moc kultury. Artykuły i szkice z filozofii kultury, poznania i polityki. Toruń 2004.

Szczepan A.: Polski dyskurs posttraumatyczny. Literatura polska ostatnich lat wobec Hokokausu i tożsamości żydowskiej. W: Kultura po przejściach, osoby z przeszłości. Polski dyskurs post zależnościowy – konteksty i perspektywy badawcze. Red. R. Nycz. Kraków 2011, s. 239–258.

Turowski A.: Pamięć Zagłady to monstrualny paradygmat. W: Wielogłos o Zagładzie. Red. M.A. Potocka. Kraków 2018, s. 311–313.

Ubertowska A.: Świadectwo, trauma, głos. Literackie reprezentacje Holokaustu. Kraków 2007.

Vattimo G.: Postnowoczesność i kres historii. Przeł. B. Stelmaszczyk. W: Postmodernizm. Antologia przekładów. Wybrał, oprac. i przedmową opatrzył R. Nycz. Kraków 1998, s. 128–144.

Yates F.: The Art of Memory. London 1966.

Young J.E.: At Memory’s Edge. After‑Images of the Holocaust in Contemporary Art and Architecture. New Haven–London 2000.

Young J.E.: Memory/monument. In: Critical Terms for Art History. Eds. R.S. Nelson, R. Schiff. Chicago 2003, s. 234–247.

Young J.E.: Pamięć i kontr‑pamięć. W poszukiwaniu społecznej estetyki pomników Holokaustu. Tłum. G. Dąbrowski. „Literatura na Świecie” 2004, nr 1–2, s. 245–266.

Young J.E.: Pamięć i kontrpamięć. W poszukiwaniu społecznej estetyki pomników Holokaustu. Tłum. G. Dąbrowski. W: Reprezentacje Holokaustu. Red. W. Jarkiewicz, M. Szuster. Kraków–Warszawa 2014.

Young J.E.: The Counter‑Monument: Memory Against Itself in Germany Today. „Critical Inquiry” 1998, no 2, s. 267–296.

Young J.E.: The Stages of Memory: Reflections on Memorial Art, Loss, and the Spaces Between (Public History in Historical Perspective). Amherst 2016.

Zelizer B.: Introduction: On Visualizing the Holocaust. In: Visual Culture and the Holocaust. Ed. B. Zelizer. London 2001.

http://4.s32.scripts.mit.edu/fall2014/wp‑content/uploads/2014/10/Monumental‑Seduction.pdf [dostęp: 29.04.2019].

Pobrania

Opublikowane

2020-12-17

Jak cytować

Gajda, K. A. (2020) „Post‑monumentalne miejsca pamięci jako aktywne narzędzia doświadczenia (post)holocaustowego i (post)pamięci”, Rana. Literatura - Doświadczenie - Tożsamość, (2), s. 1–22. doi: 10.31261/Rana.2020.2.11.

Numer

Dział

Przekroje i rewizje