„Nieziemsko piękna / we wszechświecie rana”. Figura homoseksualisty w wybranych wierszach Tadeusza Różewicza

Autor

DOI:

https://doi.org/10.31261/Rana.2021.3.03

Słowa kluczowe:

rana, ciało, homoseksualizm, kamp, estetyka brzydoty

Abstrakt

Tadeusz Różewicz nie poświęca homoseksualizmowi naczelnego miejsca w swojej twórczości, warto jednak zwrócić uwagę na przewijający się w niej nietypowy model męskości, a zwłaszcza na postaci gejów. Przedmiotem zainteresowania autora będą dwa teksty Różewicza: Zakatrupiony oraz Tate Gallery Shop. W wierszach tych podniosła sztuka sąsiaduje z powszednim brudem i „gównem świata”. Zarysowujący się w utworach kontrast sprowadza problem do cielesności bohaterów i ukazuje ich seksualność jako rodzaj piętna. Nawiązania do estetyki kampowej nieoczekiwanie sąsiadują tu z turpistyczną brzydotą i fizjologią śmierci. Zainteresowanie Różewicza społecznym marginesem, dzięki zastosowanym „popowym” chwytom: technikom fragmentu i montażu, właściwym sztukom plastycznym i wizualnym, nawiązuje do malarskich i filmowych kontekstów wierszy, a także biografii bohaterów tych tekstów: Piera Paola Pasoliniego i Francisa Bacona, skutecznie zwracając uwagę odbiorcy na zajmujące poetę problemy współczesnego świata.

Bibliografia

Bergman D.: Kamp. Tłum. A. Mizerka. W: Kamp. Antologia przekładów. Red. P. Czapliński, A. Mizerka. Kraków 2012, s. 179–191.

Bräunlein J.: Jak kultura Kampu dotarła do Niemiec. Tłum. A. Artwińska, K. Różańska. W: Kamp. Antologia przekładów. Red. P. Czapliński, A. Mizerka. Kraków 2012, s. 429–468.

Broch H.: Kilka uwag na temat kiczu i inne eseje. Tłum. D. Borkowska, J. Garewicz, R. Turczyn. Warszawa 1998.

Cannavò A.: Oriana i Pier Paolo, przyjaźń niemożliwa. W: O. Fallaci: Pasolini. Niewygodny człowiek. Wstęp A. Cannavò. Tłum. J. Ugniewska. Warszawa 2018, s. 5–15.

Cieślak R.: Oko poety. Gdańsk 1999.

Fallaci O.: Pasolini. Niewygodny człowiek. Wstęp A. Cannavò. Tłum. J. Ugniewska. Warszawa 2018.

Ginzburg N.: Od dawna żył już w piekielnej, królewskiej samotności… Tłum. K. Kabatc. „Literatura na Świecie” 1976, nr 2, s. 27–30.

Kierc B.: Pisklę. W: Dorzecze Różewicza. Red. J. Stolarczyk. Wrocław 2011, s. 65–68.

Kleinhans C.: Wyjmowane z kosza. Kamp i polityka parodii. Tłum. K. Szewczyk. W: Kamp. Antologia przekładów. Red. P. Czapliński, A. Mizerka. Kraków 2012, s. 405–428.

Kletowski P.: Pier Paolo Pasolini: twórczość filmowa. Warszawa 2013.

Kletowski P.: Porcille mundi – o „Chlewie”. W: Pasolini: Tak pięknie jest śnić. Red. A. Pitrus. Kraków 2002, s. 74–83.

Kolasińska I.: Misja Jezusa według Piera Paolo Pasoliniego. W: Pasolini: Tak pięknie jest śnić. Red. A. Pitrus. Kraków 2002, s. 31–49.

Kołacka D.: Francis Bacon – etymologia obrazów. „Kwartalnik Artystyczny” 2004, nr 1, s. 72–77.

Kołos S.: Sens śmierci według Pasoliniego. „Kino” 2004, nr 5, s. 57–60.

Liszka A.: Ateista czyta Biblię. Pier Paolo Pasolini między religią a polityką. W: Religia a współczesne stosunki międzynarodowe. Red. B. Bednarczyk, Z. Pasek, P. Stawiński. Kraków 2010, s. 273–284.

Łukasiewicz J.: TR. Kraków 2012.

Majchrowski Z.: Pisarz i jego sobowtór. Rekonesans. W: Autor, podmiot, bohater. Studia. Red. A. Martuszewska, J. Sławiński. Wrocław 1983, s. 47–59.

Marx J.: Adwokat mniejszości seksualnych. W: Idem: Pomiędzy wieżą Babel a wieżą z kości słoniowej. O poezji Tadeusza Różewicza. Wrocław 2008, s. 37–83.

Mikołajewski J.: Rzymska komedia, Czyściec, Pieśń V. Kronika nagłej śmierci. https://wyborcza.pl/magazyn/1,124059,7332859,Rzymska_komedia__Czysciec__Piesn_V.html [dostęp: 1.07.2020].

Młynarczyk K.: Antynomia niepokojów. Francis Bacon w świetle twórczości Tadeusza Różewicza. „Estetyka i Krytyka” 2009, nr 17/18 (2/2009–1/2010), s. 111–127. http://estetykaikrytyka.pl/art/17-18/eik_17-18_9.pd [dostęp: 16.10.2017].

Murri S.: Portret artysty za życia. Pasolini, zaangażowanie i „strach przed pożarciem”. Tłum. M. Salwa. W: P.P. Pasolini: Po ludobójstwie. Eseje o języku, polityce i kinie. Tłum. A. Mętrak, I. Napiórkowska, M. Salwa. Warszawa 2015, s. 363–388.

Osmólska‑Mętrak A.: Pier Paolo Pasolini: samotność proroka. https://lente-magazyn.com/pier-paolo-pasolini-samotnosc-proroka/ [dostęp: 11.12.2020].

Pasierb J.S.: Pasolini. W: Idem: Koziorożec. Warszawa 1988, s. 12.

Pasolini P.P.: Do matki. Tłum. A. Sambor. „Literatura na Świecie” 1976, nr 2, s. 4.

Pasolini P.P.: Ludobójstwo. Tłum. A. Osmólska‑Mętrak. W: P.P. Pasolini: Po ludobójstwie. Eseje o języku, polityce i kinie. Tłum. A. Mętrak, I. Napiórkowska, M. Salwa. Warszawa 2015, s. 287–293.

Pasolini P.P.: Ukrzyżowanie. Tłum. J. Mikołajewski. W: Pasolini: Tak pięknie jest śnić. Red. A. Pitrus. Kraków 2002, s. 112.

Pruszczyński R.: Kicz i kamp. Notatki z rozważań o terminologii. W: Lektury inności. Antologia. Red. M. Dąbrowski, R. Pruszczyński. Warszawa 2007, s. 263–271.

Przybylski R.: Eros i Tanatos: proza Jarosława Iwaszkiewicza 1916–1938. Warszawa 1970.

O implozji poezji. Rozmawiał A. Czerniawski. W: Wbrew sobie. Rozmowy z Tadeuszem Różewiczem. Oprac. J. Stolarczyk. Wrocław 2011, s. 169–172.

Różewicz T.: Utwory zebrane. T. 9: Poezja. 3. Wrocław 2006.

Sękowska E.: Wielkie odkurzanie kina: Skandalista Pasolini. http://esensja.pl/film/publicystyka/tekst.html?id=8406 [dostęp: 1.07.2020].

Sikora T.: Odmieńcy/śmieci. „Kultura Współczesna” 2007, nr 4, s. 45–62.

Sikora T.: To Come: Queer Desire and Social Flesh. „InterAlia” 2011, nr 6. http://interalia.org.pl/pl/artykuly/2011_6/03_to_come_queer_desire_and_social_flesh.htm [dostęp: 11.12.2020].

Sontag S.: Notatki o Kampie. Tłum. W. Wertenstein. W: Kamp. Antologia przekładów. Red. P. Czapliński, A. Mizerka. Kraków 2012, s. 49–67.

Stankowska A.: Ikonoklazm odwrócony. Tadeusz Różewicz w poszukiwaniu form „wewnętrznego obrazu”. W: Tadeusz Różewicz i obrazy. Red. A. Stankowska, M. Śniedziewska, M. Telicki. Poznań 2015, s. 119–144.

Świeściak A.: Obrazy (po) śmierci poezji. W: Tadeusz Różewicz i obrazy. Red. A. Stankowska, M. Śniedziewska, M. Telicki. Poznań 2015, s. 105–117.

Ubertowska A.: Tadeusz Różewicz a literatura niemiecka. Kraków 2001.

Werner M.: Nieznany Pasolini. W: P.P. Pasolini: Po ludobójstwie. Eseje o języku, polityce i kinie. Tłum. A. Mętrak, I. Napiórkowska, M. Salwa. Warszawa 2015, s. V–XIV.

Żukowski T.: Obrazy Chrystusa w twórczości Aleksandra Wata i Tadeusza Różewicza. Warszawa 2013.

Żurowski S.: Skandalista. Pier Paolo Pasolini. http://art.webesteem.pl/14/pasolini.php [dostęp: 1.07.2020].

Pobrania

Opublikowane

2021-04-30

Jak cytować

Tomala, K. M. (2021) „«Nieziemsko piękna / we wszechświecie rana». Figura homoseksualisty w wybranych wierszach Tadeusza Różewicza”, Rana. Literatura - Doświadczenie - Tożsamość, (1 (3), s. 1–21. doi: 10.31261/Rana.2021.3.03.

Numer

Dział

Rozpoznania i autopsje