A Fairy Tale for Children about the War and the Holocaust

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31261/Rana.2021.4.02

Keywords:

fairy tale, fourth literature, children, Holocaust, World War II

Abstract

The aim of the article is to describe the function of a war and Holocaust fairy tale directed at children. At the turn of the 20th and 21st centuries, the fourth literature changed. It expanded its themes and included issues related to World War II and the Holocaust. In Poland, most such fairy tales were created after 2010. They are based on real events, documents, photos, profiles and biographies of famous people, survivors, and the Righteous Among the Nations. They are written by representatives of the first and second, and soon the third generation. Although not all theorists agree that children should be told about traumatic events, fairy tales’ authors argue that the creation of such literature is advisable. War and Holocaust fairy tales are designed to testify to the difficult past and to settle accounts with it. They allow you to learn about history, draw conclusions from it, define humanity and counteract discrimination. Based on building a bridge between history, myth, and truth, they shape cultural identity. The article focuses on the intertextuality of fairy tales and the second generation’s accounts of the Holocaust and war.

References

Arnds P.: On the Awful German Fairy Tale: Breaking Taboos in Representations of Nazi Euthanasia and the Holocaust in Günter Grass’s „Die Blechtrommel”, Edgar Hilsenrath’s „Der Nazi & der Friseur”, and Anselm Kiefer’s Visual Art. „German Quarterly” 2002, vol. 75, no 4, s. 422–439.

Ashworth G.J.: Dziedzictwo i pamięć, wydziedziczenie i zapomnienie: Międzynarodowe Centrum Kultury jako część mojego dziedzictwa. Tłum. M. Duda-Gryc. W: 50/20. Szkice i eseje na dwudziestolecie Międzynarodowego Centrum Kultury. Koncepcja i opieka merytoryczna J. Purchla. Międzynarodwe Centrum Kultury, Kraków 2011, s. 267–284.

Bauman Z.: Nowoczesność i Zagłada. Wydawnictwo Literackie, Kraków 2012.

Bartmiński J.: Folklor – język – poetyka. Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1990.

Bednarska G.: Praca z bajką w procesie wychowania dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym: zagadnienia terminologiczne i metodyczne. „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Psychologica” 2017, nr 10, s. 108–103.

Beręsewicz P.: Czy wojna jest dla dziewczyn. Wydawnictwo Literatura, Łódź 2019.

Bettelheim B.: Cudowne i pożyteczne. O znaczeniach i wartościach baśni. Przeł. D. Danek. W.A.B., Warszawa 2010.

Bettelheim B.: Fairy Tales as Ways of Knowing. In: Fairy Tales as Ways of Knowing: Essays on Märchen in Psychology, Society and Literature. Eds. M.M. Metzger, K. Mommsen. Peter Lang, Bern 1981.

Codde Ph.: Transmitted Holocaust Trauma: A Matter of Myth and Fairy Tales? „European Judaism” 2009, vol. 42, no 1, s. 62–75.

Cole T.: Images of the Holocaust: The Myth of the „Shoah Business”. Duckworth, London 1999.

Combrzyńska-Nogala D.: Bezsenność Jutki. Wydawnictwo Literatura, Łódź 2012.

Czerwińska-Rydel A.: Listy w butelce. Opowieść o Irenie Sendlerowej. Wydawnictwo Literatura, Łódź 2018.

Dagan B.: Błogosławiona bądź – wyobraźnio – przeklęta bądź! Wspomnienia „Stamtąd". Tłum. A. Paluszek, B. Dagan. Państwowe Muzeum Auschwitz-Birkenau, Oświęcim 2009.

Delbo Ch.: Auschwitz and After. Yale University Press, New Haven 1995.

Dymel-Trzebiatowska H.: Opowieść dla dzieci a opowieść dla dorosłych. Dwie literackie odsłony Wielkiej Szpery w łódzkim getcie. W: (Od)pamiętywanie – gry z przeszłością w literaturze dla dzieci i młodzieży. Red. B. Niesporek-Szamburska, M. Wójcik-Dudek. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2018, s. 173–188.

Eaglestone R.: The Holocaust and the Postmodern. Oxford University Press, Oxford 2004.

Erll A.: Travelling Memory. „Parallax” 2011, vol. 17, no 4, s. 4–18.

Felman S.: The Return of the Voice: Claude Lanzmann’s Shoah. In: Testimony: Crises of Witnessing in Literature, Psychoanalysis, and History. Eds. S. Felman, D. Laub. Routledge, New York 1992, s. 204–245.

Ginott H.G.: Teacher and Child. A Book for Parents and Theachers. Macmillan, New York 1972.

Hartman G.H.: The longest shadow: in the aftermath of the Holocaust. Palgrave Macmillan, New York 2002.

Hirsch M.: The Generation of Postmemory: Writing and Visual Culture After the Holocaust. Columbia University Press, New York 2012.

Hoffman E.: After Such Knowledge. A Meditation on the Aftermath of the Holocaust. Vintage, London 2005.

Karpf A.: The War After: Living with the Holocaust. Mandarin, London 1997.

Kertzer A.: My Mother’s Voice: Telling Children about the Holocaust. „Canadian Children Literature” 1999, no 95, vol. 25, s. 171–173.

Kokkola L.: Representing the Holocaust In Children’s Literature. Routledge, New York 2003.

Landwehr M.: The Fairy Tale as Allegory for the Holocaust: Representing the Unrepresentable in Yolen’s Briar Rose and Murphy’s Hansel and Gretel. In: Fairy Tales Reimagined: Essays on New Retellings. Ed. S.R. Bobby. McFarland & Company. Jefferson, North Carolina 2009, s. 153–167.

Langer L.L.: Versions of Survival: The Holocaust and the Human Spirit. State University of New York Press, Albany 1982.

Leszczyński G.: Książka jako aktor w teatrze pamięci. W: (Od)pamiętywanie – gry z przeszłością w literaturze dla dzieci i młodzieży. Red. B. Niesporek-Szamburska, M. Wójcik-Dudek. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2018.

Lyotard J.F.: The Differend: Phrases in Dispute. University of Minnesota Press, Minneapolis 1991.

Novick P.: The Holocaust and collective memory: the American experience. Bloomsbury Publishing, London 2001.

Novick P.: The Holocaust in American life. Houghton Mifflin Company, Boston–New York 2000.

Orwell G.: Dlaczego piszę? Tłum. E. Jasińska. „Tygodnik Powszechny” 1981, nr 15, s. 3.

Ostrowicka B.: Jest taka historia. Opowieść o Januszu Korczaku. Wydawnictwo Literatura, Łódź 2016.

Papuzińska J.: Asiunia. Wydawnictwo Literatura, Muzeum Powstania Warszawskiego, Łódź–Warszawa 2011.

Papuzińska J.: Darowane kreski. Wydawnictwo Literatura, Łódź 2019.

Papuzińska J.: Mój tato szczęściarz. Wydawnictwo Literatura, Muzeum Powstania Warszawskiego, Łódź–Warszawa 2013.

Perepeczko A.: Jędruś. Chłopak ze Lwowa. Wydawnictwo Literatura, Łódź 2019.

Piątkowska R.: Dzieci, których nie ma. Wydawnictwo Literatura, Łódź 2020.

Piątkowska R.: Wszystkie moje mamy. Wydawnictwo Literatura, Łódź 2013.

Rusinek M.: Zaklęcie na „w”. Wydawnictwo Literatura, Łódź 2019.

Shavit Z.: The Untold Story: What German Writers Tell Their Children about the Third Reich and the Holocaust. „Canadian Children Literature” 1999, no 95, vol. 25, s. 90–119.

Solomon S.: The Telling the Stories of Life: A Mother’ s Memories, a Daughter’s Reflection, „Canadian Children Literature” 1999, no 95, vol. 25, s. 50–53.

Szuchta R., Trojański P.: Jak uczyć o Holokauście. Poradnik metodyczny do nauczania o Holokauście w ramach przedmiotów humanistycznych w zreformowanej szkole. Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2012.

White H.: Przeszłość praktyczna. Red. E. Domańska. Przekł. J. Burzyński [et al.]. Universitas, Kraków 2014.

Wójcik-Dudek M.: W(y)czytać Zagładę. Praktyki postpamięci w polskiej literaturze XXI wieku dla dzieci i młodzieży. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2016.

Zeitlin F.I.: Imaginary Tales in the Land of the Perpetrators. „Journal of Modern Jewish Studies” 2006, no 5, s. 213–228.

Zipes J.: Happily ever after fairy tales, children, and the culture industry. Routledge, New York 1997.

Zipes J.: The Irresistible Fairy Tale: The Cultural and Social History of a Genre. Princeton University Press, Princeto 2012.

Żmijewska M.: Co się wydarzyło w czasie Zagłady? Opowiadam dzieciom, które chcą wiedzieć. „Gazeta Wyborcza”, 14.12.2012. https://bialystok.wyborcza.pl/bialystok/1,35241,13055309,Co_sie_wydarzylo_w_czasie_Zaglady__Opowiadam_dzieciom_.html [dostęp: 11.02.2021].

Published

2021-12-08

How to Cite

Gajda, K. A. (2021) “A Fairy Tale for Children about the War and the Holocaust”, Rana. Literatura - Doświadczenie - Tożsamość [Wound. Literature – Experience – Identity], (2 (4), pp. 1–24. doi: 10.31261/Rana.2021.4.02.

Issue

Section

Explorations and Autopsies