Z perspektywy dziecka. Motyw ogrodu w opowieściach pisanych przez ocalonych z Shoah

Autor

DOI:

https://doi.org/10.31261/Rana.2022.5.06

Słowa kluczowe:

motyw ogrodu w literaturze, literatura na temat zagłady Żydów w czasie II wojny światowej, Tajemniczy ogród Frances Hodges Burnett, Roma Ligocka, Janina Bauman, Yehuda Nir

Abstrakt

W artykule autorka zastanawia się nad motywem ogrodu obecnym w książkach napisanych z perspektywy dziecka przez ocalonych z Shoah przedstawicieli zamożnych spolonizowanych rodzin żydowskich. Jako materiał do analizy posłużyły powstałe pod koniec XX wieku: powieść Romy Ligockiej Dziewczynka w czerwonym płaszczyku oraz wspomnienia – Janiny Bauman Zima o poranku i Utracone dzieciństwo Yehudy Nira.
Występujący w wybranych książkach ogród to miejsce silnie oddziałujące na bohaterów, miejsce rzeczywiste lub obecne w opowieściach i poznawane w procesie lektury (np. Tajemniczy ogród Frances Hodges Burnett). Kształt tej przestrzeni określają ludzie, założyciele i spadkobiercy, zawodowi ogrodnicy, ale także przypadkowi użytkownicy czy nawet barbarzyńcy i wandale. W analizowanych książkach występują: miejski park, ogród botaniczny, ogrody rodzinne, ogródki działkowe, wreszcie ogródek warzywny. Niektóre z nich istnieją wyłącznie jako nazwy, inne są opisane bardziej szczegółowo, a nawet zdają się współuczestniczyć w losach bohaterów. To przestrzenie ważne dla topografii miasta, historii rodziny albo jednostki. Wyznaczają miejsca akcji, determinują, ale i projektują zachowania bohaterów, wreszcie stają się świadectwem tego, co minione. Przywoływane we wspomnieniach i opowieściach o czasach zagłady potwierdzają swoje znaczenie w wojennym życiu dzieci i młodocianych.

Bibliografia

Bauman J.: Zima o poranku. Opowieść dziewczynki z warszawskiego getta. Zysk i S-ka. Wydawnictwo, Poznań 1999.

Chojecki A.: Posłowie. W: F.H. Burnett: Tajemniczy ogród. Tłum. J. Włodarkiewicz. Oprac. A. Chojecki. Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław–Warszawa–Kraków 1991, s. 307–322.

Głowiński M.: O konieczności nie-bycia sobą. „Teksty Drugie” 2006, nr 1/2, s. 320–325.

Gołąb M.: Ukryte ogrody, nieobecne przestrzenie. Literackie i kulturowe metafory współczesności. Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych „Universitas”, Kraków 2012.

Gomóła A.: Przestrzeń ogrodu – przestrzeń mediacji. W: Przestrzeń ogrodu – przestrzeń kultury. Red. G. Gazda, M. Gołąb. Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych „Universitas”, Kraków 2008, s. 41–56.

Heska-Kwaśniewicz K.: Tajemnicze ogrody. Rozprawy i szkice z literatury dla dzieci i młodzieży. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 1996.

Kędzierski M.: Od idei miast-ogrodów do ruchu partyzantki ogrodniczej. Społeczne i kulturowe aspekty postaw proekologicznych mieszkańców miasta. [Rozprawa doktorska. Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu]. https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/26297/1/M.%20K%C4%99dzierski%2C%20rozprawa%20doktorska.pdf [dostęp: 26.07.2021].

Kowalska-Leder J.: Doświadczenie Zagłady z perspektywy dziecka w polskiej literaturze dokumentu osobistego. Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2009.

Ligocka E.: Dziewczynka w czerwonym płaszczyku. Współpraca I. von Fickenstein. Tłum. K. Zimmerer. Znak, Kraków 2001.

Nir Y.: Utracone dzieciństwo. Tłum. J. Mazur. Wydawnictwo Nowy Świat, Warszawa 2005.

Panas W.: Pismo i rana. Szkice o problematyce żydowskiej w literaturze polskiej. Dabar, Lublin 1996.

Piekiełko A.: Historia Ogrodu Botanicznego Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa–Kraków 1983.

Skarga B.: Ślad i obecność. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004.

Skotnicka G.: Ogrody dzieciństwa w utworach dla dzieci i młodzieży (od XIX-wiecznego dydaktyzmu w stronę nowych wartości). W: Mit dzieciństwa w sztuce młodopolskiej. Red. J. Papuzińska. Instytut Wydawniczy Nasza Księgarnia, Warszawa 1992, s. 95–109.

Żórawska N.: Przekroczyć granicę getta: o „Dziewczynce w czerwonym płaszczyku”, „Tylko ja sama” i „Dobrym dziecku” Romy Ligockiej. W: Literatura i granice: szkice o literaturze XX i XXI wieku. Red. B. Gutkowska, A. Nęcka, K. Gutkowska-Ociepa. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2017, s. 151–180.

Pobrania

Opublikowane

2022-06-05

Jak cytować

Warońska-Gęsiarz, J. (2022) „Z perspektywy dziecka. Motyw ogrodu w opowieściach pisanych przez ocalonych z Shoah”, Rana. Literatura - Doświadczenie - Tożsamość, (1 (5), s. 1–18. doi: 10.31261/Rana.2022.5.06.

Numer

Dział

Rozpoznania i autopsje