Obrazy ponad wszystko

Autor

DOI:

https://doi.org/10.31261/Rana.2020.1.10

Słowa kluczowe:

trauma, obraz, zwrot piktoralny, sztuka XX wieku, doświadczenie graniczne

Abstrakt

Książka Agaty Stankowskiej Ikona i trauma. Pytania o „obraz prawdziwy” w liryce i sztuce polskiej drugiej połowy XX wieku jest jedną z kluczowych rozpraw badających reprezentacje doświadczeń granicznych. Autorka w sposób innowacyjny analizuje wiersze oraz sztukę artystów należących do różnych formacji pokoleniowych (Ewy Kuryluk, Tadeusza Różewicza, Stanisława Czycza, Jerzego Nowosielskiego i Tadeusza Kantora), wykorzystując terminologię z zakresu historii sztuki. Pomysł Stankowskiej opiera się na założeniu, że traumatyczne doświadczenie (może nim być rozłąka z bliską osobą lub śmierć na skutek działań wojennych) domaga się uobecnienia pod postacią acheiropoietoi, czyli wizerunku stworzonego w sposób cudowny, bez ludzkiej interwencji. Badaczka proponuje, by termin ten traktować jak jedno z wędrujących pojęć humanistyki. Dzięki zastosowaniu pojęcia, z którym wiąże się konieczność somatycznego kontaktu z mimowolnie portretowaną postacią, badaczka szczególnie podkreśla moment cielesnej nadwrażliwości (casus Czycza) oraz zjawisko rozkwitu życia (casus Różewicza), które może zostać dowartościowane w momencie zdania sobie sprawy z epistemologicznego potencjału cierpienia. Największym atutem publikacji, zdaniem autora szkicu, jest ukazanie innej, niedostrzegalnej dotąd, strony sztuki modernistycznej, której reprezentanci postanawiają zachować obraz traumatycznych doświadczeń człowieka w XX wieku. Kwestia rozwoju estetyk nie jest w charakteryzowanej przez Stankowską odnodze modernizmu kwestią priorytetową. Wytypowanych przez badaczkę artystów wiążą obowiązki, pragnienia i przeżycia, które krążą wokół koncepcji „obrazu prawdziwego”. Czytelnik książki Stankowskiej powinien docenić szczególnie interdyscyplinarny charakter rozprawy i pomysł, który powoduje, że narracja o dwudziestowiecznej sztuce wykracza poza ramy wytyczone w podręcznikach historii sztuki i literaturoznawstwa. Recenzowana rozprawa wiele zawdzięcza formule Georges’a Didi­‍‑Hubermana „obrazy mimo wszystko”, dzięki czemu powracające pragnienie uobecniania doświadczeń o różnym stopniu traumatogenności wiąże się z wyobraźnią, a nie pamięcią. To przejście od pamiętania do wyobrażania determinuje wybór artystów i pozwala na solidaryzowanie się z zamordowanymi i cierpiącymi w obrębie większej grupy niż rodzina.

Bibliografia

Arendt H.: Eichmann w Jerozolimie. Rzecz o banalności zła. Przeł. A. Szostkiewicz. Kraków 2010.

Bal M.: Wędrujące pojęcia w badaniach humanistycznych. Krótki przewodnik. Przeł. M. Bucholc. Warszawa 2012.

Buryła S.: Opisać Zagładę. Holokaust w twórczości Henryka Grynberga. Wrocław 2006.

Buryła S.: Rozrachunki z wojną. Warszawa 2017.

Buryła S.: Tematy (nie)opisane. Kraków 2013.

Buryła S.: Wojna i okolice. Warszawa 2018.

Buryła S.: Wokół Zagłady. Szkice o literaturze Holokaustu. Kraków 2016.

Czarnecka B.: Kobiety w lagrze. Zapis doświadczenia. Kraków 2018.

Dauksza A.: Afektywny modernizm. Nowoczesna literatura polska w interpretacji relacyjnej. Warszawa 2017.

Didi­‍‑Huberman G.: Obrazy mimo wszystko. Przeł. M. Kubiak Ho­‍‑Chi. Kraków 2008.

Gajewska A.: Zagłada i gwiazdy. Przeszłość w prozie Stanisława Lema. Poznań 2016.

Hilberg R.: Sprawcy – ofiary – świadkowie. Zagłada Żydów 1933–1945. Przeł. J. Giebułtowski. Warszawa 2007.

Jarecka D., Piwowarska B.: Erna Rosenstein. Mogę powtarzać tylko nieświadomie / I Can Repeat Only Unconsciously. Warszawa 2014.

Jarzyna A.: Post­‍‑koiné. Studia o nieantropocentrycznych językach (poetyckich). Łódź 2019.

Kornhauser J.: Awangarda. Strajki, zakłócenia, deformacje. Kraków 2017.

Kowalska­‍‑Leder J.: Nie wiem, jak ich mam cenić… Strefa ambiwalencji w świadectwach Polaków i Żydów. Warszawa 2019.

Krawczyńska D.: Własna historia Holokaustu. O pisarstwie Henryka Grynberga. Warszawa 2005.

Krupiński P.: Dlaczego gęsi krzyczały? Zwierzęta i Zagłada w literaturze polskiej XX i XXI wieku. Warszawa 2016.

Leociak J.: Doświadczenia graniczne. Studia o dwudziestowiecznych formach reprezentacji. Warszawa 2009.

Leociak J.: Doświadczenia graniczne. Studia o dwudziestowiecznych formach reprezentacji. Warszawa 2018.

Leociak J.: Tekst wobec Zagłady. O relacjach z getta warszawskiego. Toruń 2016.

Mach A.: Świadkowie świadectw. Postpamięć Zagłady w polskiej literaturze najnowszej. Warszawa–Toruń 2016.

Małczyński J.: Krajobrazy Zagłady. Perspektywa historii środowiskowej. Warszawa 2018.

Molisak A.: Judaizm jako los. Rzecz o Bogdanie Wojdowskim. Warszawa 2004.

Morawiec A.: Literatura polska wobec ludobójstwa. Łódź 2018.

Morawiec A.: Literatura w lagrze, lagier w literaturze. Fakt – temat – metafora. Łódź 2009.

Nader L.: Afekt Strzemińskiego. „Teoria widzenia” – rysunki wojenne – Pamięci przyjaciół­‍‑Żydów. Warszawa 2018.

Nycz R.: Kultura jako czasownik. Sondowanie nowej humanistyki. Warszawa 2017.

Poetyki ekocydu. Historia – natura – konflikt. Red. A. Ubertowska, D. Korczyńska‍‑Partyka, E. Kuliś. Warszawa 2019.

Przymuszała B.: Smugi Zagłady. Emocjonalne i konwencjonalne aspekty tekstów ofiar i ich dzieci. Poznań 2016.

Rothberg M.: Pamięć wielokierunkowa. Pamiętanie Zagłady w epoce dekolonizacji. Przeł. K. Bojarska. Warszawa 2015.

Stankowska A.: Ikona i trauma. Pytania o „obraz prawdziwy” w liryce i sztuce polskiej drugiej połowy XX wieku. Kraków 2019.

Szabłowska­‍‑Zaremba M.: Człowiek po Zagładzie. Problematyka egzystencjalna w twórczości Henryka Grynberga. Lublin 2010.

Tomczok (Cuber) M.: Metonimie Zagłady. O polskiej prozie lat 1987–2012. Katowice 2013.

Tomczok M.: Czyja dzisiaj jest Zagłada? Retoryka – ideologia – popkultura. Warszawa 2017.

Ubertowska A.: Holocaust. Auto(tanato)grafie. Warszawa 2014.

Ubertowska A.: Świadectwo – trauma – głos. Literackie reprezentacje Holokaustu. Kraków 2007.

Wolski P.: Tadeusz Borowski – Primo Levi. Prze­‍‑pisywanie literatury Holocaustu. Warszawa 2013.

Wolski P.: Wstręt i Zagłada. Nowoczesność Tadeusza Borowskiego. Kraków–Budapeszt–Syrakuzy 2018.

Ziegler J.: Szwajcaria, złoto i ofiary. Przeł. E. Cylwik. Warszawa 2016.

Żukowski T.: Wielki retusz. Jak zapomnieliśmy, że Polacy zabijali Żydów. Warszawa 2018.

Pobrania

Opublikowane

2020-06-29

Jak cytować

Juchniewicz, A. (2020) „Obrazy ponad wszystko”, Rana. Literatura - Doświadczenie - Tożsamość, (1), s. 185–205. doi: 10.31261/Rana.2020.1.10.

Numer

Dział

Lektury i diagnozy