BÓG-MIŁOŚCI W UJĘCIU KSIĘDZA LUCIENA LABERTHONNIÈRE’A (1860–1932) ZARYS PROBLEMATYKI

Autor

  • Krzysztof Witko Fontenay-aux-Roses

Słowa kluczowe:

Lucien Laberthonnière, Bóg, Jezus Chrystus, miłość, ofiarność, Wcielenie

Abstrakt

Podejmując interpretację teologiczną wybranych tekstów ks. Luciena Laberthonnière’a, francuskiego personalisty, teologa i filozofa przełomu wieków XIX i XX, próbuję przedstawić zarys problematyki Boga w chrześcijańskim Objawieniu. W punkcie wyjścia tej refleksji znajduje się afirmacja Boga objawionego w Jezusie Chrystusie. Oznacza to, że w chrześcijańskiej przestrzeni refleksja o Bogu, który jest miłością (teologia), pozostaje nieodłącznie związana z mową o człowieku (antropologia filozoficzna). Rzuca to światło na specyficzny aspekt myśli francuskiego personalisty, według którego tajemnica Boga jest nierozerwalnie związana z tajemnicą człowieka powołanego do życia z miłości i do miłości. Dotykamy w ten sposób istoty doktryny trynitarnej teologii chrześcijańskiej: wewnętrzny świat Boga jest ofiarnością bez granic, darem udzielającej się Miłości, która ma moc rodzenia i stwarzania innego życia otwartego na udzielającą się mu Miłość, w byciu dla drugiego w postawie ofiarności.

Bibliografia

Źródła

Teksty L. Laberthonnière’a, które się ukazały drukiem (spis chronologiczny):

Le dogmatisme moral, ed. A. Roger, F. Chernoviz, Paris 1898.

Essais de philosophie religieuse, ed. P. Lethielleux, Paris 1903 [reedycja w: tenże, Le réalisme chrétien – précédé de – Essai de philosophe religieuse, préface de C. Tresmontant), Editions du Seuil, Paris 1966].

Le réalisme chrétien et l’idéalisme grec, ed. P. Lethielleux, Paris 1904.

L’inquiétude humaine et le christianisme. Carême à Notre-Dame de Paris, fasc. I-VII, eds. Spes, Paris 1926.

Le christianisme, métaphysique de la charité. Conférences de Notre-Dame de Paris – Carême 1927, fasc. I-VII, eds. Spes, Paris 1927.

La société spirituelle, „Archivio di Filosofia” 3 (1933), s. 10-71.

Dieu d’Aristote, Dieu de l’Ecole, Dieu des chrétiens, „Archivio di Filosofia” 2 (1933), s. 3-36 [tekst napisany w 1921 r.].

Esquisse d’une philosophe personnaliste, eds. J. Vrin, Paris 1942.

Sicut ministrator – Critique de la notion de souveraineté de la loi, eds. J. Vrin, Paris 1947.

Etudes sur Descartes, t. 2, eds. J. Vrin, Paris 1935.

Teksty L. Laberthonnière’a zachowane w zasobach Biblioteki Narodowej (Le „Fonds Laberthonnière” de la Bibliothèque Nationale. Section IV, Divers)

Ecrits de jeunesse. Notes et cours, nr 114, cahier IX: Examens de conscience, mars 1890.

Opracowania i literatura pomocnicza

D’Hendecourt M.-M., Laberthonnière (1860-1932), „Revue de Métaphysique et de Morale” 65,1 (1960), s. 52-57. JSTOR, http://www.jstor.org/stable/40900440 [dostęp: 7.12.2023].

Scolas P., Le Dieu de charité selon Laberthonnière, „Revue de l’Institut Catholique de Paris”, octobre–décembre 1983, s. 107-125.

Colloque Laberthonnière organisé par La Faculté de philosophe de l’Institut Catholique de Paris, „Revue de l’Institut Catholique de Paris”, octobre–décembre 1983, s. 1-271.

Tischner J., Spór o istnienie człowieka, Znak, Kraków 1998.

Witko K., Przejście. Śladami paschalnej wiary po krainie teologii (Religie Świata – Świat Religii 14), Polihymnia, Lublin 2014.

Pobrania

Opublikowane

2025-01-08

Jak cytować

Witko, K. (2025). BÓG-MIŁOŚCI W UJĘCIU KSIĘDZA LUCIENA LABERTHONNIÈRE’A (1860–1932) ZARYS PROBLEMATYKI. Studia Pastoralne, (20), 147–158. Pobrano z https://trrest.vot.pl/ojsus/index.php/sp/article/view/18308