BLCKBX GAIA oder zur doppelten Grenze des Gaia-Planeten
DOI:
https://doi.org/10.31261/WSS.2023.07.04Schlagworte:
Gaia, Bruno Latour, Aktanten, Grenze von Wissen und Nicht-Wissen, Schnittstelle Kunst/WissenschafAbstract
Das Anthropozän-Kunstwerk ist an der Schnittstelle von Kunst und Wissenschaft angesiedelt, weil das Anthropozän selbst eine wissenschaftliche Konstruktion ist. Da das Anthropozän auf Auswirkungen der technologischen Entwicklung beruht, die keineswegs beabsichtigt sind, kann es nicht durch ethische Imperative eingedämmt werden. Vielmehr ist es das Ergebnis einer Erkenntnistheorie, die die Aktanten als Objekte verkennt. Daher fordert Bruno Latour eine Ästhetik, die Rückkopplungseffekte propagiert. Eine solche erkenntnistheoretisch zentrierte Kunst sollte sich auf die Multiplikation des Möglichen beschränken und ihre Autonomie aufgeben. Dieser Doktrin widerspricht Latour selbst, insofern das Ensemble der Aktanten zusammen mit dem vom Leben in den Kritischen Zonen bevölkerten Himmelskörper Gaia ein unbekanntes und wissenschaftlich kaum erforschtes Phänomen ist. So zieht sich eine Grenze des Nichtwissens durch die ökologische Kunst, die sich inmitten einer Transformnationsbewegung befindet.
Literaturhinweise
Theodor W. Adorno: Ästhetik (1958/59), Frankfurt am Main: Suhrkamp, 2017.
Philipp Blom: Das Große Welttheater – Von der Macht der Vorstellungskraft in Zeiten des Umbruchs. Wien: Paul Zsolnay Verlag, 2020.
Roberto Calasso: Die Hochzeit von Kadmos und Harmonia. Frankfurt am Main: Insel-Verlag, 1990.
Roberto Calasso: Brecht der Zensor. In: Die neunundvierzig Stufen, R. Calasso. München, Wien: Hanser, 2005, S. 243–250.
Eduardo Viveiros de Castro: Kannibalische Metaphysiken. Berlin: Merve Verlag, 2019.
Dipesh Chakrabarty: Das Klima der Geschichte im planetarischen Zeitalter. Berlin: Suhrkamp, 2022.
Amitav Ghosh: Die große Verblendung – Der Klimawandel als das Undenkbare. München: Blessing, 2017.
Hans Jonas: Das Prinzip Verantwortung. Versuch einer Ethik für die technologische Zivilisation. Frankfurt am Main: Insel Verlag, 1979.
Bruno Latour: Kampf um Gaia. Berlin: Suhrkamp, 2017.
Bruno Latour: Das terrestrische Manifest. Berlin: Suhrkamp, 2018.
Bruno Latour, Timothy M. Lenton: Extending the Domain of Freedom, or Why is Gaia so Hard to understand. Prepublication in Critical Inquiry 157, Chicago, 2018, S. 1–20. http://www.bruno-latour.fr/sites/default/files/157-CRITICAL-INQUIRY-GAIA-FREEDOM.pdf [Zugriff am: 31.5.2023].
Bruno Latour: Wo bin ich? Lektionen aus dem Lockdown. Berlin: Suhrkamp, 2021.
Maja Lunde: Die Geschichte der Bienen. München: btb Verlag, 2017.
Ian McEwan: Orwell und der Wal. Lettre International Berlin 136, Berlin 2022.
Heiner Müller: Werke 8, Schriften, Frankfurt am Main: Suhrkamp, 2005.
Heiner Müller: Werke 10, Gespräche 1. Frankfurt am Main: Suhrkamp, 2008.
Naomi Oreskes, Erik M. Conway: Merchants of Doubt. Bloomsbury Press 2010.
Michel Serres: Der Parasit. Frankfurt/M.: Suhrkamp, 1984.
Peter Sloterdijk: Das Anthropozän – Ein Prozess-Zustand am Rande der Erd-Geschichte? In: Was geschah im 20. Jahrhundert?, P. Sloterdijk. Berlin: Suhrkamp, 2016, S. 7–43.
Peter Sloterdijk: Das Experiment Ozean. In: Was geschah im 20. Jahrhundert?, S. 60–76.
Eugene Thacker: Im Staub dieses Planeten – Horror der Philosophie. Berlin: Matthes & Seitz, 2020.
Slavoj Žižek: Körperlose Organe – Bausteine für eine Begegnung zwischen Deleuze und Lacan. Frankfurt am Main: Suhrkamp, 2005.
Downloads
Veröffentlicht
Zitationsvorschlag
Ausgabe
Rubrik
Lizenz
Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.
1. Licencja
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.
2. Oświadczenie Autora
Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.
Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.
UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).
3. Prawa użytkownika
Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.
4. Współautorstwo
Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.
Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).