Emotional and motivational readiness of six-years-olds to start school – measurement with IDS Intelligence and Development Scales and subjective assessment of mothers
Authors
Paulina Michalska
Anna Szymanik-Kostrzewska
Keywords:
gotowość emocjonalno-motywacyjna, dzieci sześcioletnie, subiektywna ocena gotowości szkolnej dziecka, Skale Inteligencji i Rozwoju (IDS)
Abstract
Obecnie w badaniach nad gotowością szkolną dzieci coraz więcej uwagi poświęca się kompetencjom społeczno-emocjonalnym dzieci, a także poszukuje się czynników dodatnio korelujących z wysokimi wynikami uzyskiwanymi w standaryzowanych testach. Celem badań było określenie poziomu emocjonalno-motywacyjnej gotowości szkolnej dzieci 6-letnich na podstawie obiektywnego pomiaru za pomocą Skal Inteligencji i Rozwoju (IDS) oraz subiektywnego pomiaru w ocenie matek dzieci, przy użyciu „Kwestionariusza oceny gotowości szkolnej dziecka przez rodziców” (KOGSDR), bazującego treściowo na IDS, a także określenie wzajemnych relacji wyników i znaczenia zmiennych kontrolowanych. Zbadano 56 matek i ich dzieci (w wieku 6;2–6;11 lat). Pomiar obiektywny wykazał przeciętną gotowość szkolną dzieci, pomiar subiektywny – wysoką. Korelacja pomiędzy nimi była na granicy niskiej, uzyskano niewielkie korelacje wyników podskal Wytrwałości i Satysfakcji z osiągnięć dzieci. Dla wybranych wyników znaczenie miało wykształcenie rodziców oraz wiek metrykalny dzieci.