The Issue of Collective Responsibility in the Teaching of the Catholic Church
Keywords:
collective responsibility, individual responsibility, the issue of responsibility, teachings of the ChurchAbstract
In the Old Testament we find numerous manifestations of collective responsibility, which was the basis for the just functioning of Israel. It set the framework for the socio-cultural conditions of that time and defined the principles of Old Testament morality consistent with God’s pedagogy. Only the prophet Ezekiel opposed the saying “The fathers ate the green grapes, but the children’s teeth were set on edge” (18:2), emphasizing individual responsibility in the words: “each one of you, O house of Israel, will be judged according to his conduct” (18:30). Ezekiel not only made a name for himself as a propagator of collective responsibility, but also pointed out the interdependence of collective and individual responsibility. The individualization of responsibility that began in the Old Testament was also the subject of evaluation in the teaching of the Catholic Church. It was emphasized that collective responsibility should be understood not as the inheritance of guilt and curse for the sins of ancestors, but as the inheritance of obligations within the framework of solidarity.References
Chomątkowska M.: Nauka społeczna Kościoła a gospodarka społeczna. „Ekonomia społeczna” 2013 nr 3 s. 67-79.
Chrostowski W.: Znaczenie Szoah dla chrześcijańskiego rozumienia Biblii. „Znak” 1991 nr 43 s. 61-72.
Frankowski J.: Ezechiel – prorok bezlitosnej kary. „Znak” 1980 nr 32 s. 476-492.
Gądecki S.: Żal i skrucha. <https://www.niedziela.pl/artykul/66915/nd/Zal-i-skrucha> [dostęp: 10.08.2024].
Georges M., Cottier M.: Nauka społeczna Kościoła jako nie-ideologia. „Communio” 1981 nr 1 s. 112-126.
Jan Paweł II: Adhortacja apostolska Reconciliatio et paenitentia o pojednaniu i pokucie w dzisiejszym posłannictwie Kościoła (2.12.1984).
Jan Paweł II: Encyklika Sollicitudo rei socialis (30.12.1987).
Jan Paweł II: O problemach Europy. „Tygodnik Powszechny” 1990 nr 10 s. 2 n.
Jedlicki J.: Dziedzictwo i odpowiedzialność zbiorowa. „Res Publica” 1987 nr 5 s. 71-74.
Jelonek T.: Problem odpowiedzialności w ujęciu biblijnym. „Studia Socialia Cracoviensia” 2012 nr 4 s. 87-98.
Kudasiewicz J.: Biblia. Historia. Nauka. Kraków 1978.
Lacey N.: Responsibility without Consciousness. „Legal Studies” 2016 nr 36 s. 219-241.
Leon-Dufour X.: Słownik teologii biblijnej. Poznań 1994.
Majka J.: Społeczna natura człowieka a istota społeczeństwa. „Roczniki Teologiczno-Kanoniczne” 1972 nr 6 s. 279-296.
Oraison M.: Współczesność a etyka katolicka. Warszawa 1967.
Pius XI: Encyklika Mit brennender Sorge o położeniu Kościoła katolickiego w Rzeszy Niemieckiej (14.03.1937).
Rad G. von: Teologia Starego Testamentu. Warszawa 1986.
Sobór Watykański II: Deklaracja o stosunku Kościołów do religii niechrześcijańskich Nostra aetate (28.10.1965).
Sobór Watykański II: Deklaracja o wolności religijnej Dignitatis humanae (7.12.1965).
Sobór Watykański II: Dekret o apostolstwie świeckich Apostolicam actuositatem (18.11.1965).
Sobór Watykański II: Dekret o misyjnej działalności Kościoła Ad gentes divinitus (7.12.1965).
Sobór Watykański II: Konstytucja duszpasterska o Kościele w świecie współczesnym Gaudium et spes (7.12.1965).
Strzeszewski Cz.: Ewolucja katolickiej nauki społecznej. Warszawa 1985.
Vacura M.: Three Concepts of Natural Law. „Philosophy and Society” 2022 nr 33 s. 601-620.
Wurzburger W.S.: Law as the basis of moral Society. „A Journal of Orthodox Jewish Thought” 1981 nr 1 s. 42-54.