Studia jako przestrzeń kształtowania tożsamości zawodowej pedagogów specjalnych

Authors

  • Sławomir Olszewski

Keywords:

tożsamość zawodowa, pedagog specjalny, studia wyższe

Abstract

Prezentowany artykuł zawiera zbiór refleksji dotyczących możliwości kształtowania tożsamości zawodowej pedagogów specjalnych w toku studiów wyższych. Tożsamość zawodowa została w nim ukazana jako ważna i potrzebna kategoria w opisie pedagoga specjalnego. Może bowiem być rozpatrywana jako odpowiedź na zagrożenia, wyzwania, jakie rodzi realizowanie tej profesji, a zarazem jako zalążek projektu rozwoju zawodowego i osobistego. Może także pełnić funkcję spajającą daną grupę zawodową, stanowić czynnik profesjotwórczy, sprzyjający rozwojowi profesji, poszerzaniu jej dorobku zarówno w aspekcie teorii, jak i praktyki zawodowej. Studia wyższe stanowią znakomitą sposobność do kształtowania tożsamości zawodowej przyszłych pedagogów specjalnych. Artykuł stanowi zaproszenie, przyczynek do krytycznego namysłu nad działaniami podejmowanymi w ramach studiów, zarówno przez studentów – przyszłych pedagogów specjalnych, jak i przez nauczycieli akademickich pracujących z nimi.

Published

2023-03-30

Issue

Section

Articles