Kształtowanie społecznej osobowości młodzieży w erze cyfrowej. Zarys problemu

Autor

  • Dorota Gizicka Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II w Lublinie

Słowa kluczowe:

społeczeństwo, osoba znacząca, dojrzewanie osoby

Abstrakt

Młodzież funkcjonuje w dwóch światach, realnym i wirtualnym. Oddziaływanie mediów cyfrowych jest bardzo znaczące. Jakkolwiek jednak w procesie dorastania istotna rolę muszą odgrywać osoby znaczące, autorytety. Mimo mocnego zakotwiczenia w świecie wirtualnym młodzi ludzie odczuwają potrzebę relacji społecznych. Potrzebują dobrych wzorców, inspirujących rozmów, wysłuchania i mocnych punktów odniesienia. W artykule podjęto próbę zarysowana kilku perspektyw i problemów w przedmiotowym obszarze. Istotne znaczenie w realizacji idei pozytywnego kreowania dobrych wzorców wśród młodzieży ma osobowość samej osoby znaczącej. Jej wpływ może być decydujący w całym życiu młodego człowieka.....

Bibliografia

Appelt K. (2004), Rodzice – osoby znaczące w rozwoju człowieka, „Remedium”, No. 12(142).

Bakiera L., Harwas-Napierała B. (2016), Wzory osobowe w rozwoju człowieka, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.

Denzin N.K. (1966), The Significant Others of a College Population, „The Sociological Quarterly”, No. 3.

Domagała-Zyśk E. (2004), Autonomia czy odłączenie? Rola osoby znaczącej w życiu młodzieży z trudnościami w nauce, Towarzystwo Naukowe KUL, Lublin.

Gadamska M. (2019), Wychowanie przez rodzeństwo w doświadczeniach studentów pedagogiki Uniwersytetu Rzeszowskiego, (in:) Walc W., Śniegulska A. (red.), Rola osób znaczących w wychowywaniu dzieci i młodzieży, Uniwersytet Rzeszowski, Rzeszów.

Gizicka D., Michalski M.A., Szwarc K. (2023), Młode Polki, młodzi Polacy i ich plany Rodzinne… Co młode pokolenie myśli o małżeństwie, rodzinie i rodzicielstwie?, Instytut Wiedzy o Rodzinie i Społeczeństwie, Poznań.

Kuźnik M. (2021), Kulturowe wzorce osobowe a wychowanie współczesnego dziecka, “Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce”, No. 4.

Lewandowska-Walter A., Połomski P., Peplińska A., Borchet J. (2019), Rola relacji między rodzeństwem w procesie kształtowania tożsamości, (in:) Rostowska T., Lewandowska-Walter A. (red.), Psychospołeczne konteksty relacji rodzinnych, Difin, Warszawa.

Maćkowiak-Deskur K. (2002), Kształtowanie się światopoglądu w okresie dorastania, (in:) Brzezińska A., Bardziejewska M., Ziółkowska B. (red.), Szanse rozwoju w okresie dorastania, Wydawnictwo Fundacji Humaniora, Poznań.

Mead G.H. (1934), Mind, Self, and Society: From the Standpoint of a Social Behaviorist, University of Chicago Press, Chicago.

Michniuk A., Bartkowiak K. (2021), Medialna postać “znaczącego Innego” a wychowanie współczesnego dziecka, “Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce”, No. 4.

Międlar I. (2019), Rola dziadków w wychowaniu. Przyczynek do rozważań o osobach znaczących, (in:) Walc W., Śniegulska A. (red.), Rola osób znaczących w wychowywaniu dzieci i młodzieży, Uniwersytet Rzeszowski, Rzeszów.

Olszewska N. (2002), Wychowawca szkolny jako osoba znacząca dla uczniów w okresie dorastania, (in:) Brzezińska A., Bardziejewska M., Ziółkowska B. (red.), Szanse rozwoju w okresie dorastania, Wydawnictwo Fundacji Humaniora, Poznań.

Przybył I. (2017), Rodzeństwo w dobie denormalizacji zobowiązań rodzinnych: wsparcie, zaufanie i konflikt, „Studia Socjologiczne”, No. 2.

Rynio A. (1997), Autorytet osób znaczących w kształtowaniu osobowości dojrzałej, „Ethos”, No. 1.

Siekańska M. (2015), Rola osób znaczących we wspieraniu rozwoju talentów sportowych, “Psychologia Wychowawcza”, No. 8.

Siuta J. (ed.) (2005), Słownik psychologii, Krakowskie Wydawnictwo Naukowe, Kraków.

Sjaastad J. (2012), Sources of Inspiration: The Role of Significant Persons in Young People’s Choice of Science in Higher Education, „International Journal of Science Education”, No. 10.

Słotwińska H. (2021), Wzór osobowy nauczyciela gwarancją sukcesu edukacyjnego ucznia, (in:) Karpińska A., Zińczuk M., Kowalczuk K. (red.), Nauczyciel we współczesnej rzeczywistości edukacyjnej, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok.

Sullivan H.S. (1940), Conceptions of Modern Psychiatry, New York.

Zawisza-Masłyk E. (2013), Medialne zawłaszczenie wpływu społecznego na życie nastolatków, (in:) Morbitzer J., Musiał E. (red.), Człowiek – Media – Edukacja, Wydawnictwo Naukowe Akademii WSB, Kraków.

Pobrania

Opublikowane

2023-09-30

Numer

Dział

Articles