Analiza postaw i oczekiwań studentów w warunkach pandemii COVID-19 w świetle badań własnych

Autor

  • Artur Kwasek Uczelnia Techniczno-Handlowa im. Heleny Chodkowskiej
  • Maria Kocot Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach

Słowa kluczowe:

e-learning, studenci, uczelnia, nauczanie, COVID-19

Abstrakt

W artykule przeprowadzono analizę postaw i oczekiwań studentów polskich uczelni wobec oferty edukacyjnej wyższych uczelni. Zaprezentowano wyniki badań ankietowych, przeprowadzonych w maju 2022 r. Próbę badawczą stanowiło 1018 studentów z różnych polskich uczelni. Przeprowadzone badania umożliwiły przedstawienie oczekiwań studentów związanych z rozpoczęciem studiów, a także wyszczególnienie kwestii, które zadecydowały o wyborze uczelni i kierunków studiów. Nakreślono również słabe strony oferty edukacyjnej. Uzyskana wiedza może istotnie ulepszyć ofertę edukacyjną, wyeliminować jej mankamenty, przyczyniać się do spełnienia oczekiwań studentów.

Bibliografia

Badzińska E. (2011), Konkurowanie przedsiębiorstw w segmencie młodych konsumentów, PWE, Warszawa.

Barnett R. (2011), The marketised university: defending the indefensible, (w:) Molesworth M., Scullion R., Nixon E. (Eds.), The marketisation of higher education and the student as consumer, Routledge Taylor & Francis Group, London–New York.

Bovill C., Cook-Sather A., Felten P. (2012), Students as co-creators of teaching approaches, course design, and curricula: implications for academic developers, „International Journal for Academic Development”, No. 16(2).

Drapińska A. (2011), Zarządzanie relacjami na rynku usług edukacyjnych szkół wyższych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Górnicka, B. (2020), „W trybie zdalnym…” – nauka – wychowanie – opieka nad uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w czasie pandemii. Refleksje i rozterki pedagoga, „Kultura – Przemiany – Edukacja”, nr 8, DOI: 10.12775/KPE.2020.008.

Halbeslleben J.R.B., Wheeler A.R. (2009), Student Identification With Business Education Models, Measurement and Relationship to Educational Outcomes, “Journal of Management Education”, No. 33(2).

Hall H., Witek L. (2016), Conditions, Contemporary Importance and Prospects of Higher Education Marketing on the Example of Polish Universities, „Procedia Economics and Finance”, No. 39.

Hall H. (2017), The marketisation of higher education – symptoms, controversies, trends, „Institute of Economic Research Working Papers”, No. 36.

Kocot M., Kwasek A. (2022), Badanie efektywności e-learningu w świetle badań własnych, „Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas Zarządzanie”, Vol. 23, nr 1, DOI: 10.5604/01.3001.0015.8612.

Kwasek A., Kocot M., Kandefer K., Fiks A., Kaczkowska-Serafińska M. (2023), Students’ Expectations Regarding the Educational Offer in Light of Personal Research, “European Research Studies Journal”, Vol. 26, No. 3, DOI: 10.35808/ersj/3218.

Marciniak R. (2022), E-learning – projektowanie, organizowanie, realizowanie i ocena. Metody, narzędzia i dobre praktyki, Wolters Kluwer, Warszawa.

Maringe F. (2011), The student as consumer: affordances and constraints in a transforming higher education environment, (w:) Molesworth M., Scullion R., Nixon E. (Eds.), The marketisation of higher eduction and the student as consumer, Routledge Taylor & Francis Group, London–New York.

Molesworth M., Nixon E., Scullion R. (2011), Having, being and higher education: The marketisation of the university and the transformation of the student into consumer, “Teaching in Higher Education”, No. 4(3).

Mróz B. (2013), Konsument w globalnej gospodarce. Trzy perspektywy, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa.

Munodawafa S.K. (2019), A Systematic Review of Eco-Innovation and Performance from the Resource-Based and Stakeholder Perspectives, „Sustainability”, No. 11.

Nath V., Agrawal R. (2020), Agility and lean practices as antecedents of supply chain social sustainability, „International Journal of Operations & Production Management”, No. 10.

Prauzner T., Lewińska M. (2012), E-learning – propozycja dostępnych narzędzi komunikowania w mobilnych formach kształcenia, Informatyka w dobie XXI wieku. Technologie komputerowe w rozwoju nauki, techniki i edukacji, Wydawnictwo Politechniki Radomskiej, Radom.

Ritzer G., Dean P., Jurgenson N. (2012), The Coming of the Age of the Prosumer, “American Behavioural Scientist”, No. 4.

Sallnäs U., Björklund M. (2020), Consumers’ influence on the greening of distribution–exploring the communication between logistics service providers, e-tailers and consumers, “International Journal of Retail and Distribution Management”, No. 11.

Tadusiewicz R. (2021), E-learning na uczelniach. Koncepcja, organizacja, wdrożenie, PWN, Warszawa.

Zalega T. (2012), Konsumpcja. Determinanty, teorie, modele, PWE. Warszawa.

Pobrania

Opublikowane

2023-09-30

Numer

Dział

Articles