Gotowość do akceptacji osoby z niepełnosprawnością w grupie rówieśniczej a postawy zdystansowania versus tolerancyjności młodzieży słabowidzącej
Autor
Urszula Olejnik
Słowa kluczowe:
młodzież słabowidząca, dystans, tolerancja, postawy, gotowość do akceptacji osoby z niepełnosprawnością w grupie rówieśniczej
Abstrakt
W prezentowanych w artykule badaniach wzięło udział 100 uczniów słabowidzących uczęszczających do szkół specjalnych przy ośrodkach w Lublinie, Krakowie i Warszawie, a także 120 uczniów szkół ogólnodostępnych znajdujących się w miejscowościach Kamionka, Lubartów i Lublin. Badania zostały przeprowadzone z wykorzystaniem Skali Dystansu i Tolerancji (SDT – Kirenko, Olejnik) i Skali Dystansu Społecznego Bogardusa. Osiągnięte wyniki badań wykazały, że posiadane przez młodzież słabowidzącą i pełnosprawną postawy zdystansowania versus tolerancyjności korelują z jej poziomem gotowości do akceptacji osób z niepełnosprawnością we własnym towarzystwie. Największą gotowość do akceptacji osoby z niepełnosprawnością w kręgu swoich kolegów obydwie badane grupy przejawiły wobec osób o najmniejszym stopniu niepełnosprawności, tj. osób słabowidzących i słabosłyszących, a ich podejście determinowane było prezentowanymi postawami dystansu oraz tolerancji. Najmniejszy poziom gotowości do akceptacji osoby z niepełnosprawnością we własnym towarzystwie badana młodzież wykazała wobec osób z niedostosowaniem społecznym i nie był on zależny od postaw ogólnych jednostki.