DISABILITY STUDIES: Perspektywa interdyscyplinarna i kierunek studiów

Autor

  • Marta Ciechomska
  • Justyna Gruczek
  • Venera Khisamutdinova
  • Magda Lejzerowicz
  • Krystyna Popowska
  • Aneta Posielężna

Słowa kluczowe:

interdyscyplinarność, Disability Studies, kierunki studiów, badania w działaniu

Abstrakt

Artykuł przybliża badania zespołu studentów i pracowników Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie. Dokonano analizy dokumentów dotyczących prowadzonego w niej kierunku Interdyscyplinarne Studia nad Niepełnosprawnością, a także przeglądu stron internetowych uczelni w Polsce i na świecie, w poszukiwaniu kierunków studiów Disability Studies i o zbliżonej problematyce. Dokonano również pod tym kątem przeglądu literatury przedmiotu. Analiza literatury przedmiotu dowodzi, że problematyka niepełnosprawności badanej z perspektywy interdyscyplinarnej, a w szczególności jako kierunku studiów, w polskiej literaturze naukowej poruszana była dość rzadko. Analiza wyników badań wykazała, że konieczne jest wprowadzenie zmian w systemie kształcenia przyszłych specjalistów zajmujących się problemem niepełnosprawności. Istotne jest zatem upowszechnienie kierunku Interdyscyplinarne Studia nad Niepełnosprawnością. Kształcenie specjalisty ds. niepełnosprawności jest bowiem jednym z elementów tworzenia warunków inkluzyjnych w systemach wsparcia i polityce społecznej.

Pobrania

Opublikowane

2021-03-30

Numer

Dział

Articles