Dyplomacja biznesowa: analiza bibliometryczna i przyszłe kierunki badań
Słowa kluczowe:
dyplomacja biznesowa, dyplomacja ekonomiczna, dyplomacja korporacyjna, analiza bibliometryczna, mapowanie naukowe, agenda badawczaAbstrakt
Dyplomacja biznesowa to strategiczne narzędzie firm operujących w zmiennym krajobrazie globalnego środowiska biznesowego. Obejmuje ona nawiązywanie, utrzymywanie i kierowanie relacjami z zewnętrznymi i wewnętrznymi interesariuszami. W artykule przeprowadzono analizę bibliometryczną obszaru dyplomacji biznesowej, która miała na celu zrozumienie jego struktury, dynamiki i trendów. Artykuł odpowiada na 3 pytania badawcze: 1. Jaka jest struktura badań nad dyplomacją biznesową? 2. Jaka jest dynamika badań nad dyplomacją biznesową? 3. Jakie są potencjalne kierunki dalszych badań w obszarze dyplomacji biznesowej? Analiza bibliometryczna obejmowała 74 publikacje z bazy Scopus. Przy użyciu dwuetapowego podejścia oraz korzystając z programów Microsoft Excel i VOSviewer, w pierwszym kroku zidentyfikowano kluczowe kraje, autorów, źródła i główne tematy w badanym obszarze. Następnie analizie poddano 10 publikacji zidentyfikowanych na podstawie analizy powiązań bibliograficznych. Na zakończenie przedstawiono propozycje przyszłych kierunków badań, które przyczynią się do rozwoju tego nowego obszaru badawczego.Bibliografia
(2020), The ideal blend of public relations and business diplomacy: Increasing the effectiveness of stakeholder management, “Strategic Direction”, Vol. 36, No. 12, https://doi.org/10.1108/SD-10-2020-0176.
Alammar F.M., Pauleen D.J. (2016), Business diplomacy management: a conceptual overview and an integrative framework, “International Journal of Diplomacy and Economy”, No. 3(1).
Barston R.P. (2019), Modern diplomacy, Routledge, London.
Baylis J. (2008), Bezpieczeństwo międzynarodowe i globalne w epoce pozimnowojennej, (in:) Baylis J., Smith S. (red.), Globalizacja polityki światowej. Wprowadzenie do stosunków międzynarodowych, Wydawnictwo UJ, Kraków.
Berridge G.R. (2022), Diplomacy: theory and practice, Springer Nature.
Cobo M.J., López-Herrera A.G., Herrera-Viedma,E., Herrera F. (2011), Science mapping software tools: review, analysis, and cooperative study among tools, “Journal of the American Society for Information Science and Technology”, No. 62(7).
Doh J.P., Dahan N.M., Casario M. (2022), MNEs and the practice of international business diplomacy, “International Business Review”, No. 31(1).
Falcão P., Ramalho N., Nobre,M. (2021), Stakeholder management: the new role of business diplomacy, “Journal of Business Strategy”, No. 42(6).
Häberlein M. (2016), Kaufleute, Höflinge und Humanisten. Die Augsburger Welser-Gesellschaft und die Eliten des Habsburgerreiches in der ersten Hälfte des 16 Jahrhunderts, “Zeitschrift für Historische Forschung”, No. 43(4).
Hart D., Siniver A. (2020), The meaning of diplomacy, “International Negotiation”, No. 26(2).
Kesteleyn J., Riordan S., Ruël H. (2014), Introduction: business diplomacy, “The Hague Journal of Diplomacy”, No. 9(4).
Knobel J., Ruël H. (2017), How do MNCs conduct business diplomacy? Exploratory study on business diplomacy instruments, “International Journal of Diplomacy and Economy”, No. 3(3).
Leguey-Feilleux J.R. (2009), The dynamics of diplomacy, CO: Lynne Rienner Publishers, Boulder.
London M. (1999), Principled leadership and business diplomacy: Values-based strategies for management development, Greenwood Publishing Group.
Monteiro R., Meneses R. (2015), The relevance of business diplomacy in internationalisation processes: an empirical study, “International Journal of Business and Globalisation”, No. 15(1).
Nobanee H., Al Hamadi F.Y., Abdulaziz F.A., Abukarsh L.S., Alqahtani A.F., AlSubaey S.K., Almansoori H.A. (2021), A bibliometric analysis of sustainability and risk management, “Sustainability” ,No. 13(6).
Orduña-Malea E., Costas R. (2021), Link-based approach to study scientific software usage: the case of VOSviewer, “Scientometrics”, No. 126, https://doi.org/10.1007/s11192-021-04082-y.
Quintero-Quintero W., Blanco-Ariza A.B., Garzón-Castrillón M.A. (2021), Intellectual Capital: A Review and Bibliometric Analysis, „Publications”, No. 9(46).
Ruben D.H. (1986), Alcoholism/drug abuse counselors in industry: Do they need interpersonal skills, “Employee Assistance Quarterly”, No. 1(3).
Ruël H. (2020), Multinational corporations as diplomatic actors: An exploration of the concept of business diplomacy, “Diplomatica”, No. 2(1).
Ruël H., Wolters T. (2016), Business diplomacy, (in:) Constantinou C.M., Kerr P., Sharp P., The Sage handbook of diplomacy, SAGE, Londres.
Saner R., Yiu L. (2014), Business diplomacy competence: a requirement for implementing the OECD’s guidelines for multinational enterprises, “The Hague Journal of Diplomacy”, No. 9(4).
Saner R., Yiu L., Søndergaard M. (2000), Business diplomacy management: A core competency for global companies, “The Academy of Management Executive”, Vol. 14, No. 1.
Sharp P. (2019), Diplomacy in the 21st century: A brief introduction, Routledge, London.
Søndergaard M. (2014), ‘Corporate business diplomacy’: Reflections on the interdisciplinary nature of the field, “The Hague Journal of Diplomacy”, No. 9(4).
Udomsap A.D., Hallinger P. (2020), A bibliometric review of research on sustainable construction, “Journal of Cleaner Production”, No. 254(5).
Wolters T. (2012), Business diplomacy in multinational corporations: An exploratory qualitative study (Master’s thesis, University of Twente).
Yiu L., Saner R. (2017), Business diplomacy in implementing the global 2030 development agenda: core competencies needed at the corporate and managerial level, “In International Business Diplomacy”, Vol. 18.